De vreme ce botezul lui Ioan avea rolul de a-i indruma pe oameni pentru ca acestia sa-si cunoasca starea de pacatosenie si de a pregati poporul pentru primirea Botezului desavarsit al lui Hristos, iar Hristos, fiind Dumnezeu desavarsit si om desavarsit, nu facuse nici un pacat, atunci de ce a fost nevoie ca El sa primeasca Botezul? Raspunsul la aceasta intrebare ne dezvaluie adevaruri fundamentale.
Sfantul Ioan Damaschin spune ca Hristos nu S-a botezat pentru ca avea nevoie de curatire, “ci pentru a lua asupra Sa curatirea noastra“. El Si-a asumat curatirea oamenilor in acelasi fel in care a primit Patimile si Rastignirea, cu toata durerea si suferinta lor. Prin Botezul Sau, Hristos a reusit sa implineasca multe lucruri.
Astfel, dupa cum spune Sfantul Ioan Damaschin, Hristos S-a botezat pentru a strivi capetele demonilor din apa, fiindca exista ideea ca demonii locuiesc acolo; pentru a spala pacatul si a-l ingropa in apa cu totul pe vechiul Adam; pentru a-l sfinti pe Botezator, fiindca nu Inaintemargatorul L-a sfintit pe Hristos, ci Hristos l-a sfintit pe Inaintemergator, atunci cand acesta din urma a pus mana sa pe capul lui Hristos; S-a mai botezat pentru a tine Legea, deoarece El Insusi o daduse si nu voia sa para un calcator al ei si, in fine pentru a descoperi taina Sfintei Treimi si a oferi preinchipuirea si modelul propriului nostru botez, adica Botezul desavarsit care se face cu apa si cu Duh Sfant.
Dincolo de toate acestea, prin Botezul Sau in raul Iordan, Hristos a sfintit apele. De aceea, in ziua Bobotezei savarsim slujba sfintirii apelor, iar in timpul slujbei cerem Duhului Sfant sa se pogoare asupra apei. Astfel, dupa sfintire, apa inceteaza sa mai fie apa a caderii, facandu-se apa a reinnoirii pentru ca se uneste cu harul nezidit al lui Dumnezeu.
In Traditia patristica, Botezul lui Hristos in raul Iordan este corelat cu trecerea minunata a Marii Rosii de catre israeliteni. Asa cum odinioara, prin harul facator de minuni al Cuvantului neintrupat ce a lucrat asupra lui Moise, egiptenii au fost incercati iar evreii au fost eliberati, la fel si acum, prin puterea Cuvantului intrupat, omul stricat si decazut este replamadit, iar demonii sunt striviti, adica isi pierd puterea.
Sfantul Nicodim Aghioritul spune ca olarul are nevoie de doua elemente ca sa refaca un vas: de apa, ca sa amestece lutul, si de foc ca sa arda si sa usuce plamadeala. La fel a procedat Dumnezeu - marele olar - cu plamada omeneasca. Vrand sa remodeleze firea noastra stricata de pacat, Dumnezeu a folosit foc si apa. Focul a venit de la El, pentru ca Dumnezeu este “foc mistuitor” care arde raul, iar apa a fost luata din raul Iordan.
Prin intruparea lui Hristos, ca si prin toate celelalte etape ale sfintei iconomii, intre care se afla, fireste, si Botezul in raul Iordan, neamul omenesc a fost remodelat. Caderea si sticarea firii noastre au fost urmate de replamadirea si de renasterea omului. Aceasta renastere a avut multa putere, pentru ca in urma pacatului firea omeneasca nu s-a nimicit in totalitate, dar si pentru ca replamaditorul omului a fost Insusi Creatorul sau.
Este abosolut imposibil ca apa si focul sa existe impreuna, pentru ca focul nu se poate aprinde si nici nu poate sa arda intr-un loc umed, iar apa stinge focul. In raul Iordan, ele au putut sa coexiste pentru ca focul era nezidit, in vreme ce apa era zidita. De aceea, focul nu a fost afectat de apa. Dimpotriva, apa zidita s-a sfintit prin focul Dumnezeirii.
La Botezul lui Hristos S-a aratat Sfanta Treime. De altfel, unul dintre scopurile intruparii si ale Botezului lui Hristos a fost descoperirea Dumnezeului Treimic, adica a faptului ca Dumnezeu, chiar daca are o singura fiinta si o singura fire, este in trei ipostasuri: Tatal, Fiul si Duhul Sfant. Astfel, se aude vocea Tatalui, Care marturiseste si intareste faptul ca Cel aflat in Iordan este Fiul Sau, iar in acelasi timp, Duhul Sfant Se arata “in chip de porumbel“.
Aratarea Dumnezeului Treimic si confirmarea Tatalui au avut loc si cu putin timp inainte de Patimile lui Hristos, o data cu Schimbarea la Fata, a Mantuitorului pe muntele Tabor. Asupra faptelor legate de acest eveniment ne vom opri atunci cand vom analiza Schimbarea la Fata a Domnului.
Sfantul Grigorie Palama face o analiza teologica minunata a motivului pentru care Dumnezeul Treimic a aparut in acea clipa. El spune ca Sfanta Treime Se arata in momentul zidirii si al rezidirii. Omul a fost facut prin harul comun al Dumnezeului Treimic, pentru ca “Tatal zideste totul prin Fiul si in Duhul Sfant“. De altfel, in Sfanta Scriptura se spune ca Dumnezeul Treimic a fost Cel care a hotarat crearea omului: sa facem om dupa chipul si dupa asemanarea Noastra (Facerea 1, 26). Tatal l-a zidit pe om dupa chipul Cuvantului si i-a dat viata in Duhul Sfant. Pentru ca harul Dumnezeului Treimic este comun, intreaga Sfanta Treime a participat la crearea fiintei omenesti. Trebuia asadar ca Dumnezeul Treimic sa Se arate si in momentul replamadirii si rezidirii omului. De altfel, dupa Botezul Sau, Hristos Si-a inceput lucrarea publica pentru mantuirea neamului omenesc.
Aratarea Dumnezeului Treimic in momentul rezidirii omului vadeste inca un adevar teologic, si anume faptul ca omul este singura fiinta de pe pamant cunoscatoare si inchinatoare la Sfanta Treime, dar si singura creata dupa chipul Dumnezeului Treimic. Potrivit explicatiilor teologice ale Sfantului Grigorie Palama, animalele nu au gand si ratiune, ci numai suflet vital, care nu subzista prin el insusi, ceea ce inseamna ca, atunci cand animalele mor, sufletul lor se pierde, adica nu se pastreaza, pentru ca nu are substanta, ci numai energie. De asemenea, ingerii si arhanghelii au gand si ratiune, dar nu au duh care da viata trupului, pentru ca sunt deasupra simtirii. Omul, insa, are gand, ratiune, si duh, care da viata trupului cu care impreuna este unit si, de aceea, numai omul este dupa chipul Dumnezeirii in trei ipostasuri. De altfel, tocmai acesta a fost motivul pentru care, spre a mantui si a transforma lumea, Fiul lui Dumnezeu S-a facut om, nu inger, omul fiind oglinda creatiei. Astfel, schimbarea si transformarea creatiei s-au facut prin omul indumnezeit.
IPS Hierotheos Vlachos
Fragment din cartea "Predici la marile sarbatori", Editura Egumenita
Cumpara cartea "Predici la marile sarbatori"

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.