Sfantul Ignatie Teoforul

Sfantul Ignatie Teoforul

Sfantul Ignatie Teoforul

 

Sfantul Ignatie Teoforul este praznuit pe 20 decembrie.

Sfantul Ignatie Teoforul (35-107) - se crede ca a fost sirian de origine si ca, inainte de convertirea sa la crestinism, ar fi fost pagan si mare persecutor al crestinilor. Potrivit traditiei, Ignatie a fost episcop de Antiohia, al doilea sau al treilea in succesiune la scaunul episcopal daca, asa cum sustin Eusebiu, Origen si Ieronim, Sf. Ap. Petru a fost primul episcop la Antiohia, Evodiu fiind al doilea. De la Eusebiu mai aflam ca Ignatie a suferit moarte martirica la Roma, in timpul domniei imparatului Traian (98-117). Ignatie a fost arestat, impreuna cu alti crestini, in timpul persecutiei din Antiohia si pedepsit cu moartea prin aruncare la fiare in amfiteatrul de la Roma. Astfel, el a fost transportat la Roma, insotit de o garda de 10 soldati, pe care el insusi ii numeste "leoparzi". In drum spre Roma s-a oprit la Smirna, unde a fost primit de Sf. Policarp si s-a intalnit cu o seama de reprezentanti  ai  Bisericilor crestine din  Efes, Magnesia si Tralle. Acestor Biserici, el le adreseaza cate o epistola.
 

Sfantul Ignatie Teoforul

 

 

Totodata, el scrie o alta epistola si crestinilor din Roma, cerandu-le sa nu intervina pe langa curtea imperiala pentru a fi salvat de la moarte. De la Smirna pleaca spre Troada, apoi spre Neapolis, adica Filipi, in Macedonia, si de aici, parcurgand via Ignatia, ajunge la Dyrrachium (Durazzo). Aici se imbarca pentru Roma, unde sufera moarte de martir, fiind sfasiat de fiarele salbatice, probabil in anul 107, an in care Traian si-a sarbatorit victoria impotriva dacilor (Coman). Sfantului Ignatie ii sunt atribuite mai multe scrieri, singurele autentice, dupa cum putem deduce din scrisoarea lui Policarp catre Filipeni si din informatiile date de Eusebiu si Ieronim, sunt cele sapte scrisori catre efeseni, magnesieni, trallieni, romani, filadelfieni, smirneni si Policarp. Primele trei scrisori au fost redactate la Smirna, prin care multumeste crestinilor din aceste Biserici pentru dragostea pe care au aratat-o fata de el, ii indeamna sa fie supusi autoritatilor bisericesti si le atrage atentia impotriva primejdiilor eretice. Tot in Smirna a fost redactata si scrisoarea catre romani. Scrisorile catre filadelfieni, smirneni si cea catre Policarp au fost expediate din Troada. Lui Policarp ii da si sfaturi despre modul in care sa conduca, in calitatea sa de episcop.

 

Aceste scrisori ne introduc in atmosfera densa a vietii din sanul comunitatii crestine la acea vreme, dezvaluind entuziasmul crestinilor pentru credinta lor. In acelasi timp, ele ne dau posibilitatea sa deslusim caracterul autorului lor, care, pe drept cuvant, a fost numit si s-a numit "Teoforul". Dar mai presus de toate, scrisorile sau epistolele Sfantului Ignatie au o mare importanta pentru istoria dogmelor, in centrul teologiei Sfantului Ignatie se afla ideea de iconomie divina, in care deslusim un hristocentrism puternic. Dumnezeu doreste sa elibereze lumea si omenirea de sub stapanirea despotica a printului acestei lumi. El a pregatit lumea pentru mantuire prin iudaism, insa implinirea are loc prin lisus Hristos.

 

Iisus Hristos este doctor trupesc si sufletesc, nascut si nenascut, Dumnezeu facut om, viata adevarata in moarte, nascut din Maria si de la Dumnezeu. Hristos este atemporal si nevazut, pentru noi s-a facut vazut, nepatimitor fiind, pentru noi a patimit. Biserica este "jertfelnicul" sau "locul de jertfa", idee preluata din credinta ca Euharistia este jertfa Bisericii, fapt afirmat in Didahii, unde Euharistia este numita jertfa. Euharistia este doctoria nemuririi, antidotul impotriva mortii si viata vesnica in Hristos. De aceea, el indeamna pe smirneni, si prin ei pe toti crestinii, sa primeasca Sf. Impartasanie, care este atat Trupul, cat si Sangele Domnului nostru Iisus Hristos: "Euharistia este Trupul Mantuitorului nostru lisus Hristos, care a suferit pentru pacatele noastre si pe care Tatal din iubirea Lui L-a inviat din morti". Sfantul Ignatie este cel care a folosit pentru prima data expresia de "Biserica universala": "Acolo unde este episcopul, acolo sa fie poporul, dupa cum acolo unde este Iisus Hristos, este Biserica universala".

 

El mai retine distincte treptele preotiei: "... dupa cum exista un episcop, ajutat de preoti si diaconi" (Ep. c. Smirneni 7, 1), sau "Va indemn, straduiti-va sa faceti toate lucrurile in acelasi gand cu Dumnezeu: episcopul sa conduca in locul lui Dumnezeu, in timp ce preotii lucreaza ca sfat al apostolilor, iar diaconii, atat de dragi mie, sunt incredintati cu slujirea lui Iisus Hristos" (Magn. 6, 1). Daca hristologia Sfantului Ignatie poarta amprenta gandirii pauline, trairea si viata crestina dezvaluie nuantele, mistice ale trairii in Hristos, prezente la Sf. Ioan. Sfantul Ignatie este probabil cel dintai scriitor crestin care articuleaza "urmarea lui Hristos", ca dimensiune a vietii crestine. In nucleul invataturii mistice propus de Sfantul Ignatie, regasim doctrina ortodoxa despre indumnezeirea omului. Trebuie sa retinem ca Sfantul Ignatie vede trairea mistica in stransa legatura cu viata liturgica, element pastrat cu sfintenie in Biserica Ortodoxa.

 

Remus Rus
Dictionar enciclopedic de literatura crestina din primul mileniu, Editura Lidia

Pe aceeaşi temă

18 Decembrie 2015

Vizualizari: 25358

Voteaza:

5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact