Pentateuhul

Pentateuhul

Cuvantul "Pentateuh", de originea greaca (pénte = "cinci“ si teuhos = "carte“), desemneaza primele cinci carti ale Vechiului Testament. Aceasta prima parte a Vechiului Testament este numita de catre evrei Tora adica "Lege”.

Legat de timpul exact cand aceasta parte a Sfintei Scripturi a fost impartita in cele cinci carti, reprezinta o intrebare al carei raspuns nu a putut fi aflat cu exactitate. Unii atribuie aceasta impartire inaintea traducerii Septuagintei; altii o atribuie insa autorilor acestei traduceri.

Fericitul Ieronim era de parere ca Sfantul Apostol Pavel face referire la aceasta diviziune in cinci carti in I Cor. 14:19. In orice caz, Filon si Iosif Flaviu erau familiari cu aceasta impartire in cauza.

Numele Pentateuhului si a cartilor cuprinse in el

Oricat de veche ar fi impartirea acestei parti a Vechiului Testament, evreii nu au avut initial un nume prin care sa o desemneze. Ei numeau aceasta parte a Bibliei hattorah (Legea), sau torah (Lege), sau sepher hattorah (Cartea legii), datorita naturii continutului sau.

De asemenea, au numit-o torath Mosheh (Legea lui Moise), sepher Mosheh (Cartea lui Moise), sepher torath Mosheh (Cartea legii lui Moise) pe seama autorului ei. Intregul text al Pentateuhului il atesta pe Moise drept autor, iar Biserica, in deplina concordanţa cu traditia si scolile rabinice, a omologat aceasta atestare inca din era apostolica. Ea se intemeiaza cu precadere pe faptul ca Insusi Matuitorul Iisus Hristos il prezinta pe Moise drept autor al Legii: "Oare nu Moise v-a dat Legea?“ (In 7, 19); "toate cele scrise despre Mine in Legea lui Moise...“ (Lc. 24, 44).

Originea revelata a legii mozaice a implicat si numele urmatoare: Legea lui Yahve (I Esdr. 7:10; etc.), Legea lui Dumnezeu (II Esdr., 8:18; etc.), Cartea legii lui Yahve (II Par. 17:9; etc.), Cartea legii lui Dumnezeu (Jos. 24:26; etc.).

Cuvantul lege, in expresiile anterioare, a fost tradus prin grecescul "nomos", in Septuaginta.

Noul Testament face referire la legea mozaica in diferite feluri: Legea (Mat. 5:17; Rom. 2:12; etc.); Legea lui Moise (Lc. 2:22; 24:44; Fapte 28:23); Cartea lui Moise (Mc. 12:26); sau simplu, Moise (Lc. 24:2; Fapte 15:21).

Chiar si Talmudul precum si cele mai vechi scrieri rabinice numesc prima parte a Bibliei "Cartea legii”, in timp ce in aramaica este numita simplu "Legea”. Cuvant grec pentateuchos, implica impartirea legii in cinci parti, aparand pantru prima data aproximativ in 150-75 i.Hr. in scrisoarea catre Flora trimisa de catre Valentinian Ptolemeul.

O dovada timpurie a numelui se presupune ca ar exista in pasajul lui Ipolit unde Psaltirea este numita "kai auto allon pentateuchon". Origen a folosit numele, precum si Sfantul Atanasie, si, de cateva ori, Sfantul Epifanie. In latina, Tertulian a intrebuintat forma la masculin Pentateuchus , in timp ce Isidor de Sevilla prefera forma de neutru Pentateuchum.

Forme anologe Octateuh, Heptateuh, si Hexateuh au fost folosite pentru a face referire la primele, opt, sapte, respectiv sase carti ale Bibliei. Scriitorii rabinici au adoptat expresia "cele cinci ale legii” sau simplu "cele cinci” desemnand cele cinci carti ale Pentateuhului.

Atat evreii palestinieni, cat si cei alexandrini au nume distincte pentru fiecare din cele cinci carti ale ale Pentateuhului. In Palestina, cuvintele de inceput ale catorva carti au servit drept titlu. De aici avem numele: bereshith, we'elleh shemoth sau simplu shemoth, wayyiqra, wayedhabber,si elleh haddebarim sau simplu debarim.

Chiar daca acestea erau de regula titlurile evreiesti a primelor cinci carti ale Vechiului Testament, anumiti scriitori rabinici le-au denumit pe ultimle trei, facand referire la continutul lor; acestia au numit cea de-a treia carte torath kohanim, sau legea preotilor; pe cea de-a patra, homesh happiqqudhim, sau cartea recensamantului; si pe cea de-a cincea, mishneh thorah, sau repetarea legii.

Evreii alexandrini au derivat numele grecesti date celor cinci carti potrivit continutului sau potrivit inceputilui fiecarei parti.

Astfel, prima carte este numita Genesis kosmou sau simplu Facerea; cea de-a doua , Exodus Aigyptou sau Iesirea; a treia , Leueitikon - Leviticul; a patra, Arithmoi; si cea de-a cincea, Deuteronomion - Deuteronom.

Aceste nume au trecut din Septuaginta in Vulgata si din aceasta aproape in toate traducerile ulterioare ale Vulgatei.  Arithmoi a fost inlocuit prin cuvantul latin Numeri (Numerele), in timp ce celelalte nume si-au patrat forma.

Autenticitatea Pentateuhului

In ciuda atator atestari, originea mozaica si, deci, autenticitatea Pentateuhului este contestata de critica rationalista occidentala. Militantii ei afirma ca in textul acestei opere pot fi identificate cel putin patru documente sau traditii diferite, produse cu mult in urma lui Moise si compilate in ceea ce se cheama Pentateuhul. Aceasta teorie, numita "a documentelor“, inceputa moderat de Jean Astruc in 1753 si dezvoltata radical de Julius Wellhausen ( 1918), a fost acreditata de majoritatea traducatorilor si editorilor biblici din zilele noastre. Din punctul de vedere ortodox, autenticitatea Pentateuhului nu poate fi pusa la indoiala, si nici covarsitoarea lui importanta teologica.

Analiza Pentateuhului

Continutul Pentateuhului are deopotriva atat un caracter istoric, cat si legistlativ. Acesta ne prezinta istoria poporului ales de la crearea lumii pana la moasrte lui Moise, facandu-ne cunoscuta de asemenea legislatia civila si religioasa a israelitilor in timpul vietii lui Moise. Aceasta Lege nu se expune sistematic, nu este asezata in paragrafe, ca intr-un cod de legi, ci este expusa istoric, in ordinea promulgarii ei.

Facerea poate fi considerata ca o introducere la celelate patru carti. In ea sunt relatate crearea lumii si a neamului omenesc, prezentand intamplarile premergatoare Legii. Iesirea prezinta istorisirea eliberarii poporului ales din robia egipteana. Leviticul este caracterizat prin referintele asupra functiilor preotesti exercitate de tribul levitilor. Numerele prezinta numaratoarea sau recensamantul facut asupra poporului evreu in pustie. Deuteronomul, care se traduce, "A doua Lege“, reprezinta o reluare si detaliere a Legii primite de Moise in muntele Sinai.

Importanta teologica a Pentateuhului

Incheiem prin a prezenta un paragraf, preluat din "Studiul Vechiului Testament” pentru Institutele Teologice, care prezinta importanta teologica a Pentateuhului:

"Pentateuhul este temeiul istoric al intregii religii revelate. Fara Pentateuh intreaga ordine dogmatica si morala, atat a Vechiului cat si a Noului Testament, este istoriceste neexplicabila si nejustificata. Intreg Vechiul Testament si, la randul sau, intreg Noul Testament sunt urmarea fireasca a celor cuprinse in Pentateuh. Crestinismul intemeiat de Mantuitorul Hristos, istoriceste sta sau cade cu Pentateuhul. Pe Pentateuh se reazema fratietatea popoarelor, nascute din acelasi stramos: Adam. Pe el se reazema notiunea si ideea rascumpararii si a Rascumparatorului. Fara caderea in pacatul stramosesc nu are rost rascumpararea si, daca nu ne tragem din acelasi stramos, rascumpararea prin Mesia nu e universala, deci nici crestinismul nu este o lege divina pentru toate neamurile. Astfel, insesi temeliile crestinismului sunt compromise daca Pentateuhul nu e carte autentica, sfanta, inspirata, cu deplina autoritate divina si umana. Critica Pentateuhului deci e critica credintei crestine insesi. De aceea i se da Pentateuhului cea mai mare importanta, atat din partea credinciosilor, cat si din partea necredinciosilor.”

Radu Alexandru

19 August 2010

Vizualizari: 10242

Voteaza:

Pentateuhul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact