Parohia Ortodoxa Romana din Berlin

Parohia Ortodoxa Romana din Berlin


Parohia Ortodoxa Romana "Sfintii Arhangheli Mihail si Gavril" din Berlin

Prin anii 1940-1941 comunitatea romaneasca din Berlin numara vreo 500 de familii la care se adaugau aproximativ 2000 de persoane fara familie (necasatoriti), adica functionari, studenti, militari, negustori, muncitori, ucenici si alte categorii.

 

Pentru implinirea nevoilor duhovnicesti ale acestora era necesara constituirea unei Parohii Ortodoxe Romane. Inceputul l-a facut preotul Stefan Palaghita, impreuna cu un grup de romani de initiativa, prin infiintarea unei Capele ortodoxe romanesti in Klopstockstr. 38, Tiergarten, ocazie cu care s-a incheiat si un Proces-verbal in care se precizeaza ca, "noi romanii din acest mare oras, simtind nevoia sufleteasca a unui sfant lacas, unde sa ne rugam lui Dumnezeu in graiul si in legea noastra stramoseasca si dandu-ne seama ca o sfanta biserica ortodoxa romana ar fi o mare bucurie si ar corespunde unei mari lipse pentru romanii ce traiesc de ani de zile sau trec vremelnic, ca si pentru aceia care pe viitor vor locui in aceasta mare capitala a Europei, am hotarat astazi, 13 septembrie 1940, sa punem inceputul Sfintei Biserici Ortodoxe Romane din Berlin, cu hramul Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil".

 

Preotul Stefan Palaghita s-a intors in tara cu un raport catre Arhiepiscopia Bucurestilor, rugand pe Patriarhul Nicodim sa dea "inalta binecuvantare pentru functionarea Capelei si pentru numirea unui preot, care sa intampine nevoile religioase ale romanilor ortodocsi din capitala Germaniei".

 

Arhiepiscopia Bucurestilor a numit ca slujitor la Capela romaneasca din Berlin, la 10 octombrie 1940, pe preotul Andrei Vascan.

 

De la 1 noiembrie, acelasi an, a fost numit oficial si un cantaret, iar la 8 noiembrie, de ziua Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil s-au inaugurat slujbele permanente la capela din Berlin.

 

Deschiderea oficiala si sfintirea capelei insa s-au petrecut in ziua de 24 noiembrie.

 

La 29 noiembrie 1941 printr-un Decret-Lege (nr. 3281, publicat in Monitorul Oficial nr. 285, din 1 decembrie), Statul Roman recunostea infiintarea Parohiei Ortodoxe Romane din Berlin, avand ca personal deservent un preot, un cantaret si un paraclisier.

 

La 1 aprilie 1942, in locul preotului Andrei Vascan a fost numit de catre Arhiepiscopia Bucurestilor, pentru Capela din Berlin, preotul Emilian Vasilovschi.

 

Printre cei care au ajutat pe preotul Emilian Vasilovschi, in activitatea sa liturgica, au fost preotul Teodor Bodogae, renumitul profesor de mai tarziu de la Facultatea de teologie din Sibiu si tanarul Ioan Struc, doctoranzi in teologie, aflati in Berlin pentru completarea studiilor, ca si tanarul Sergiu Celibidache, care studia la Academia de muzica din Berlin si care a pus bazele corului parohiei.

 

In vara anului 1943 personalul bisericesc a fost completat, fiind incadrat in postul de diacon Ion Barnea, doctor in teologie al Universitatii din Atena, cu studii in Grecia, Italia si Germania. De asemenea, a fost infiintat si un al doilea post de cantaret.

 

Se punea acum problema inlocuirii starii de provizorat prin construirea unei biserici potrivite pentru nevoile spirituale ale romanilor din Berlin. Raul Bossy, ministrul Romaniei la Berlin a propus ca in viitoarea cladire a Legatiei, proiectata a se construi la Berlin, sa se faca loc si pentru capela. Se avea in vedere chiar si construirea din temelie a unei biserici in stil arhitectonic romanesc, dupa modelul bisericilor moldovenesti sau in felul celei de la Curtea de Arges, ca si a unei cladiri pentru locuinte, birou parohial si sediu cultural.

 

Prin bunavointa Bisericii Evanghelice si cu sprijinul real al lui Raul Bossy si al colonelului Gheorghe Ion, atasatul Romaniei la Berlin, preotul Emilian Vasilovschi a gasit o biserica evanghelica libera, anume biserica Jerusalem, la intretaierea strazilor Linden cu Jerusalem, rechizitionata de armata germana. Biserica a fost evaluata la pretul de 450.000 RM. Formalitatile de cumparare ale acesteia au fost lungi si anevoioase, insa incununate de succes, asa incat la data de 21 august 1943 s-a incheiat actul de trecere in proprietatea Parohiei Ortodoxe din Berlin a bisericii Jerusalem, inscris in Registrul de cadastru la nr. 27 de catre notarul Norbert Sohn. Documentul a fost semnat de catre preotul Emilian Vasilovschi din partea statului Roman si de catre dr. Johannes Heinrich, presedinte al Sectiei financiare a Consistoriului Evanghelic al marcii Brandenburg.

 
Tot acum, Parohia ortodoxa romana din Berlin a semnat un contract de inchiriere pentru zece ani a unui imobil din apropierea imediata a bisericii, avand vreo 22 de camere, care serveau ca locuinta pentru preotul paroh si pentru personalul bisericesc, ca si pentru cancelaria parohiala, biblioteca, sala de cor si de consiliu, sala de expozitie permanenta etc.

 

S-a trecut la amenajarea si repararea bisericii si a casei parohiale. Lucrarile au fost ample si costisitoare, dupa cum reiese dintr-un Proces-verbal de evaluare intocmit de Consiliul parohial la data de 29 mai 1943 si care se afla in original la Serviciul Cultural al Arhiepiscopiei Bucurestilor impreuna cu un numar de sapte fotografii ale bisericii.

 

Patriarhul Nicodim a hotarat ca biserica sa aiba acelasi hram ca si cea dinainte, adica “Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil”.

 

Prima slujba in aceasta biserica s-a oficiat la 24 ianuarie 1944, la 85 de ani de la Unirea Principatelor romane.

 

Doar putina vreme s-au bucurat romanii de noul lor locas de inchinare, pentru ca la 2 martie 1945, in timpul unui bombardament, biserica a fost incendiata si distrusa in proportie de 68 %, iar cladirea, inchiriata, care adapostea casa parohiala a fost distrusa complet.

 

Inventarul bisericii, atat cat a putut fi salvat, a fost depozitat in biserica evanghelica din orasul Buckow, in apropiere de Berlin.

 

La 9 martie 1961, ora 11.00, biserica a fost dinamitata, iar la 17 martie 1966 terenul a fost vandut de Statul Roman, Senatului Vest-Berlinului.

 

Astfel s-a pus capat istoriei unei biserici de aproape 500 de ani, (ea fiind construita in anul 1484), biserica ce era una dintre cele mai mari si mai impunatoare din Berlin.

 

Istoria Parohiei Ortodoxe Romane din Berlin s-a intrerupt odata cu bombardarea locasului de inchinare, aici slujind foarte rar cate un preot roman dependent de Patriarhia Ecumenica de la Constantinopol.

 

Incepand cu anul 1986 s-au infiintat, succesiv, in Berlin trei parohii ortodoxe romanesti, cu hramul: “Sfintii Apostoli Petru si Pavel”, “Invierea” si “Invierea lui Hristos”, dar care, fiecare dintre ele, au avut cate un preot care a slujit sporadic Sfanta Liturghie, fara a putea fi indeplinite pe deplin nevoile spirituale ale romanilor din aceasta parte a Europei. Trebuie subliniat faptul ca in tot nord-estul Germaniei nu mai exista nici o alta Parohie Ortodoxa Romana. De aceea, unii dintre romanii de aici si-au uitat credinta, si-au botezat si cununat copiii in Biserica Evanghelica sau cea Catolica si foarte multi dintre ei, in special cei tineri, nu mai vorbesc romaneste si nu cunosc mai nimic din istoria si traditiile noastre romanesti.

 

In anul 2000, la indemnul I. P. S. Mitropolit Serafim, s-a revenit la hramul initial al parohiei: Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil, actuala parohie considerandu-se continuatoarea celei dintai.

 

La 12.11.2000, in preajma praznuirii Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil, s-au sarbatorit 60 de ani de la infiintarea primei parohii 2

 

Din Septembrie 1999 slujbele bisericii se savarsesc fara intrerupere, cel putin de trei ori pe saptamana, uneori chiar zilnic, in functie de sarbatorile de peste saptamana.

 

Dorinta romanilor din Berlin de a avea un locas propriu de inchinare continua si speram sa se materializeze cu ajutorul lui Dumnezeu si a bunilor credinciosi iubitori ai “podoabei Casei Domnului”.

 

De la 1 Ianuarie 2006 Parohia a intrat in posesia unui teren, in suprafata de 1523 mp, cu o casa care, partial va fi transformata in capela si partial va fi demolata pentru a face loc noii biserici.

 

Pr. Dr. Constantin Mihoc

Cititi mai multe pe site-ul Parohiei

 

Pe aceeaşi temă

29 Iunie 2012

Vizualizari: 23257

Voteaza:

Parohia Ortodoxa Romana din Berlin 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 75.00 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 50.00 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact