Scaldatoarea Siloam

Scaldatoarea Siloam

Scaldatoarea Siloam (Breikhat Hashiloah) este un bazin sapat in piatra ce se afla pe coasta sudica a Orasului lui David, in afara zidurilor Orasului Vechi. Scaldatoarea era alimentata cu apa Izvorului Gihon, adusa aici prin doua apeducte. Scaldatoarea Siloam este mentionata de cateva ori in Biblie. Isaia 8:6 mentioneaza apele scaldatorii, in timp ce Isaia 22:9 face referire la construirea tunelului lui Iezechia.

Scaldatoarea Siloam este amintita in Evanghelia dupa Ioan, ca fiind locul unde Iisus l-a trimis pe omul orb din nastere pentru a-si curata tina de pe ochi si a dobandi vindecarea.

Orbul din Nastere la Scaldatoarea Siloam

Inca din antichitate aceasta scaldatoare a fost considerata ca fiind sacra in cadrul mai multor credinte . Evreii foloseau apa din aceasta fantana pentru purificarile rituale ce aveau loc in Templu in timpul Sarbatorii Corturilor. Tot aici s-a aflat Altarul celor Patru Nimfe, ridicat de Adrian in 135 d. Hr.

Scaldatoarea Siloam

Descoperirile arheologice din ultimii ani au confirmat insa faptul ca locul traditional cunoscut pana acum sub numele Scaldatoarea Siloam nu este cel initial, din vremea Mantuitorului. In anul 2005 sapaturile ce in Orasul lui David au scos la iveala ceea ce ar putea fi adevarata scaldatoare unde Iisus a savarsit minunea, la aproximativ 50 m de locul traditional.

Scaldatoarea Siloam  Scaldatoarea Siloam

Potrivit cercetatorilor exista doua scaldatori, intreaga traditie dezvoltata pana acum in aceasta privinta fiind legata de ceea ce ei au numit "scaldatoarea bizantina". Aceasta se pare ca este de data mai tarzie, fiind construita de imparateasa Aelia Eudoxia in sec. al V-lea. Tot aceasta este cea care ridicat langa noua scaldatoare o biserica ce, ulterior, a fost insa distrusa de catre persi in anul 614.d.Hr. Traditia legata de puterile tamaduitoare ale scaldatoarei continua si in vremea arabilor. Aceasta face ca in 1890 sa fie construita aici o moschee ce s-a pastrat pana in zilele noastre.

Scaldatoarea Siloam

Descoperirea vechii scaldatori - cea din vremea lui Iisus - avea sa fie facuta in vara anului 2004, de arheologii ce verificau zona aflata la sud-est scaldatoarea traditionala, in vederea unor lucrari publice. Sapaturile au scos la suprafata unele trepte mari din piatra. In timpul excavatiilor ulterioare, desfasurate in vara anului 2005, au descoprit alte cateva randuri de trepte si un bazin ce era folosit in jurul primului secol. Cercetatorii cred ca aceasta scaldatoare este adevarata Scaldatoare Siloam. Acesta concluzie se intemeieaza pe o serie de dovezi precucum: piese ceramice datate in sec. I, pe patru monede ale lui Alexandru Ianneu (103-76 i.Hr.) , ce erau folosite si in vremea lui Iisus. Aceasta scaldatoare a fost insa ruinata odata cu distrugerile survenite in urma primei Rascoale Iudaice (70 d.Hr.). Pamantul gasit intr-un colt al bazinului contine monede datand din aceasta perioada. De asemenea, scaldatoarea este situata intr-unul din cele mai joase locuri din Ierusalim fiind in scurt timp acoperita cu pamant pana cand a disparut. Distrugerea sa timpurie poate explica de ce scaldatoarea din apropiere, aflata la un nivel superior a fost recunoscuta de-a lungul veacurilor drept Scaldatoarea Siloam, aceasta fiind singura vizibila in zona.

Cele doua scaldatori idenficate ca Scaldatoarea Siloamului se afla la numai 50 m distanta una de cealalta.

Scaldatoarea Siloam

Scaldatoarea traditionala a fost numita "scaldatoarea bizantina" pentru a o deosebi de cea recent descoperita. Este un bazin aproape dreptunghiular alimentat cu apa prin tunelul lui Iezechia. Ruinele bisericii ridicate de catre Evdochia pot fi vazute langa acesta.

Scaldatoarea nou descoperita este mult mai mare si mai monumentala. Prezinta trei randuri a cate cinci trepte care coboara inspre interior.

Aprope jumatate din suprafata acesteia este insa ascunsa, aflandu-se sub o gradina ce apartine Bisericii Ortodoxe Grecesti.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

19 Mai 2012

Vizualizari: 12507

Voteaza:

Scaldatoarea Siloam 5.00 / 5 din 4 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact