Cerintele credinciosilor

Cerintele credinciosilor

La o discutie televizata o doamna psiholog se arata revoltata de "barbaria" actului de botez, in care se intampla ca un biet bebelus nevinovat sa fie afundat, fara nicio pregatire prealabila, de trei ori cu totul in apa, cu riscuri incalculabile pentru binele si sanatatea lui. Nu vreau sa discut aici ignoranta si reaua vointa a unei persoane care se considera suficient de instruita si de competenta in materie de credinta ca sa-si dea cu parerea in probleme de teologie si de cult ortodox. Sunt numerosi cei care fac asta. Un alt lucru insa, legat de acesta, mi-a atras insa atentia, pentru ca este simptomatic pentru modul in care multi dintre semenii nostri se raporteaza la credinta crestina. Aceeasi doamna psiholog le cerea imperativ preotilor sa se adapteze la cerintele societatii contemporane, adica sa renunte la acte primitive, ca acela al botezului prin afundare, "ca nu suntem in secolul al XV-lea", zicea dansa, si sa faca ceea ce le cer credinciosii, sa se conformeze exigentelor pe care enoriasii sunt indreptatiti sa le ridice.

Astfel ca, daca lucrurile ar capata o asemenea turnura, preotul devine un prestator de servicii religioase, asa cum medicul ofera clientului servicii medicale sau avocatul servicii juridice. Preotul trebuie sa se adapteze cererii de pe piata, dar mai ales cerintelor specifice ale clientilor sai, oferindu-le ceea ce ei vor si in modul in care ei vor. Nu mai exista un adevar de credinta, sau oricum nu mai are nicio relevanta, conteaza doar dorintele clientului-credincios, un fel de "clientul nostru, stapanul nostru". El trebuie servit cu promptitudine, fie in schimbul banilor pe care ii plateste pentru serviciile prestate, fie pentru nevoile sufletesti pe care le are si pentru care cere asistenta preotului.

Din punctul de vedere al unui credincios normal, aceasta perspectiva de folosire a credintei este absurda. Ea devine insa, din pacate, obisnuita in randul majoritatii populatiei lumii noastre, sau cel putin a partii crestine a ei. De aceea se merita efortul de a intelege ce se intampla aici, care sunt resorturile mentale si sufletesti care intra in joc si determina astfel de atitudini. Sunt semenii nostri in joc. Si, poate ca, noi insine, acea parte din lume care ne consideram dreptslavitori ortodocsi, sa imprumutam, in forme mascate, acest mod de a gandi, in care preotul este un simplu slujitor al nevoilor noastre sufletesti care e musai sa se afle la dispozitia noastra atunci cand avem noi chef.

Ateismul militant a pierdut partida. Dupa un sondaj realizat recent, peste 90% din populatie se declara credincioasa. Si totusi diavolul, dusmanul adevarului, pierzatorul de suflete, jubileaza acum mai mult decat oricand. Deoarece credinta noastra este impanata de tot felul de superstitii, de intelegeri gresite, de erori care mai de care mai de ras, de lucruri care fac ca starea de fapt sa fie incompatibila cu crestinismul pe care il afisam. Suntem ortodocsi doar de forma, cunoastem mult prea putin din continutul credintei pe care o afisam. In acest context se inscriu si pretentiile unora si altora ca serviciile religioase sa se conformeze cerintelor noastre, in loc ca noi sa facem ceva si sa ne adaptam cultului, riturilor si, in ultima instanta, adevarului credintei.

Cat de deplasata este insa pretentia noastra ca preotul sa se adapteze cerintelor noastre, sa ne raspunda la toate hatarurile? Pana la urma insa preotul este reprezentantul lui Dumnezeu, iar noi trebuie sa fim constienti, urmand firul logic al rationamentului, ca de fapt, lui Dumnezeu ii cerem sa se conformeze dorintelor noastre. El e Cel care trebuie sa raspunda ordinelor pe care i le dam prin preot. E rau asta, e o nerusinare din partea noastra? Daca ne gandim putin descoperim ca Dumnezeu a facut deja acest lucru, si e vorba despre kenoza, aspect fundamental in teologia intruparii: "S-a golit pe Sine luand chip de rob, devenind asemenea oamenilor , si la infatisare afland-se ca un om" (Tesaloniceni 2,7). Dupa cum tot repeta Parintii Bisericii, "Dumnezeu s-a facut om pentru ca omul sa se faca dumnezeu”. Dumnezeu se coboara la nivelul nostru pentru ca, atunci cand Il cautam, sa putem sa ne ridicam pana la cunoasterea Lui, pentru a ne face pe inteles cele ale dumnezeirii, pentru a ne ridica la intelegere.

Dumnezeu a vazut starea noastra cazuta, neputintele noastre, patimile care ne-au cuprins, multimea nesfarsita a pacatelor fiecaruia. Si i s-a facut mila de faptura Sa, nu a lasat-o sa piara, s-a coborat pana la nivelul la care noi putem sa-L intrevedem, spre a relua legatura intrerupta de caderea omului.

Dumnezeu ne vorbeste prin intrupare, prin tainele lasate a fi savarsite in Biserica Sa, Se goleste pe Sine, pentru ca noi sa putem pricepe cate ceva, atata cat este posibil omeneste de priceput. Dumnezeu ne cheama, iese in intampinarea noastra, precum tatal in intampinarea fiului risipitor, face tot ceea ce este nu omeneste, ci dumnezieste posibil, ca sa vina la intalnirea cu omul. "Caci cunoasteti harul Domnului nostru Iisus Hristos, ca El, bogat fiind, pentru voi a saracit, ca voi cu saracia Lui sa va imbogatiti" (2 Cor 8, 9).

Cu alte cuvinte, cerinta ca Dumnezeu sa ne faca pe plac ne este indeplinita. Daca Dumnezeu face totul ca sa ne intalneasca, noi ne facem partea noastra, atata cat ar fi posibil de facut, omeneste vorbind? Mi-e teama ca extrem de rar. Adesea, interogarile pe care i le adresam lui Dumnezeu sunt doar aparente. Revenind la cazul doamnei psiholog, citat la inceput: cred ca noi, cel mai adesea, cautam in credinta ceva foarte confortabil, adaptat zilelor si timpului nostru. Daca Dumnezeu face totul ca sa vina la noi, noi, in schimb, nu suntem dispusi sa facem nimic ca sa mergem la El. Astfel, oricata bunavointa ar veni din partea Lui, intalnirea nu este posibila. Omul o refuza atat prin indiferenta lui cat si prin pretentiile pe care le emite. Daca esti cat de cat interesat de subiect, constati cu usurinta ca nu este rezonabil sa ceri o modificare a cultului, ca aceasta nu tine de o traditie oarecare, si ca isi are izvorul in modul ortodox de intelegere a vietii despre care, in calitate de persoana botezata care isi da cu parerea, ar trebui sa ai habar.

Dumnezeu a facut maximul posibil pentru noi. Sigur, nu ne dam seama de asta, nu putem sa constientizam cum sta situatia data fiind prapastia care s-a cascat intre noi si El. Dar am putea macar sa fim mai smeriti, mai constienti, mai putin plini de sine. Din pacate, suntem nu doar putin credinciosi, dar si putin cunoscatori in cele ale credintei, nutrind in schimb pretentiile pline de infatuare ale celui ce se crede indreptatit sa-si pretinda drepturile de a fi servit dupa voia inimii. Nu putem decat sa ii cerem mila lui Dumnezeu, sa ne mai ingaduie pe pamant cu toate lipsurile noastre, sa ne trimita lumina cunostintei si sa ne mai dea timp de indreptare.

Paul Curca

Despre autor

Paul  Curca Paul Curca

Senior editor
132 articole postate
Publica din 07 Aprilie 2011

06 Decembrie 2011

Vizualizari: 4452

Voteaza:

Cerintele credinciosilor 5.00 / 5 din 5 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Imperiul Marii Negre. Gloria si decaderea lumii lui Mitridate cel Mare
Imperiul Marii Negre. Gloria si decaderea lumii lui Mitridate cel Mare Conducător viclean și nemilos, strateg iscusit, cărturar – celebru, de altfel, pentru studiul aplicat al otrăvurilor –, Mitridate vi cel Mare a fost unul dintre cei mai puternici și longevivi dușmani ai romanilor. Ambițiile sale au schimbat cursul istorie 70.00 Lei
Familia ortodoxa - mai 2025
Familia ortodoxa - mai 2025 Sfântul Theofan Zăvorâtul: Dragostea este raiul duhovnicesc;Dragostea azi, de Virgiliu Gheorghe;Monahia Matrona Domnaru, fosta stareță a Mănăstirii Hurezi;Sfinții care au făcut din provincia romană Galia Belgica un pământ sfânt... când sufletul cunoaște 14.50 Lei
Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact