Numele lui Dumnezeu

Numele lui Dumnezeu

Potrivit invataturii ortodoxe, Dumnezeu este pe de o parte, fara nume, ca Unul caruia nu I se potriveste nici un nume, depasind, deci, orice nume sau numire, iar pe alta parte, este Cel cu nume multe. Fiinta lui Dumnezeu este mai presus de orice nume, pentru ca este mai presus de orice lucrare sau energie, este ascunsul suprafiintial. De aceea, atunci cand Il numim pe Dumnezeu, o facem in temeiul cunoasterii Sale dupa energii, in temeiul felului in care El S-a revelat in cadrul relatiei personale cu omul.

In Vechiul Testament, numele atribuite lui Dumnezeu cel mai des intalnite sunt Elohim, Iehova sau Iahve. Fiecare dintre acestea evidentiaza un aspect diferit al dumnezeirii.

Elohim - In Facere, capitolul I, care incepe cu "La inceput, Dumnezeu”, este intalnit termenul Elohim de 31 de ori. Aici, Dumnezeu este evocat mai ales in calitate de Creator si Judecator. Acest cuvant este un plural al maiestatii fiind folosit la singular atunci cand face referire la Dumnezeu. Forma prescurtata, „El”, apare frecvent ca nume, in special in cazul locurilor sfinte, precum Beth-el, insemnand "casa lui Dumnezeu”. Elohim este numele lui Dumnezeu cel mai des intalnit din Sfanta Scriptura.

Iahve - Atunci cand Moise a intrebat de numele dumnezeului lui "Avraam, Saac si Iacov”, Dumnezeu i-a raspuns lui Moise, „Eu Sunt Cel ce Sunt”. Apoi i-a zis: "Asa sa spui fiilor lui Israel: Cel ce este m-a trimis la voi!" Acest verset face referire la Dumnezeu "ca Fiinta ce are existenta prin Sine, care, de la Sine, poseda viata si existenta vesnica”. Pentru evrei, "a fi” nu insemana numai a exista, ci a fi activ, a se exprima pe sine ca fiinta activa. Acesta este intelesul lui Iahve.

Multe alte nume ale lui Dumnezeu deriva in urma unor combinatii:

Iahve-Jireh: "Domnul iti va da/iti va purta de grija" (Geneza 22:14)-Numele prin care I se arata lui Avraam cand acesta este pe punctul de a-si jertfi propriul fiu, pe Isaac, dandu-i acestuia un berbec in schimb.

Iahve-Rapha: "Domnul care vindeca" (Exod 15:26)" "De vei asculta cu luare-aminte glasul Domnului Dumnezeului tau si vei face lucruri drepte inaintea Lui si de vei lua aminte la poruncile Lui si vei pazi legile Lui, nu voi aduce asupra ta nici una din bolile pe care le-am adus asupra Egiptenilor, ca Eu sunt Domnul Dumnezeul tau Care te vindeca". Atat fizic cat si spiritual. Trupeste prin prevenirea si tratarea bolilor, sufleteste prin alinare.

Iahve - Nissi: "Domnul Stindardul Nostru"(Exod 17:15), unde Stinard se refera la simbolul victoriei asupra Amalecitilor in desert.(vezi Exod 17)

Iahve -M'kaddesh: "Domnul care Sfinteste" (Levitic 20:8; Ezechiel 37:28) in care se specifica ca numai Dumnezeu, nu Legea,ii poate curata si sfintii.

Iahve -Shalom: "Domnul Pacii" (Judecatori 6:24)-Numele dat de Ghedeon altarului pe care l-a construit dupa ce Ingerul Domnului l-a asigurat ca nu va muri dupa ce-L va fi vazut. "Si a facut acolo Ghedeon un jertfelnic Domnului si l-a numit "Iahve-Salom". si se afla acesta si astazi in Ofra lui Abiezer"

Iahve -Elohim: "Domnul-Dumnezeu"(Facerea 2:4; Psalmi 59:5)-Combinarea numelui unic Iahve cu cel generic de "Dumnezeu" simbolizand ca El este "Domnul-Dumnezeu" absolut.

Iahve -Tsidkenu: "Dumnezeul Dreptatii" (Ieremia 33:16)-Ca si in cazul lui Iahve -M'kaddesh, este doar Dumnezeu cel care face dreptate omului, prin Fiul Sau, Iisus Hristos care a devenit pacat pentru noi "Caci pe El, Care n-a cunoscut pacatul, L-a facut pentru noi pacat, ca sa dobandim, intru El, dreptatea lui Dumnezeu"(2 Corinteni 5:21)

Iahve-Rohi: "Domnul Pastorul Nostru" (Psalmi 22:1)-Dupa ce David a meditat asupra relatiei lui cu oile sale, si-a dat seama ca este acelasi tip de relatie pe care Dumnezeu o are cu el si a declarat "Domnul ma paste si nimic nu-mi va lipsi" (Psalmi 22:1)

Iahve -Shammah: "Domnul Este Acolo"(Iezechel 48:35)-Numele atribuit lui Israel si a Templului de acolo, indicand ca, demult indepartata Glorie a lui Dumnezeu (Iezechiel 8-11)S-a intors(Iezechiel 44:1-4).

Iahve-Sabaoth: "Domnul Ostirilor" (Isaia 1:24; Psalmi 46:7)-Ostiri se refera la hoardele-atat ingeresti cat si ale oamenilor. El este Domnul Ostirilor Ceresti, al locuitorilor Pamantului, al Evreilor si al Neamurilor, al bogatilor si al saracilor, al stapanilor si al sclavilor. Numele exprima maretia, puterea si autoritatea lui Dumnezeu si arata ca El infaptuieste tot ce vrea sa faca.

El-Olam: "Dumnezeu cel Vesnic"(Psalmi 90:1-3)-Natura Divina este fara inceput si fara sfarsit,libera de orice constrangeri temporale si care are in El motivatia timpului insusi. De la Vesnicie la vesnicie El e Dumnezeu.

El Elyon : "Cel mai Inalt"(Deuteronom 26:19)-Deriva din radacina ebraica a verbului a(te) inalta/a urca, ceea ce inseamna ca El este cel mai inalt(pe cea mai inalta pozitie). El Elyon se refera la exaltare si la dreptul absolut de stapanire.

El, Eloah: Dumnezeu “atotputernic, proeminent” (Geneza 7:1; Isaia 9:6)- EL se pare ca inseamna putere, forta,(Geneza 31:29). EL este asociat si cu alte calitati, cum ar fi integritatea (Numeri 23:19), gelozia (Deuteronom 5:9) si compasiunea (Neemia 9:31) dar ideea de baza, cea de putere, ramane in continuare.

El Roi: "Dumnezeu Atotvazator" (Geneza 16:13)-Numele atribuit lui Dumnezeu de catre Agar, singur si desnadajduit dupa ce fusese alungat de Sara."Si a numit Agar pe Domnul, Cel ce-i graise, cu numele acesta: Ata-El-Roi (care se talcuieste: Tu esti Dumnezeu atotvazator), caci zicea ea: "N-am vazut eu, oare, in fata pe Cel ce m-a vazut?""

El-Gibhor: "Dumnezeu Atotputernic"(Isaia 9:6) -Numele il descrie pe Mesia, pe Cel Uns in acest pasaj profetic din Isaia. Ca un razboinic puternic si darz, Mesia, Dumnezeu Atotputernic va distruge pe dusmanii Domnului. "Iar din gura Lui iesea sabie ascutita, ca sa loveasca neamurile cu ea. Si El ii va pastori cu toiag de fier si va calca teascul vinului aprinderii maniei lui Dumnezeu, Atottiitorul."(Apocalipsa 19:15)

El Shaddai: "Dumnezeu a Tot Puternic","Cel Puternic al lui Iacov"(Geneza 49:24; Psalmi 132:2,5) se refera la puterea absoluta a lui Dumnezeu peste toate.

Adonai sau Adoni - insemna "Stapan” sau "Domn”, Il arata pe Dumnezeu ca autoritate ultima. Acesta este folosit in Isaia, care il atribuie lucrarii mantuitoare dumnezeiesti. Apare frecvent in literatura profetica, nu insa in Pentateuh, Iosua si Judecatori.

Deoarece "Baal” insemna de asemenea "Domn”, acest cuvant l-a inlocuit pe Adonai, precum in I Cronici 12:6, unde numele Beeliah insemna "Yah este Baal”. Adonai apare de asemenea si in Noul Testament, Iisus insusi fiind numit "Domn” de catre ucenici.

Un alt termen intalnit in Noul Testament este cel de Avva, sau "Parinte”. Mantuitorul a folosit acest nume frecvent, aratand relatia filiala cu Tatal cel Ceresc, precum ne arata in rugaciunea Tatal nostru. Cea mai des intalnita formulare din Noul Testament este cea trinitara: "In numele Tatalui, si al Fiului, si al Sfantului Duh” (Mat. 28:19).

Sursa: CrestinOrtodox.ro

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 33219

Voteaza:

Numele lui Dumnezeu 0 / 5 din 0 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Victor CiobanuPostat la 2011-10-23 13:46

    Felicitări pentru acest articol.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact