Aruncarea crucii in apa de Boboteaza

Aruncarea crucii in apa de Boboteaza

Aruncarea crucii in apa de Boboteaza este un obicei care se pastreaza atat in sate, cat si in orase. Dupa incheierea slujbei din ziua Botezului Domnului, oamenii pornesc in procesiune impreuna cu preotul catre o apa curgatoare.

Preotul sau arhiereul, arunca o cruce in apa, iar tinerii se scufunda pentru recuperarea ei.

In vechime, in Bucuresti, la acest ritual participau familia regala, oficiali ai statului, patriarhul impreuna cu un sobor de slujitori ai sfintelor altare si credinciosii. Din documente reiese ca ceremonia incepea de la Biserica Zlatari de pe Calea Victoriei din capitala si se sfarsea la podul din Piata Senatului (astazi Piata Natiunile Unite). Aici avea loc ritualul aruncarii sfintei cruci in Dambovita, raul ce traverseaza Bucurestiul. Din anul 1948 acest ceremonial public a fost interzis.

S-a spus ca aruncarea si recuperarea crucii din apa la sarbatoarea Botezului Domnului, simbolizeaza intrarea si iesirea lui Hristos din apa Iordanului. Iar intrecerea tinerilor in a scoate cat mai repede crucea din apa are ca temei faptul ca Hristos a iesit de "indata" din apa (pentru ca El nu avea pacate, nu avea ce sa marturiseasca si de aceea nu trebuia sa ramana mai mult timp in Iordan).

Nu se arunca o simpla cruce, ci una sfintita, care poarta in ea tainic puterea lui Hristos. Iata cum se roaga Biserica la sfintirea crucii: "Cauta cu milostivire Doamne spre acest semn al crucii pe care credinciosii robii Tai, din osardie si din credinta cea tare si dragostea cea catre Tine, au facut-o spre insemnarea biruintei Fiului Tau. Binecuvinteaz-o si o sfinteste pe ea, si o umple de puterea si binecuvantarea lemnului aceluia, pe care a fost pironit prea Sfantul Trup al Domnului nostru Iisus Hristos, Unul-Nascut Fiul Tau, prin care puterea diavolului s-a calcat, si noi pamantenii slobozenie am dobandit si vietii ne-am invrednicit". Astfel, aruncarea crucii in apa are menirea de a inlatura fortele raului, dar nu trebuie sa credem ca prin acest act apa devine aghiasma. Pentru transformarea apei in aghiasma exista o randuiala. Daca apa s-ar putea schimba in aghiasma doar prin aruncarea crucii in ea, atunci ar fi fost de ajuns ca preotul sa scufunde doar crucea in vasele cu apa.

Insa, putem observa ca in cadrul slujbei de sfintire a apei se citesc trei paremii, toate din prorocia lui Isaia (cap. XXV, 1-10; LV, 1-13 si XII, 3-6), apoi Apostolul (din I Cor. X, 1-4) si Evanghelia (de la Mc. I, 9-12), in care se prezinta in rezumat Botezul Domnului. Dupa ectenia mare se rosteste rugaciunea de sfintire a apei, compusa de Sfantul Sofronie al Ierusalimului, adresata Sfintei Treimi: ("Treime mai presus de fire."). Preotul slujitor Il invoca de trei ori pe Sfantul Duh pentru sfintirea apei ("Tu Insuti, dar, Iubitorului de oameni Imparate, vino si acum prin pogorarea Sfantului Tau Duh si sfinteste apa aceasta") si binecuvanteaza de fiecare data apa cu mana, afundandu-o crucis in vasele cu apa. Apoi rosteste o noua formula de invocare a Sfantului Duh ("Insuti si acum, Stapane, sfinteste apa aceasta, cu Duhul Tau cel Sfant"), pe care preotul o rosteste tot de trei ori, binecuvantand de fiecare data apa, cu mana crucis. Iar la finalul slujbei, preotul slujitor afunda de trei ori crucea si busuiocul in apa cantand troparul Praznicului. "In Iordan botezandu-Te Tu Doamne ."

Adrian Cocosila

.

11 Mai 2012

Vizualizari: 12816

Voteaza:

Aruncarea crucii in apa de Boboteaza 5.00 / 5 din 2 voturi. 2 review utilizatori.

Comentarii (2)

  • Vasa NastaPostat la 2012-01-08 21:18

    Sfanta Cruce Tu ne ajuta, In necazuri si dureri Inima ne-o fa avut plina de dulcu mangaieri ! Amin.

  • costel popescu Postat la 2012-01-05 15:12

    Firea apelor se schimba de Boboteaza, dar asta nu inseamna ca toate apele devin aghiasma. Daca ar fi asa, ar trebui sa nu mai participam la slujba din biserica, putand lua aghiasma de la orice sursa de apa. De aici vine si retinerea multor persoane de a se spala si spala in ziua de Boboteaza.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 71.00 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 80.00 Lei
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact