Argumente pentru educatia religioasa din liceu


Argumente pentru educatia religioasa din liceu

 

Proiectul de lege a invatamantului, aflat in dezbatere publica, plaseaza educatia religioasa la nivel liceal inafara trunchiului comun. Cu alte cuvinte, o periferizeaza, o lasa la latitudinea unor alegeri circumstantiale, o relativizeaza sau chiar o exclude. O atare viziune tradeaza o mare incompetenta a celor care, momentan, creioneaza politica educationala a tarii. De altfel, nu e singura gesticulatie a actualilor factori de decizie din minister care dau dovada de amatorism, de o crasa necunoastere a problematicii educationale, chiar de rele intentii (a se vedea, in acest sens, "filosofia" evaluarii si selectiei pe baza tezelor cu subiect unic, "experimentul" descentralizarii activitatii din unitatile scolare, peroratia in jurul "calitatii" in educatie ce nu naste decat efecte perverse).


Ce argumente psihopedagogice trebuie evidentiate in favoarea continuarii formarii religioase la aceasta etapa de varsta? In cele de mai jos vom trece in revista doar cateva.


In primul rand, etapa de varsta vizata (14-18 ani) e una a "vertebrarii" atitudinale si axiologice a individului. Varsta adolescentei e una a cautarilor si a cristalizarilor unor repere comportamentale, a forjarii de noi idealuri. Pana acum, elevului i s-a dat multa cunoastere, a fost instrumentalizat cu tehnici culturale de baza (scris, citit, socotit, utilizarea calculatorului etc.), a dobandit o anumita autonomie epistemica. Dar are nevoie, pe mai departe, de o autonomie axiologica si decizionala, de un ghidaj cultural. Adolescentul este interesat nu atat de informatie, cat de repere valorice de intelegere si folosire a ei. El cauta temeiuri pentru ceea ce stie, nazuieste, intreprinde. Oferta educationala, din acest punct de vedere, nu este prea generoasa (afla cate ceva despre aceste lucruri la Filosofie, Literatura, Psihologie, Istorie etc., oricum, insuficient). Or, valorile religioase pot oferi un raspuns la preocuparile metafizice ale acestei perioade.


In al doilea rand, in adolescenta tanarul isi construieste si delimiteaza identitatea culturala prin autopercepere, edificare spirituala, comparatie cu altii. Ca membru al unei colectivitati, isi apropriaza intr-un mod reflectat bagajul cultural al comunitatii de care apartine (mentalul colectiv, religia din care face parte, referintele istorice, spiritualitatea artistica). Fara o educatie religioasa pe masura, elevul este privat de o dimensiune a existentei sale ca individ si colectivitate. La fel ar sta lucrurile daca s-ar scoate din programa scolara discipline precum Limba si literatura, Istoria, Geografia, Muzica etc.


In al treilea rand, tanarul e in cautarea unor certitudini si repere stabile. In contextul relativizarilor si deconstructiilor de tot felul, religia ofera un orizont de stabilitate, asigura o constructie a personalitatii intr-un mod coerent si ascendent. Valorile pe care ea le proclama nu se supun problematizarii si vulnerabilitatii prin care trec celelalte valori (ale cunoasterii, ale tehnicii, ale socialului etc.). A-i livra elevului, la aceasta varsta, nu numai dubitatii, ci si certitudini, constituie o obligatie a demersului formativ. Educatia e o operatie nu numai de deschidere si permeabilitate nemasurata, ci si de punere in forma, de conturare coerenta in limitele unui dat spiritual. Cand de nimic nu mai esti sigur, totul este posibil, totul poate urma.
In al patrulea rand, prin educatia religioasa se intareste dorinta cunoasterii si respectarii alteritatii spirituale. Intr-o Europa integrata spiritual, avem nevoie de o persoana care se cunoaste pe sine (cu tot bagajul sau cultural), se valorizeaza pe masura si se relationeaza cu intelegere si respect fata de cei de langa el. Conturarea profilului religios al individului nu vine in contradictie cu pluralismul, cu diversitatea, ci o potenteaza, ii da substanta si miez. Europa are nevoie de oameni bine centrati spiritual si religios. Prin delimitare si comparare ne prezentam fiinta proprie, ne proiectam diferit intr-o unitate de constiinta si de evolutie fiintiala.


In al cincilea rand, prin educatia religioasa ne desavarsim ca persoane, invatam sa ne proiectam si sa traim la modul autentic. Ea vine cu un set de valori ne-erodabile, absolute. Fara un "cadraj" transcendent, "coboram" in temporalitate, ne disipam, ne ia vantul si nu mai stim ce e cu noi. Nu mai realizam cine suntem, de unde venim, incotro mergem. Valorile religioase ne propun un drum, ne deschid o cale a inaltarii si mersului nostru inainte. Tanarul are nevoie de "ancore" valorice, de "puncte de fuga" pe care valorile saecolum-ului nu le pot oferi intotdeauna. A trai in mundan, fara o zare a absolutului, inseamna a trai subuman, vegetativ si in van.


In al saselea rand, valorile religioase imbie la solidaritate si comuniune, la difuziune de stari si de simtire. Varsta vizata cauta impartasirea si inter-relationarea, punerea eului in fata celorlalti. Adolescentul este avid de sociabilitate, incearca sa se identifice cu cel de langa el prin "vibrarea" in fata acelorasi valori. Expansiunea afectiva, proprie acestei varste, poate fi structurata sau directivata in raport cu valorile absolute ale religiei. Insingurarea, antrenata de o caracteristica a acestei varste psiho-genetice, dar si de unele "presiuni" socio-culturale externe, poate fi diminuata prin pregatirea individului pentru a rezona cu altul sau cu o supra-determinare presupusa de transcendenta.


Nu in ultimul rand, atragem atentia ca scoala este un cadru de alimentare nu numai prin cunostinte, ci si de formare a unor atitudini si credinte. Cunoasterea care se transmite nu are nici o valoare daca nu este aureolata de constiinta intrebuintarii ei. Or, asta presupune pozitionare, transcendere, deschiderea unor perspective mai inalte. Ramanand in limitele cognitivului, nu facem nimic (sau facem chiar rau). Perspectiva religioasa propune o altfel de "uzanta" a cunoasterii, una care sa faca bine si omului si constiintei lui. Credinta este instauratoare de sensuri, edifica si construieste. Crezand in bine, in adevar, in frumos acestea chiar au sansa sa se astearna in fata noastra. Constiinta religioasa pregateste nu numai un individ mai responsabil, dar si o lume mai dreapta si mai frumoasa. Oare nu de asta avem nevoie? Oare nu prin spirit ne inaltam? Oare nu si prin Religie ne educam?

prof. univ. dr. Constantin Cucos, prodecan al Facultatii de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, Universitatea "Al. I. Cuza" din Iasi

 

.

15 Februarie 2008

Vizualizari: 1625

Voteaza:

Argumente pentru educatia religioasa din liceu 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact