
Ce este "deschiderea cartii" si daca este justificata?
Una din practicile legate de savarsirea Sfantului Maslu este "deschiderea cartii". In randuiala acestei Taine, dupa ultima rugaciune si ungere se prescrie ca preotul care conduce soborul sa ia Sfanta Evanghelie, sa o dea bolnavului sa o sarute si sa o deschida. Preotii slujitori o tin deschisa deasupra capului celui bolnav, iar protosul (primul intre preotii soborului) rosteste rugaciunea a opta, dupa care se face miruirea, adica ungerea cu ulei sfintit.
De la aceasta deschidere rituala si tinere pe capul celui bolnav a Sf. Evanghelii s-a trecut la o inovatie liturgica foarte pagubitoare prin care unii slujitori, pe baza textului la care a fost deschisa Sf.
Ceea ce- este si mai grav si condamnabil este faptul ca asemenea "deschideri" au inceput sa fie solicitate si sa se practice nu numai la Taina Sfantului Maslu, ci in orice alta ocazie si cu alte carti, cum ar fi colectii de canoane si legi bisericesti sau pravile, intre care pidalionul joaca un rol important.
Dar orice carte s-ar folosi si indiferent cine si pentru ce solicita o asemenea practica, ea ramane o inovatie grava liturgica pentru doua motive:
1. Prin ea se introduce un rit sau o practica liturgica pe care nu o gasim in cartile de cult si care este contrara regulilor stabilite de Biserica pentru savarsirea cultului.
2. O asemenea practica compromite credinta crestina, identificand-o cu superstitia pentru ca i se cere preotului ca, in functie de continutul textului si culoarea vignetelor, sa faca pronosticuri si sa ofere raspuns solicitarilor. Credinciosii care solicita asemenea lucru si preotii care le satisfac asemenea dorinte gresesc fata de Biserica. Asemenea practica nu trebuie nicidecum incurajata.
Credinta crestina este o credinta luminata de adevar. invatatura de credinta si riturile liturgice trebuie explicate in sensul lor adevarat. Deci avand natura superstitioasa si fiind condamnata de Biserica, "deschiderea cartii" trebuie inlaturata ca necompatibila si nedemna de scopul major al Tainei Maslului si al slujirii preotului.
Pr. prof. dr. Nicolae Necula
.
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.