Biserica si sinistratii


Oamenii rupti sau instrainati de Biserica o accepta - sau o tolereaza - exclusiv ca pe o societate de binefacere, pretinzandu-i sa se ocupe de saraci, de nevoiasi, de napastuiti si de cei dezmosteniti de soarta. Intr-adevar, aceasta este una din menirile Ei, stipulate apasat de Evanghelie, insa activitatea caritativa decurge tot din calitatea de Trup mistic a Bisericii care aseaza sufletul omului, inzestrat de Dumnezeu cu atributul vesniciei, deasupra trupului pieritor. Pericopa evanghelica citita acum doua saptamani la Liturghie instruia asupra acestui adevar: Omul nu trebuie sa fie acaparat de povara grijilor materiale. I le va rezolva Dumnezeu, daca are credinta si-i implineste, dupa putere, poruncile. Stramtorarile, lipsurile materiale, napraznele, nenorocirile sunt o consecinta a instrainarii de Dumnezeu si am auzit multa lume afirmand lucrul acesta in numeroasele reportaje realizate de televiziuni in vastele regiuni lovite de inundatii.

Ajutorarea crestineasca a aproapelui nu a contenit niciodata la noi. Numerosi preoti si stareti au facut inchisoare pentru ca ascunsesera partizani anti-comunisti sau le furnizasera hrana. Unii au fost condamnati la moarte si executati - trei preoti ortodocsi musceleni numai in procesul Lotului Arnautoiu - pentru faptele lor crestinesti si doar in subsidiar "politice". Ajutorarea caritativa s-a facut in vremea dictaturii de la om la om. Aceasta implica si discretie ("Sa nu stie stanga ta ce face dreapta"). Astazi, ajutorarea celor lipsiti sau loviti de soarta a devenit un certificat de buna purtare a Bisericii si ratiune de-a exista, pentru ca la atat o reduce societatea secularizata: la statutul de ONG.

Biserica si-a pastrat pudoarea, conforma cu Evanghelia, de a nu se bate cu pumnul in piept atunci cand face opera filantropica. Pentru crestini si necrestini; intrucat a adunat niste miliarde si pentru victimele ciclonului de anul trecut din Asia. Biserica noastra s-a mobilizat si pentru ajutorarea sinistratilor din Banat. Patriarhia Romana este compusa din 24 de eparhii aflate pe teritoriul tarii. Numai una dintre ele, Arhiepiscopia Clujului, a strans 7,7 miliarde lei pentru cei afectati de diluviile din aprilie si mai. Insa pe langa acesti bani s-au numarat si multe ajutorari concrete. La initiativa parohilor lor, doua comune din eparhia Clujului - Prundu Bargaului si Livezile - au trimis in Banat 10 tone de alimente, 5 tone de cartofi, 60 de metri cubi de cherestea, imbracaminte. O parohie din Turda, administrata bisericeste tot de Cluj, i-a ajutat pe sinistrati cu bunuri in valoare de jumatate de miliard.

O alta eparhie din Transilvania, aceea a Albei-Iulia, a colectat cu sprijinul protopopiatelor sale peste un miliard si jumatate de lei bani-gheata, la care s-au adaugat initiative asemanatoare cu ale parohiilor dependente de Cluj. Deosebirea dintre "Societatea civila" calchiata dupa modele recente si Societatea civila concreta si milenara care este Biserica decurge din faptul ca prima e axata mai mult pe seminarii, colocvii, congrese, simpozioane, reviste, anuare, pliante si mai ales proteste, iar a doua pe actiuni nemijlocite. Cea dintai, care are merite intemeiate mai ales pe ajutorul generos al Occidentului, poate oferi oricand conceptul de "paine"; Biserica, din saracia ei, reuseste sa dea o paine cu coaja si miez - chiar daca nu este franzela - acelora care au nevoie de ea. Chiar si pe vremea comunismului existau manastiri care ofereau masa gratuit pelerinilor (Frasinei, Sihastria, Cocos) si un pat in arhondaric. In zilele noastre "Societatea civila" le poate oferi o conferinta si un afis.

Activitatea de binefacere a Bisericii decurge din solidaritatea membrilor Ei. Aceasta trebuie facuta publica. Impudoare si indiscretie necesare, data fiind lumea in care traim. Insa Biserica Ortodoxa nu are un cotidian sau un saptamanal de nivel national. Si nu le va avea niciodata, deoarece in conceptia chiriarhilor nostri, o asemenea publicatie ar trebui sa arate altfel decat o cer legile eficientei. Este nevoie de un buletin cu texte scurte si date seci care vorbesc de la sine, in genul "Service Orthodoxe de Presse". Am dat un exemplu cu ceea ce s-a adunat lunile trecute in Arhiepiscopia Clujului, datele din cealalta eparhie fiind partiale. Insa Biserica a inceput sa faca noi colecte pentru sinistrati inca de la mijlocul lunii, imediat dupa ce a izbucnit al doilea val de inundatii. S-au putut vedea clerici in mijlocul celor loviti de revarsarea apelor, in cateva franturi de telejurnal, am recunoscut un arhiepiscop, respectiv, un episcop care nu se dusesera acolo sa pozeze.

De fapt, oamenii care nu cunosc Biserica socotesc ca aceasta se reduce la cler, ignorand ca Biserica este constituita din cler si popor, asa incat contributia Ei "sociala" e mult mai vasta si mai complexa decat le apare celor din afara.

.

27 Iulie 2005

Vizualizari: 1626

Voteaza:

Biserica si sinistratii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact