Psalmii Utreniei sau Psalmii Judecatii

Psalmii Utreniei sau Psalmii Judecatii

Psalmii Utreniei, grupul de psalmi care in cartile de liturgica mai este numit unerori Hexapsalmul (exapsalmos), consta in sase psalmi - psalmii 3, 37, 62, 87, 102, si 142 - si incepe prin rostirea de trei ori a doxologiei ingeresti "Slava intru cei de sus lui Dumnezeu si pe pamant pace, intre oameni bunavoire” (Lc. 2;14), si prin rostirea de doua ori a stihului "Doamne, buzele mele vei deschide si gura mea va vesti lauda Ta”.

Citirea celor sase psalmi simbolizeaza perioada de intuneric in care au fost primii oameni, dupa caderea in pacat. De aceea, la manastiri, cand Utrenia se oficiaza in cadrul Privegherii, in timpul citirii celor sase psalmi se sting toate luminile din biserica, cu exceptia celei de la analog. Astfel, de la inceput, Utrenia ne duce cu gandul totodata la nastrea lui Hristos, care s-a intamplat noaptea.

Cei sase psalmi au fost randuiti sa se citeasca la slujba diminetii pentru ca in textul lor se vorbeste si despre scularea noastra din somnul noptii si despre rugaciunea de dimineata: ”Eu m-am culcat si am adormit; sculatu-m-am, ca Domnul ma va sprijini. (Ps.3;5)”; "Iar eu catre Tine, Domane, am strigat si dimineata rugaciunea mea Te va intampina (Ps. 87;14)”. Mai ales Psalmul 62 ("Dumnezeule, Dumnezeul meu, pe Tine Te caut dis-de-dimineata.”) este psalmul diminetii prin excelenta. Psalmul 87 exprima totodata tanguirea omului Legii Vechi pentru pacate, neputinta si deznadejdea sa: ". pleaca urechea Ta spre ruga Mea, Doamne, ca s-a umplut de rele sufletul meu si viata mea de iad s-a apropiat. Socotit am fost cu cei ce se coboara in groapa; ajuns-am ca un om neajutorat, intre cei morti slobod. Ca niste oameni raniti, ce dorm in mormant, de care nu Ti-ai mai adus aminte si care au fost lepadati de la mana Ta. Pusu-m-au in groapa cea mai de jos, intru cele intunecate si in umbra mortii“.

Impreuna cu Psalmul 3, acesta este mostenit din serviciul iudaic. Il gasim mentionat ca facand parte din rugaciunea de dimineata in Constitutiile apostolice (II, 59 si VIII, 38), ca si in alte documnete vechi.

Cei sase psalmi sunt impartiti in doua parti printr-o doxolgie mica in cinstea Sfintei Treimi. Astfel, dupa citirea primilor trei psalmi citim, "Slava. Si acum.”, si Aliluia, Aliluia, Aliluia, slava Tie Dumnezeule” de trei ori, apoi din noi "Slava . Si acum.”, continuand cu citirea celorlati trei psalmi.

Dupa citirea primilor trei psalmi, preotul iese din altar putand numai epitrahilul, si stand in fata usilor imparatesti cu capul descoperit, citeste in taina „Rugaciunile Diminetii”, douasprezece la numar.

Aceste rugaciuni au un continut variat. Textul, numarul si asezarea acestor rugaciuni in randuiala Utreniei nu au de la inceput cele de astazi. Asezarea actuala a acestor rugaciuni in cadrul Utreniei din Liturghier dateaza, dupa unii, aproximativ din sec. al XI-lea.

In ceea ce priveste cuprinsul acestor rugaciuni, ele exprima, mai toate, multumirea de la sfarsitul noptii si cererea de la inceputul zilei, adresate lui Dumnezeu din partea credinciosilor, prin preot, in numele comunitatii.

Preotul stand inaitea usilor imparateasti il infatiseaza pe omul izgonit din rai. Din acest motiv, in cadrul Utreniei din noaptea Pastilor, cat si in intreaga Saptamana Luminata, nu se citesc Psalmii Utreniei si nici "Rugaciunile diminetii". Acestea sunt inlocuite prin cantari care vestesc bucuria Invierii.

Psalmii Utreniei sau Psalmii Judecatii

Dintr-o mare serie de observatii cu privire la citirea si ascultarea celor sase psalmi, pe care le gasim in Tipic si in cartile liturgice in care aflam randuiala Utreniei, observam ca Biserica acorda o mare importanta celor sase psalmi.

Unii duhovnici considera ca aceia dintre credinciosi care isi permit sa se aseze sau sa paraseasca biserica, in timpul citirii celor sase psalmi, "pacatuiesc foarte”.

Legat de lipsa evlaviei, manifestata tot mai mult in randul crestinilor, Cuviosul Paisie Aghioritul ne pune inainte o intamplare:

"Odata a fost gazduit un preot la manastirea Stavronikita si la psalmii Utreniei cobora strana si se aseza. "Parinte", ii spun, "se citesc psalmii Utreniei". "Asa ii ascult mai bine", imi spune. Auzi vorba! Dupa cativa ani a venit si m-a gasit. In timpul discutiei mi-a spus ca facea icoane de hartie si le dadea de binecuvantare. "Cum lipesti icoanele?", il intreb. "Pun clei pe lemn", imi spune, "Pun apoi si icoana si cand fac mai multe, le pun una peste alta si eu ma asez deasupra lor, ca sa se lipeasca bine. Iau si o carte si citesc putin". Cand am auzit mi s-a urcat parul in varful capului. "Ce faci?", il intreb. "Stai deasupra icoanelor ca sa se lipeasca?". "De ce? Nu-i bine?", imi raspunde.

Vezi unde se ajunge? Raul este ca lipsa de evlavie inainteaza, nu se opreste. Omul evolueaza sau spre bine sau spre rau. De unde a pornit acela si unde a ajuns! "Astfel ascult mai bine cei sase psalmi", a spus atunci, si a ajuns sa spuna "Astfel si icoanele se vor lipi si eu voi citi". Cand i-am spus atunci despre cei sase psalmi, i s-a parut lucru ciudat. In timp ce alti parinti batrani stateau in picioare. Se sprijineau putin de strana, dar nu se miscau deloc. Altceva este sa fie cineva bolnav, sa-i tremure picioarele si sa stea jos - n-o sa-l pedepseasca Hristos - si altceva este ca altul sa creada ca ceea ce face el este cel mai bine si sa spuna: "Sezand, savurez mai bine". Asta cum s-o justifici? Viata duhovniceasca nu este desfatare. Daca te doare ceva stai jos. Hristos nu este tiran. Si Avva Isaac spune: "Daca nu poti in picioare, asaza-te". Nu spune: "Daca poti, asaza-te".

Chiar si in evlavia populara exista credinta ca Judecata de Apoi, de la a doua Venire a Mantuitorului, va dura cat citirea acestor sase psalmi. In acest sens, Psalmii Utreniei mai sunt cunoscuti ca "Psalmii Judecatii”.

Tot parintele Paisie Aghioritul, intrebat fiind de ce nu se sta jos la cei sase psalmi, ne respunde:  "Pentru ca simbolizeaza Judecata. De aceea, atunci cand se citesc cei sase psalmi, este bine ca mintea sa mearga la vremea Judecatii. Cei sase psalmi dureaza 6-7 minute. Dupa primii trei psalmi nu facem nici cruce, deoarece acum Hristos nu va mai veni sa se rastigneasca, ci va veni ca Judecator.”

Radu Alexandru

.
Pe aceeaşi temă

14 Iunie 2012

Vizualizari: 28169

Voteaza:

Psalmii Utreniei sau Psalmii Judecatii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact