In Duminica Tuturor Sfintilor, Biserica praznuieste roadele Duhului Sfant

In Duminica Tuturor Sfintilor, Biserica praznuieste roadele Duhului Sfant Mareste imaginea.

In fiecare zi a calendarului Bisericii, se praznuiesc unul sau mai multi sfinti. Insa, in aceasta duminica ii cinstim pe toti sfintii, cunoscuti si necunoscuti.

Biserica i-a canonizat pe unii mai devreme, pe altii mai tarziu, iar altora urmeaza sa le aseze numele in calendarul ei, spre venerare, instituidu-le zile de cult. Chiar daca nu sunt toti stiuti de noi, ei sunt cunoscuti de Dumnezeu si se roaga pentru noi. Important de retinut e ca Biserica nu proclama sfinti decat pe cei a caror sfintenie s-a constatat, a fost perceputa de poporul lui Dumnezeu. Deci, ea nu proclama sfinti ca sa astepte viitoarele dovezi de sfintenie ale acestora.

Biserica Ortodoxa praznuieste Duminica Tuturor Sfintilor in prima Duminica dupa Duminica Pogorarii Sfantului Duh. Prin aceasta se descopera ca rostul venirii Sfantului Duh in lume este sfintirea oamenilor. Sfantul Ioan Gura de Aur ne spune ca prin Pogorarea Duhului Sfant se implineste planul de mantuire al lui Dumnezeu Tatal, realizat in Fiul Sau, pentru ca prin lucrarea Duhului Sfant dobandim infierea, adica primim harul spre a deveni fii duhovnicesti, dupa har, ai lui Dumnezeu Tatal, dupa cum Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu Tatal, dupa natura.

Sfintenia este starea spre care toti suntem chemati. Este starea de desavarsire care se fundamenteaza pe sfintenia lui Dumnezeu. Ea nu este produsul faptelor noastre, dar nu le exclude pe acestea. Dumnezeu este Cel care ne da puterea de a deveni sfinti, iar aceasta putere este harul Duhului Sfant.

Este gresit sa vedem sfintenia ca tinand doar de trecut. Sfinti sunt si astazi printre noi, iar cei din trecut se fac tainic prezenti in viata noastra. Despre prezenta si ajutorul sfintilor in viata noastra de zi cu zi, IPS Antonie Plamadeala spunea: "Intrati in categoria sfintilor, proslaviti de Dumnezeu, ei au devenit cumva atemporali sau, mai exact, ai tuturor timpurilor si contemporani ai tuturor oamenilor de pe traiectoria istoriei. Si mai mult decat atat, au devenit prietenii tuturor oamenilor, cunostintele lor apropiate, rudele apropiate, pentru ca ei traiesc in iubire si iubirea apropie, infrateste. Biserica, prin slujbele ei, prin amintirea lor, prin icoanele lor, ni-i apropie si ni-i tine prezenti in permanenta. Ii introduce in familia noastra si pe noi in familia lor. Un sfant pe o icoana in odaia noastra devine un familiar al casei, un membru al familiei, cineva cu care ne intretinem, ne sfatuim, la care apelam la nevoie. Si avem neindoielnica incredintare ca si el se simte prezent, ca este acolo, ca e gata sa ne ajute, ca ii place sa stam de vorba cu el, fara nici o dificultate".

In concluzie, afirmam ca dobandirea harului nu tine doar de trecut. Dumnezeu este Acelasi ieri, azi si in veci, iar Duhul Sfant se revarsa si astazi peste lume. Se afla si printre noi oameni bineplacuti lui Dumnezeu.

Sursa: CrestinOrtodox.ro

Troparul Tuturor Sfinților
Cu sângele Mucenicilor Tăi, celor din toată lumea, ca și cu porfiră și vison Biserica Ta fiind împodobită, printr-înșii strigă către Tine, Hristoase Dumnezeule: poporului Tău trimite-i îndurările Tale, pace obștii Tale dăruiește și sufletelor noastre mare milă.
 

24 Iunie 2016

Vizualizari: 1825

Voteaza:

In Duminica Tuturor Sfintilor, Biserica praznuieste roadele Duhului Sfant 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Andrei PanaitPostat la 2016-06-24 09:30

    "Conform informaţiilor din Sinaxarul Duminicii Tuturor Sfinţilor, inaugurarea acestei sărbători este pusă în legătură cu un eveniment din istoria Bizanţului. Împăratul bizantin Leon al V-lea Armeanul (813-820) a zidit o biserică impunătoare în proximitatea Bisericii Sfinţilor Apostoli din Constantinopol. Locaşul de cult a fost ridicat în cinstea împărătesei Teofana deoarece, în opinia lui Leon, prima sa soţie a avut o viaţă sfântă. Însă pretenţia sa a fost considerată exagerată de către reprezentanţii Bisericii. Drept urmare, în consens cu părerea întregii Biserici, împăratul a revenit asupra hramului bisericii, dedicând-o Tuturor Sfinţilor. Aşa cum concluzio­nea­­ză autorul si­na­­xarului, praz­ni­cul Tuturor Sfin­ţi­lor a fost inaugurat şi s-a cris­ta­­­lizat până în secolul al IX-lea, dar se pare că fixarea lui în pri­ma duminică următoare Po­­go­râ­rii Duhului Sfânt da­tea­z­ă din vremea lui Leon. Or, da­ta­rea istorică a sărbătorii Tu­tu­ror Sfinţilor, destul de a­proa­pe de veacurile per­se­cu­ţi­i­lor, poa­te explica ponderea m­ai mare a e­vocării martirilor în­tre ceilalţi sfinţi ai Bisericii (pro­feţi, apostoli, cuvioşi). În­să, analizând per­cepţia litur­gi­­că asupra spi­ri­­tualităţii mar­­tirice a primilor creş­tini, se observă că pre­di­lec­ţia pentru acest tip de sfinţenie, ve­ri­fi­cat prin suferinţă şi moar­te pen­tru Hristos, este o între­prin­­­dere mistagogică prin ca­re Bi­serica păstrează trează con­şti­inţa privind fondarea sa jert­­fel­­nică şi parcursul său mar­ti­ric spre comuniunea de­să­vâr­şi­tă cu Treimea Sfântă"

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Asculta colinde de craciun

RETELE SOCIALE