Se pot impartasi indracitii?

Se pot impartasi indracitii?


Indracitii

 

Deoarece Apostolul striga ca cel care se uneste cu Domnul este un singur Duh cu El (I Cor. 6; 17), este adevarat ca si cel care se imprieteneste cu potrivnicul se face una prin legatura cea catre dansul. Deci, cei care simuleaza a fi demonizati, si prin imoralitate poarta cu fatarnicie chipul acelora, s-a hotarat sa se pedepseasca in orice situatie si sa fie supusi acelorasi aspre vietuiri si suferinte, carora, dupa cuviinta, se supun cei intr-adevar demonizati, spre a se mantui de lucrarea diavolului. (Canonul 60, Sinod II Trulan). Pentru diferite interese ale caror foloase le luau in calcul persoanele la care face referire canonul, acestea se prefaceau ca sunt sub puterea diavolului, aratand aceasta prin semne exterioare. Observand prefacatoria, Sinodul a decis ca intaistatatorii bisericilor sa supravegheze pe acesti inselatori, si pentru a nu mai fi tentati sa se prefaca in continuare, sa ii trimita la inchisoare, dupa cum zice canonistul Theodor Balsamon, unde legati in lanturi sa isi ispaseasca greseala lor. Unii ca acestia doreau sa fie tratati precum cei aflati cu adevarat sub puterea potrivnicului. Prin dispozitia acestui canon Biserica le satisface dorinta!

 

Intrebare: Daca cineva, fiind credincios, se indraceste, se cuvine a se impartasi cu Sfintele Taine, ori nu?


Raspuns: Daca nu tradeaza Taina, nici intr-alt chip nu o huleste, sa se impartaseasca, dar nu in fiecare zi; caci, indeajuns ii este numai Duminica. (Canonul 3, Timotei Alexandrinul).

 

Oricine s-ar afla sub puterea diavolului trebuie considerat, in general, ca fiind bolnav si nu trebuie sa fie supus obligatiilor celorlalti credinciosi-insa, deoarece Tainele lucreaza asupra bolnavilor, acestia nu trebuie opriti cu desavarsire de la Sfintele Taine. In cazul de fata se ingaduie impartasirea unui indracit, daca acesta are momente de luciditate, deoarece in momente de furie nu este recomandat pentru el si nici Taina nu trebuie impartasita unei persoane aflata intr-o astfel de stare. Insa, se va avea in vedere ca cel indracit sa nu huleasca puterea sau fiinta Tainei, caci in atare caz nu poate sa fie impartasit. Este de inteles ca unul ca acesta va fi judecat conform opiniilor exprimate in perioadele de luciditate; pentru aceea, atat Ioan Zonaras, cat si Theodor Balsamon opineaza ca doar cei care au momente de luciditate sa fie impartasiti. Canonistii Alexios Aristen si Constantin Harmenopulos considera ca cei indraciti pot primi Sf. Impartasanie, insa numai Duminica. Consideram mai corecta opinia imbratisata de Balsamon si Zonaras. Preotul trebuie sa procedeze cu multa atentie de fiecare data cand va intalni cazuri de acest gen.

 

Intrebare: Daca catehumenul ar fi demonizat, si el insusi, sau rudele lui, ar dori ca sa primeasca Sfantul Botez, trebuie sa-l primeasca sau nu, si mai ales cand este spre moarte?

 

Raspuns: Daca cel indracit nu se va curati de necuratul duh, nu va putea primi Sfantul Botez; dar la sfarsitul [vietii] se boteaza. (Canonul 2, Timotei Alexandrinul).

 

Orice persoana care se afla sub stapanirea demonului nu poate sa primeasca Botezul, decat in cele de pe urma momente ale vietii. Motivul pentru care cel indracit nu are voie sa primeasca Taina Botezului in perioada bolii este ca, pe de o parte, inca nu s-a curatit de pacatele pentru care aceasta boala a venit asupra lui, iar pe de alta, deoarece unul ca acesta nu este in stare sa implineasca marturisirea credintei, mai ales daca s-ar intampla o criza a bolii in timpul savarsirii Tainei.

 

Intrebare: Se cuvine ca cel demonizat sa se impartaseasca cu Sfintele Taine? Fiindca Sfantul Timotei la intrebarea in aceasta privinta a raspuns intreit fel, iar Sfintii Apostoli intr-alt fel, si urmasii [lor] intr-alt fel.

 

Raspuns: Daca cineva patimeste de veninul negru, incat se pare ca este indracit, nu se va opri; dar, daca cu adevarat este demonizat, nicidecum nu se va invrednici de cele sfinte, fiindca lumina nu are nici o comuniune cu intunericul. (Canonul 4, Nicolae al Constantinopolului).

 

Pot sa existe boli care nu au nimic in comun cu puterea diavolului. Precum este cazul unuia care este bolnav de venin negru. In astfel de situatii este ingaduita celui bolnav impartasirea cu Sfintele Taine. Insa, in nici un caz nu se poate cumineca cel care intr-adevar este indracit, caci, dupa cum subliniaza canonul, nu este nici o comunicare intre lumina si intuneric.

 

Concluzie. Nimeni nu se poate impartasi cu Sfintele Taine daca se afla sub puterea diavolului; cel care s-ar preface sa fie pedepsit de intaistatatorii Bisericii, deoarece a cautat sa insele Biserica cu prefacatoria lui. Insa, in momente de luciditate se poate impartasi de ajutorul Tainelor si cel indracit, daca nu dispretuieste cele savarsite si daca nu le nesocoteste eficacitatea.

Profesor Dimitrie Boroianu

Pe aceeaşi temă

09 Iulie 2012

Vizualizari: 5279

Voteaza:

Se pot impartasi indracitii? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact