Turte, moturi si alte bazaconii

Turte, moturi si alte bazaconii


Ce este o bazaconie?

Atat cat m-am priceput eu sa aflu, cuvantul „bazaconie“ isi are originea in lumea slava, unde expresia bez zakony ar insemna „fara lege“ sau „fara noima“. Asadar, bazaconia este un lucru lipsit de noima, insa daca as incerca sa spun anumitor crestini ortodocsi romani faptul ca taierea motului copilului, ruperea turtei peste capul lui si punerea unor obiecte dintre care copilul sa aleaga sunt fara nici o noima, as risca sa fiu gonit din  parohie. Aceste practici, intalnite cu precadere in Oltenia, Muntenia si Moldova, au ajuns sa aiba deseori valoare egala cu cea a slujbelor bisericesti adresate copilului mic, nenumarati parinti neconcepand sa nu le respecte.

 

Bazaconii de azi

Astfel, atunci cand copilul implineste un an, o festivitate aparte este dedicata taierii motului, adica a unei suvite din parul copilului, dupa care o turta este rupta peste capul lui si cateva obiecte ii sunt lasate la indemana. Primul obiect pe care copilul va pune mana este considerat determinant pentru viitorul sau, astfel ca daca va pune mana pe o moneda, de exemplu, lumea crede ca va duce o viata imbelsugata. Insa daca aceasta din urma credinta este oarecum transparenta, am constatat ca in legatura cu motul si turta romanii nostri inclinati catre superstitie nu prea stiu mare lucru. Desi tin cu incapatanare si teama la respectarea acestor practici, cei mai multi parinti nici macar nu au o explicatie pentru ele, iar copilul oricum nu se poate opune. De aceea, am cautat in diferitele studii si culegeri de folclor o posibila explicatie. Iata ce am aflat.

 

Bazaconii de ieri

In Datinile si credintele poporului roman, publicata in prima editie acum 100 de ani, Elena Niculita-Voronca descrie cateva practici asemanatoare, care par a fi variante sau surse pentru cele actuale. Astfel, „in scaldatoare (cea de botez a copilului) cumatrul pune bani pentru moasa si face cruce in apa cu lumanarea de botez, in apa se pune zahar, ca sa fie copilul dulce; se pune hartie, condei, ca sa invete bine“. Pasajul duce cu gandul la obiecte si turta, de regula dulce. Iata si alte exemple. „Unghiile si parul in alte parti se taie in orice timp, e vorba ca nanasa sa le taie intai. In Mahala, taie nanasa numai parul, caci zice ca copilul acela nu se teme de tun. Zice ca daca n-ar taia nanasul la copil unghiile si parul, nu s-ar sti pe ceea lume ca e nanas, ca e botezat“. Alte lucrari contin si alte datini, oarecum inrudite, dar care demonstreaza clar ca nu au nici o legatura cu crestinismul. Totul indica o origine pagana, in care exista ursita (soarta sau destin) si in care anumite ritualuri trebuiau indeplinite pentru a influenta sau a afla aceasta ursita.

 

Dreapta randuiala
Aici trebuie spus ca invatatura Bisericii Ortodoxe respinge predestinarea si nu considera ca omului ii este hotarata soarta inca de la venirea sa pe lume. De aceea, orice ritual de tipul taierii motului, al ruperii turtei dulci sau al alegerii obiectelor este, in realitate, contrar invataturii crestine si poate fi profund daunator, atata timp cat il pune pe copil sub semnul superstitiei, in opozitie flagranta cu cel al Crucii. De vreme ce Sfanta noastra Biserica invata ca omul isi construieste viata si mantuirea clipa de clipa, in conlucrare cu  harul lui Dumnezeu, practicile care sa-i aduca copilului noroc, bogatie sau invatatura sunt pagane. Faptul ca ele vin din traditia populara nu le da nici un fel de legitimitate in cadrul Ortodoxiei, chiar daca sunt imbracate in parfum arhaic si considerate semne ale apartenentei la neam, de exemplu.

Din pacate, multe datini populare de sorginte pagana au poluat Ortodoxia romaneasca intr-atat incat au ajuns sa concureze, sa se impleteasca si chiar sa invinga slujbele bisericesti. Vazandu-le atat de puternice, Biserica a incercat sa le increstineze, dar multe si-au pastrat caracterul profund pagan, plasandu-l pe om mai aproape de superstitie decat de Dumnezeu. De aceea, ar fi ideal sa le pastram numai ca pe simple traditii, golite de sensurile pagane, si sa nu le aducem in vietile noastre ca litera de lege, pentru ca nu reprezinta Legea lui Dumnezeu.

 

                                                                                                     Cristian Tabara
                                                                                       Lumea credintei, anul II, nr 6(11)

.

22 Februarie 2006

Vizualizari: 26748

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Comentarii (1)

  • Ruxandra Luminita DariePostat la 2010-02-19 21:36

    Ma bucur ca am descoperit articolul.In fiinta mea simteam nejustificate,, obiceiurile,,. Voi incerca sa aduc la cunostinta a cat mai multor oameni a adevaratele TRADITII. Ruxandra

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact