Pomul cunostintei binelui si raului

Pomul cunostintei binelui si raului

Cartea Facerii vorbeste despre pomul cunostintei binelui si raului din Rai ca despre un pom adevarat, fapt care nu i-a oprit pe unii Sfinti Parinti sa aiba si o vedere alegorica asupra lui. Vorbind despre pomii paradisului, Scriptura afirma: "Si a facut Dumnezeu sa rasara din pamant tot soiul de pomi, placuti la vedere si cu roade bune de mancat; iar in mijlocul raiului era pomul vietii si pomul cunostintei binelui si raului" (Facerea 2, 9).

Ca sa intelegem cu adevarat pomul cunostintei binelui si raului, trebuie sa afirmam de la inceput ca Dumnezeu nu l-a creat pe om desavarsit, ci chemat sa devina desavarsit. Iar ca sa se intareasca in asemanarea cu El, ii cere sa nu manance din acest pom. Omul nesocoteste porunca data de Dumnezeu si primeste moartea.



Scriptura marturiseste ca toate cele create de Dumnezeu erau bune. Deci si pomul cunostintei binelui si raului era bun. Daca acest pom era bun si daca el oferea cunoasterea binelui si a raului, atunci de ce starea omului se schimba radical in rau dupa ce se hraneste din el? Pentru ca Dumnezeu refuza sa Se daruiasca prin acest pom. Facem mentiunea ca in rai, orice era luat ca hrana era un dar al lui Dumnezeu, o "binecuvantare" a lui Dumnezeu, adica o realizare a relatiei cu El - o realizare a vietii ca relatie, dupa cum spune Christos Yannaras. Asadar, pentru ca omul alege sa se indumnezeiasca mancand dintr-un pom care nu-i fusese dat pentru comuniunea cu El, pierde asemanarea cu Dumnezeu. Starea sa se schimba radical in rau, pentru ca a incercat sa devina asemenea lui Dumnezeu, fara Dumnezeu. Mancarea din pomul cunostintei binelui si raului este un “Nu” pe care Adam si Eva l-au spus lui Dumnezeu. Actul mancarii din acest pom exprima refuzul omului de a realiza viata ca iubire si comuniune cu Dumnezeu.

Sfantul Maxim Marturisitorul spune ca Dumnezeu ii cere sa nu manance din acest pom, pentru a se intari in cele duhovnicesti. Numai intarit, adica ajuns la starea de indumnezeire prin har, omul ar fi putut contempla lumea vazuta asa cum trebuie. Deci, hrana acestui pom nu le era folositoare protoparintilor pentru ca nu erau desavarsiti, dupa cum nici hrana deplina nu le este de folos pruncilor care au trebuinta numai de lapte. Interzicerea atingerii de el era o amanare, nu o oprire vesnica.

Fara o intarire duhovniceasca, simturile se pot alipi intr-un mod necurat de frumusetea sensibila a lumii. Parintele Dumitru Staniloae afirma ca Dumnezeu in prestiinta Sa a numit intr-un mod ironic acest pom ca fiind al cunostintei binelui si raului. Caci omul despartit de Dumnezeu crede ca ceva este bun numai daca satisface pofta simturilor. Asa se face ca omul care nu mai asculta de Dumnezeu ajunge sa ia raul drept bine. In concluzie, acest pom ofera o falsa cunoastere a binelui si a raului. Omul pentru inceput trebuia sa se hraneasca doar din pomul vietii, care ii oferea si adevarata cunoastere a lucrurilor.

Merita sa amintim ca pomul cunostintei binelui si raului a fost identificat de Sfintii Parinti si cu lumea vazuta. Sfantul Maxim Marturisitorul spune ca zidirea vazuta contemplata duhovniceste ofera cunostinta binelui, iar luata trupeste ofera cunostinta raului. Celor ce li se impartasesc de ea trupeste li se face invatator in ale patimilor, facandu-i sa uite de cele dumnezeiesti, in vreme ce fapturile ajunse la nepatimire privesc fapturile precum Dumnezeu – au prin har aceeasi cunostinta a lucrurilor ca Dumnezeu datorita prefacerii mintii si simtirii prin indumnezeire.

In concluzie, afirm ca nu pomul cunostintei binelui si raului a adus moartea, ci neascultarea.
Dumnezeu fiind creatorul acestui pom, l-a facut bun si nu datator de moarte.

Adrian Cocosila

.
Pe aceeaşi temă

12 Ianuarie 2014

Vizualizari: 16234

Voteaza:

Pomul cunostintei binelui si raului 5.00 / 5 din 8 voturi. 3 review utilizatori.

Comentarii (3)

  • ion mirosanuPostat la 2014-01-15 12:09

    Neascultarea , hmmmm ! De ce o numesc oamenii asa , nu stiu , nu ma dumiresc , tot caut , cand gasesc cate ceva , abia de ingaim cate ceva si tot nu iese nimic . Suntem nestiutori , mai degraba , exclam . Teoriile oamenilor sunt diferite , nu coincid , toate duc la neascultare , dar foarte multe redefinesc etern , de la o generatie la alta si esenta adevarului se pierde in cuvinte , cuvintele omului ce vrea sa exprime odata pentru totdeauna exact , nu poate , nu se poate . Unii spun ca in clipa in care Adam a muscat din fructul cunoasterii binelui si al raului , s-a ascuns iar , intrebat fiind , de ce se ascunde , acesta a aratat spre Eva , nu si-a recunoscut vina ci a invinovatit-o pe Eva , pe ispititor . Nu a stiut sa spuna `` Iarta-ma Doamne , caci nu am ascultat . A spus , nu e vina mea ci a , ... ; Exact ca in zilele noastre , aceeasi greseala se repeta etern , oridecate ori facem o greseala nu ne asumam vina , intreaga vina ci aratam sau cautam de fiecare data sa aruncam vina pe ceva , cineva , pe orice , dar spre noi in nici-un caz . Oare , ce ne face sa fim asa ? Cred ca , fiecare in parte , suntem pusi in fata alegerii corecte , toti suntem masura alegerilor noastre anterioare si ne indreptam ori nu , in masura in care invatam sa alegem , cand e vorba despre perioade mai lungi de timp , alegerile devin atat de elaborate ca ne depaseste intelegerea si alegerile noastre devin atat de nepotrivite incat , nu de putine ori , ne meritam soarta . Asta e !

  • costel popescu Postat la 2014-01-13 19:33

    S-a numit asa inainte ca diavolul sa-i ispiteasca. Autorul chiar a spus citandu-l pe parintele Staniloae ca Dumnezeu a numit acest pom in prestinta sa pomul cunostintei binelui si raului intr-un mod ironic.

  • popescu marianPostat la 2014-01-13 13:23

    Chiar asa se numea pomul?Sau s-a numit asa pt.ca diavolul a zis "...ve-ti fi ca Dumnezau,si ve-ti cunoaste binele si raul."?Cuvintele diavolULUI nu trebuie sa le credem,ca diavolul e tatal minciunii.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact