Baraganul, campia deportatilor

Baraganul, campia deportatilor

Baraganul este locul pe care comunistii l-au ales pentru a-i deporta pe toti aceia care puteau prea usor sa scape de sub autoritatea lor, precum si pe multi dintre detinutii politici eliberati din inchisori, acestora din urma fiindu-le date aici domicilii fortate.

Dupa anul 1950, in campia Baraganului comunistii au deportat in jur de patruzeci de mii de detinuti politici din vestul tarii. Deportarile in Baragan, intinse pe o durata aproximativa de cinci ani, au avut drept principal scop mutarea fortata a populatiei de pe o fasie lata de aproximativ 25 de kilometri din dreptul granitei cu Iugoslavia. Cei mai multi deportati au fost luati din judetele Timis, Caras-Severin si Mehedinti.

Baragnul, campia deportatilor

Baraganul este o campie din sud-estul Romaniei, caracterizata mai ales de prin vegetatia de step si prin clima deosebit de aspra (veri cu temperaturi foarte inalte si secetoase; ierni foarte geroase, cu vanturi pustiitoare). Fiind lipsita de paduri, pentru o vreme, aceasta regiune a fost folosita ca pasune, de ciobanii munteni, iar mai apoi, in vremurile noastre, ca teren arabil. In aceasta zona se afla orasele Braila, Calarasi, Slobozia si Fetesti.

Baraganul, campia deportatilor

Deoarece Iugoslavia a fost exclusa din organizatia internationala comunista "Comintern", in anul 1948, granita acesteia cu Romania a devenit o zona sensibila pentru regimul politic totalitar din tara noastra. Pentru aceasta, locuitorii din aceasta zona (o fasie lata de aproximativ 25 de kilometri, in dreptul granitei cu Iugoslavia) au ajuns sa fie vazuti drept "elemente cu un factor ridicat de risc".

Astfel, in data de 15 martie 1951, reprezentantii Ministerului de Interne al Republicii Populare Romane, vor da urmatorul decret: "Ministerul de Interne va putea, pe cale de decizie, sa dispuna mutarea din centrele aglomerate a oricaror persoane care nu-si justifica prezenta in acele centre, precum si mutarea din orice localitate a celor care, prin manifestarile fata de poporul muncitor, daunează construirii socialismului in Republica Populara Romana. Celor in cauza li se va putea stabili domiciliul obligator in orice localitate."

In baza decretului din 15 martie, in noaptea zilei de 18 iunie 1951, a fost intreprinsa cea de-a doua mare deportare din istoria tarii noastre, dupa cea a nemtilor, din ianuarie 1945. Aceasta masura aspra, alaturi de altele asemenea ei, urmarea si pregatirea terenului pentru implementarea colectivizarii.

Locuitori din 172 de localitati vor fi deportati in campia Baraganului, pe atunci o zona deosebit de aspra si foarte putin populata. Cei mai multi deportati au fost luati din judetele Timis, Caras-Severin si Mehedinti. Pentru aceasta au fost mobilizati numerosi ofiteri si comandanti, avand in subordine peste 22.000 de militari (trupe de graniceri, trupe de securisti, trupe ale Ministerului Apararii si Internelor).

Peste patruzeci de mii de locuitori din zona amintita au fost scosi cu forta din casele lor, urcati in vagoane de marfa si deportati in campia pustie a Baraganului. Deportatilor li s-au confiscat toate averile, in afara de lucrurile pe care acestia le-au putut lua cu ei, in trenurile de marfa. In randul celor deportati, un loc "privilegiat" l-au ocupat urmatoarele etnii si categorii sociale: cetatenii straini, germanii, sarbii, aromanii, marii fermieri si proprietari de pamant, industriasii si detinatorii de restaurante, refugiatii basarabeni sau macedoneni, cadrele militare si oficialitatile demise, sustinatorii activistilor politici pentru drepturile cetatenesti, etc.

Baragnul, campia deportatilor

"Trenuri dupa trenuri, incarcate cu trupe si armament, infratite cu cel sovietic, se indreptau zi si noapte spre granita cu Iugoslavia, tara ce indraznise sa se retraga din Cominform. Alte trenuri, de vite, incarcate cu "svabi" de toate varstele, veneau dinspre aceeasi granita si se opreau la Lehliu, Slobozia, Ianca. Alte garnituri, tot de vite, pline cu sate intregi, fara deosebire de nationalitate, din judetele Mehedinti, Caras-Severin si Timis, au continuat sa soseasca in aceleasi statii de CFR." (Cicerone Ionitoiu, "Morminte fara cruce")

"Baraganul romanesc a fost populat cu deportati, cu precadere "chiaburi", "dusmani ai poporului", "banditi", "criminali". Au fost concentrate forte masive de munca sub cerul absolut liber, surghiunitilor rezervandu-li-se drepturile de a suferi si de a tacea pentru a supravietui in marele lagar socialist." (Grigore Caraza, "Aiud insengerat")

Abia in anul 1956, multi dintre deportatii banateni s-au putut intoarce la casele lor. Intoarcerea a fost aproape la fel de dureroasa ca si deportarea. In anul 1990, la Timisoara a fost infiintata "Asociatia Fostilor Deportati in Baragan". In anul 1996, membrii acestei asociatii au ridicat "Monumentul Deportarii", amplasat in Parcul Justitiei, din Timisoara. In incinta "Muzeului Satului Banatean", aceiasi membri vor amenaja o casa de pamant batut, acoperita cu paie, asemanatoare cu cele in care au fost obligati sa locuiasca deportatii.

Teodor Danalache

Baragnul, campia deportatilor

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

18 Noiembrie 2011

Vizualizari: 8075

Voteaza:

Baraganul, campia deportatilor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact