O propunere tembela

De peste un deceniu citim in ziare sau auzim in diferite emisiuni ca Biserica Ortodoxa trebuie sa se modernizeze, sa se restructureze, ba chiar sa se reformeze. In istoria crestinismului reforma este sinonim cu schisma. Prin binecunoscuta-i Reforma, Luther s-a rupt de Biserica Romano-Catolica si a inceput atunci, in secolul XVI, un proces de dezagregare si denaturare ecleziala care continua si astazi. Putem pretinde reformarea unei institutii seculare atunci cand ea se afla in decadere sau in impas, dar daca avem putin respect fata de vocabular nu putem sa-i cerem acest lucru unei Biserici. Putem socoti Biserica o "institutie", dar una divino-umana, croita dupa alte calapoade si masuri decat Parlamentul sau ministerele.

De aici si absurditatea de a pune in sondaje Biserica, al carei conducator este Dumnezeu, pe picior de egalitate, de pilda, cu Presedintia, care este o creatie omeneasca, efemera, si este condusa de un om.


Insa, chiar si in cazul unei intocmiri omenesti, propunem "reforma" doar daca aceasta se afla in criza, este erodata, decazuta. Sa fie acesta cazul Bisericii Ortodoxe Romane? Ma indoiesc, si putem deschide, comparativ, catastifele. In preajma prabusirii comunismului, Biserica avea circa 8000 de preoti si tot atatea parohii - acum are 13.000; numara vreo 125 de schituri si manastiri, acum sunt aproape 600; existau doar sase seminarii si doua facultati teologice, in prezent detine 38 de seminarii si facultati, si-a sporit suma lacaselor cu aproape 200, a infiintat cantine sociale, orfelinate, sacerdotii. Ei au parohie in spitale, inchisori si unitati militare. "Aveti o Biserica infloritoare", imi marturisea in urma cu trei ani preotul Bisericii bulgare din Bucuresti; nu putini ziaristi straini raman surprinsi de credinciosia romanilor. Si atunci de ce ar trebui "reformata" Biserica!? Poate ca nu toti ierarhii si liturgii Sai sunt la inaltimea chemarii - desigur. Au patruns in cler destui nechemati, in facultatile de teologie exista profesori inodori, incompetenti ori de-a dreptul corupti. Neajunsurile acestea tin de selectie, de triere, pot constitui temei de ingrijorare pe termen mediu si lung, insa remedierea lor nu intra sub incidenta "reformei", ci tine de ceea ce se numeste "acrivie" in limbajul consacrat. Episcopii trebuie sa ingusteze sita largita atunci cand hirotonesc sau desemneaza profesori la facultate si seminar, sa intareasca disciplina, iar Sinodul sa caute spre chiriarhi autentici. A indrepta constituie o operatie diferita de reforma.


Nu este nici un secret ca invitatia la "reformarea" Bisericii nu vine de la oameni care merg la biserica si o marturisesc, fie ei tarani sau intelectuali proeminenti. Invitatia aceasta purcede, invariabil, de la publicisti, analisti politici sau bagatori de seama ai Societatii civile. Aceste categorii, din necunoastere - adesea crasa -, considera ca ar putea urca pe tronul patriarhal un chiriarh pe gustul lor, in felul in care unui Iliescu i-a urmat un Emil Constantinescu. Numai ca un patriarh nu poate "reforma" Biserica, aceasta fiind o structura constituita odata pentru totdeauna, orientata spre Vesnicie, a carei temelie este insusi poporul lui Dumnezeu. Daca, prin absurd, prin imposibil, s-ar alege un mitropolit sau un patriarh placut Societatii civile, care sa tolereze euthanasierea, avortul si homosexualitatea, acela ar fi azvarlit fara ezitare pe fereastra. Dupa un sef de stat inclinat spre Moscova poate urma unul care isi indreapta ochii spre Washington, insa patriarhul Bisericii, oricare ar fi el, ca si ceilalti episcopi, nu poate fi orientat decat intr-o singura directie: spre Hristos, facand politica Evangheliei si-a Predaniei.


Negresit, un Sinod cu ierarhi de calitate poate improspata si dinamiza viata Bisericii intr-o perioada istorica sau pret de o generatie. In conditii vitrege un patriarh, cum a fost Justinian, a aparat cu abilitate Biserica de naprasna atee, dar si el a facut-o cu concursul Sinodului si al poporului lui Dumnezeu. Exista o coeziune, una subtila si nevazuta, a Bisericii, care e inainte de toate comunitate de iubire si credinta intemeiata pe sobornicitate. Biserica e una, integra si unitara, alcatuita din oameni si condusa de Hristos. Sfera laica e divizata: in partide, orientari politice (stanga/dreapta/centru), gusturi, preferinte. Sunt limbi si limbaje diferite. Insa gazetarii si comentatorii politici cred ca nu exista decat graiul lor. Invitatia la "reforma" adresata Bisericii Ortodoxe e tembela si mimetica, imprumutata din Occident, unde a fost adresata catolicilor si intampinata recent de Papa Benedict XVI cu un refuz categoric; firesc.

Dan CIACHIR

.

21 Septembrie 2005

Vizualizari: 1970

Voteaza:

O propunere tembela 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact