Taierea capului Sfantului Proroc Ioan Botezatorul (Post)

Taierea capului Sfantului Proroc Ioan Botezatorul (Post)

Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul este praznuita pe 29 august. Este o zi inscrisa cu rosu in calendarul bisericesc. Ziua de 29 august este o zi de post, indiferent de ziua saptamanii in care cade. Postul inseamna abtinerea de la mancarea "de dulce", adica lapte, oua, carne, peste si derivate ale acestora, dar si o infranare a faptelor si a gandurilor noastre pacatoase.

Biserica ne cere sa postim in aceasta zi pentru a nu ne asemana cu Irod, care din cauza ospatului fara masura, a cerut ca Salomeea sa-i danseze si drept rasplata i-a oferit capul Sfantului Ioan Botezatorul, iar pe de alta parte, ca sa ne asemanam cu viata infranata a lui Ioan.

Iata cum este exprimat in Minei motivul pentru care a fost randuit acest post: "… in tot chipul se cuvine sa fim noi in aceasta zi cu intristare si mahnire, si nu a avea placerea pantecelui, pentru viata cea infranata a sfantului si pentru varsarea lui de sange, cea prin necurata ucidere de catre Irod. Caci capul Inaintemergatorului a fost taiat la ospat datorita jocurilor desfranatei dansatoare si datorita imbuibarii pantecelui si junghierii si varsarii de sange de diferite vietati; iar noua nu se cuvine a manca nici una din aceste vietati… ca sa nu ne aratam a urma imbuibarilor lui Irod. Caci cum vom putea cinsti slavita taiere a Botezatorului, daca mancam carne sau alte feluri de mancari scumpe? Pentru ca el a vietuit in pustie, unde nu numai roduri de poame sau alte legume, ci nici apa, nici iarba nu era. Si este dovedit ca nici paine nu manca, nici masa nu avea. Vin sa bem? Insa el niciodata n-a gustat vin, nici alte bauturi lumesti… Pentru aceasta, fratilor, cu sarguinta sa cinstim ziua aceasta, cu rugaciuni si cu post petrecand in intreaga intelepciune si fugind de obiceiul cel prea rau al betiei".

Ziua taierii capului Sfantului Proroc Ioan Botezatorul face parte din categoria posturilor de o zi din cursul anului bisericesc, alaturi de "Inaltarea Sfintei Cruci", praznuita la 14 septembrie si de Ajunul Botezului Domnului, cinstit pe 5 ianuarie. Sigur, cele mai cunoscute zile de post de o zi, sunt miercuri si vineri, cu exceptia celor in care este dezlegare (miercuri s-au sfatuit carturarii si arhiereii iudei sa-L prinda pe Hristos, iar vineri a fost rastignit pe cruce).

Sarbatoarea Taierii capului Sfantului Ioan Botezatorul incheie sirul sarbatorilor din anul bisericesc, an care se termina pe 31 august. Faptul ca in august avem Schimbarea la Fata a Domnului (6 august), Adormirea Maicii Domnului (15 august) si Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul, i-a facut pe Sfintii Parinti sa vorbeasca despre aceasta luna august ca o luna a evenimentelor ultime legate de cea de-a doua venire a Domnului, cand va avea loc judecata intregului neam omenesc. Sa nu uitam ca in icoana Deisis (a Judecatii de Apoi), Maica Domnului sta de-a dreapta lui Hristos, iar Ioan de-a stanga, amandoi mijlocind pentru mantuirea noastra.

In cinstea Sfantului Ioan Botezatorul, Sfintii Parinti au fixat sase sarbatori in calendar, trei sunt trecute cu cruce rosie (7 ianuarie- Soborul Sfantului Proroc Ioan Botezatorul, 24 iunie - Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul si 29 august - Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul) si trei cu cruce neagra (23 septembrie - Zamislirea Sfantului Ioan Botezatorul, 24 februarie - Prima si a doua aflare a capului Sfantului Ioan Botezatorul si 25 mai - A treia aflare a capului Sfantului Ioan Botezatorul).

Iulian Predescu

Pe aceeaşi temă

28 August 2019

Vizualizari: 28424

Voteaza:

Taierea capului Sfantului Proroc Ioan Botezatorul (Post) 5.00 / 5 din 2 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Radu AlexandruPostat la 2019-08-28 13:57

    "Trupul Sfântului Ioan a fost îngropat de ucenicii săi, fără să se ştie unde, iar capul a fost îngropat tocmai de Irodiada în închisoarea Maherus. De aici, soţia unui dregător, numită Ioana, l-a dus la Ierusalim, apoi, doi călugări l-au dus la Emessa Siriei, pentru ca, mai târziu, cinstitul cap să fie dus la Constantinopol, ascuns o perioadă, până la mijlocul secolului al IX-lea, la hotarul Imperiului Bizantin cu Armenia, din cauza iconoclaştilor. Capul Sfântului Ioan Botezătorul a fost cinstit încă de după moartea sa, fie tainic, fie la vedere. Prin anul 1204, în timpul cruciadei a IV-a, când cruciaţii occidentali au ocupat Constantinopolul, au luat şi o parte din capul Sfântului Ioan şi l-au dus în Franţa, la Amiens, unde se află şi astăzi. Sfântul Ioan Botezătorul este reprezentat în iconografia noastră stând de-a stânga Mântuitorului Iisus Hristos, iar de-a dreapta este Fecioara Maria, în icoana numită Deisis sau a Judecăţii de Apoi. De asemenea, pe iconostase este reprezentat lângă uşa diaconească dinspre partea de miazănoapte a altarului. Sfântul Ioan Botezătorul este dascăl al pocăinţei, rugător pentru cei care s-au pocăit, dar nu au mai avut timp în viaţă să săvârşească faptele pocăinţei pentru că i-a surprins moartea. Sfântul Ioan Botezătorul este şi un dascăl al rugăciunilor neîncetate, dascăl al celor care vieţuiesc în pustie, departe de lume, ocrotitor al monahilor, mai ales al sihaştrilor din pustie şi, în acelaşi timp, este ocrotitor al celor care în societate propovăduiesc dreptatea, adevărul şi împlinirea voii lui Dumnezeu în viaţa oamenilor". (Preafericitul Parinte Patriarh Daniel)

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 50.00 Lei
Teologia celor trei zile
Teologia celor trei zile În lucrarea sa, Hans Urs von Balthasar dezvoltă o reflecție profundă asupra misterului celor trei zile sacre - Vinerea Mare, Sâmbăta Mare și Duminica Învierii - oferind o viziune teologică unificatoare asupra pătimirii, morții și învierii lui Hristos 51.80 Lei
Tara Sfanta. Locuri si Biserici crestine
Tara Sfanta. Locuri si Biserici crestine O nouă carte despre Țara Sfântă, în era internetului, la doar un click distanță de sursa informativă “supremă” – Wikipedia? La prima vedere, pare un demers inutil, însă experiența (co)organizării mai multor pelerinaje m-a convins asupra însemnătății, ba 51.80 Lei
7 dimineti cu Parintele Staniloae - convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu
7 dimineti cu Parintele Staniloae - convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu 7 dimineți din veșnicie La 10 septembrie 1992 se lansa cu mare fast, în grădina schitului Darvari din București, o carte „iconică”: 7 dimineți cu părintele Stăniloae, un volum de convorbiri realizate de Sorin Dumitrescu, îngrijit de subsemnatul. A fost 37.00 Lei
Rugaciunea. O introducere
Rugaciunea. O introducere Rugăciunea ne fascinează. Studiile arată că până şi ateii şi agnosticii se roagă uneori. Dar ce anume este rugăciunea? Cum „,funcționează”? Și care sunt modalitățile, testate în timp, de a o practica? Cartea ne oferă o colecție de reflecții profunde, dar 37.00 Lei
Parintele Serafim Duhovnicul. File din viata si activitatea unui sfant contemporan
Parintele Serafim Duhovnicul. File din viata si activitatea unui sfant contemporan În contextul anului proclamării canonizării Sfântului Cuvios Serafim cel Răbdător de la Sâmbăta de Sus, binecuvântăm apariția acestei cărți, prin care Părintele Teofil Grigore Slevaș ne pune în față o pildă frumoasă ce impresionează și edifică. Citind-o, 54.97 Lei
Dimensiunea misionara a monahismului in Biserica
Dimensiunea misionara a monahismului in Biserica Această carte intitulată Dimensiunea misionară a monahismului în Biserică. Repere paradigmatice ale monahismului primar reflectate în misiunea monahismului ortodox în secolele XX-XXI, scrisă de părintele protosinghel Serafim Crucianu, își propune să ne 45.00 Lei
Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact