Obiceiuri de Sfantul Dumitru

Obiceiuri de Sfantul Dumitru

 Obiceiuri de Sfantul Dumitru - Samedru este denumirea populara a zilei de 26 octombrie, cand se sarbatoreste Sfantul Dumitru. Samedrul este patronul iernii pastorale.

Samedrul, "placut lui Dumnezeu pentru batranetea sa", este socotit a fi si patronul caselor si paznicul care-i apara pe oameni de fiarele salbatice. El a preluat numele si data de celebrare (26 octombrie) a Sfantului Dumitru, Marele Mucenic de la Tesalonic, din calendarul crestin ortodox.

Aceasta divinitate populara este in opozitie cu San-George, care incuie iarna si inverzeste intreaga natura. Samedru desfrunzeste codrul si usuca toate plantele de pe camp.

Credintele si legendele populare il infatiseaza pe Samedru ca pe un batran obisnuit, pastor sau crescator de vite. Acum, in plina toamna, intr-o perioada de imbatranire simbolica a timpului, se considera ca zeitatea populara murea si invia simbolic in cadrul unui ceremonial nocturn asemanator revelionului, numit "focul lui Samedru", la care participa intreaga comunitate.

Tinerii adunau din timp gramezi de lemne si de cetina uscata, in mijlocul carora infigeau un brad verde, reprezentare fitomorfa a lui Samedru. Focul era aprins in noaptea ce premergea sarbatorii si era intretinut cu lemne uscate, paie si resturile ramase de la melitatul canepii. In jurul lui se mancau ofrandele aduse de femeile vaduve, se bea si se petrecea toata noaptea. Dimineata, la plecarea spre sat, flacaii luau cativa taciuni aprinsi cu care, odata ajunsi acasa, afumau gospodaria si pomii din livada.

Peste focul de Sumedru sar copiii pentru sanatate, tinerii care vor sa se casatoreasca repede. Unii mai aprind o roata de paie si ii dau drumul sa se rostogoleasca la vale. Focul are si menirea de a-i incalzi pe morti peste iarna si de a le da sanatate vitelor.

Tudor Pamfile in lucrarea "Sarbatorile la romani", prezinta o legenda in care Sfantul Dumitru apare ca om obisnuit, pastor sau crescator de animale: "Sf. Dumitru a fost la inceput cioban, avandu-si turma intr-un miez de codru, necalcat de picior omenesc. Deci traia acolo, nestiind ca in lume mai sunt si alti oameni in afara de dansul. /.../ Intr-o noapte, viseaza Sf. Dumitru ca pe lume, in afara de dansul, mai sunt si alti oameni. Deci, dornic sa stie cum sta treaba, pleaca in lume. Merge si merge, da peste rapi si nu cade intr-insele, da peste ape si trece fara ca sa se ude macar, iar dupa mult mers ajunge intr-un sat, intr-o zi de duminica.

In sat, vede el o multime de oameni intrand intr-o casa, de unde nu mai ieseau. Se mira cat se mira, dar mai apoi intreba pe unul despre aceasta, iar cel intebat ii raspunse ca acei oameni merg ca sa se inchine lui Dumnezeu; cat priveste despre casa in care intrau, ea se cheama "biserica”.

Ce sa faca? Hai sa intre si el dupa dansii, sa vada si el cum este biserica /.../ Intr-o strana, vede Sf. Dumitru pe Diavol stand si insemnand pe toti cei ce radeau si vorbeau in biserica si inciudandu-se ca nu-i gaseste si ciobanului pricina, ca sa-l insemneze si pe dansul.

Dupa o vreme, insa, Diavolul lua o piele de bivol si incepu sa traga cu dintii de dansa. Si trase, si trase, pana cand a facut o mare necuviinta. Nimeni nu vede si deci nimeni n-a auzit nimic, dar ciobanul vedea, si-a auzit, si-a ras. Atunci Dracul l-a insemnat la condica si pe dansul."

Fiind un important stalp calendaristic, sarbatoarea concentra numeroase acte ritualice cu caracter apotropaic, de purificare si de divinatie precum si practici de pomenire a mortilor si de pronosticare meteorologica. Ciobanii isi aruncau cojoacele in mijlocul tarlei pentru a proba cum va fi iarna. Daca pe cojoc se aseza o oaie alba se considera ca iarna va fi lunga si aspra iar daca se aseza o oaie neagra se preconiza ca iarna va fi blanda.

Samedru era socotita si ca o zi a soroacelor, cand se terminau invoielile incheiate intre stapanii oilor si ciobani la San-George, de unde si zicerea ca "la San-George se incaiera cainii iar la Samedru se sfadesc stapanii".

Citeste si: 
Manastirea Sfantul Dimitrie Basarabov
Biserica Sfantul Mare Mucenic Dimitrie - Tesalonic
Cum au fost furate Moastele Sfantului Dimitrie Basarabov

Asculta:
Acatistul Sfantului Dimitrie cel Nou
Acatistul Sfantului Dimitrie Izvoratorul de Mir AUDIO (Grupul Teofilos)

Pe aceeaşi temă

26 Octombrie 2014

Vizualizari: 27593

Voteaza:

Obiceiuri de Sfantul Dumitru 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Andrei PanaitPostat la 2014-10-26 00:30

    Sfântul Dimitrie le dă oamenilor vinul "O poveste culeasă de Vasile Popa din zona Nicoreştilor arată cum vierii îl cinstesc pe Sfântul Dimitrie, Izvorâtorul de mir, ca fiind cel ce a dat oamenilor vinul, licoarea folosită la Sfânta Împărtăşanie. Se spune că Dumitru era un om bolnav de mâhnire. Auzind că în munţi este o mănăstire unde vine un pustnic care ştie toate leacurile, s-a dus să-i ceară ajutor. Pustnicul i-a spus că, odinioară, curgea pe pământ Izvorul Tămăduirii şi umpleau din el în fiecare an Ulciorul Bucuriei. Cine bea se vindeca de mâhnire. Izvorul şi Ulciorul au fost duse în cer pentru păcatele oamenilor. Să se urce pe Pomul Lumii şi să le aducă înapoi. L-a trimis pustnicul să caute Pomul Lumii timp de nouă ani prin pustietăţi, apoi prin oraşe, apoi pe drumuri, dar nu l-a găsit. Întorcându-se acasă, s-a lovit de el, crescuse chiar în curtea lui. S-a urcat pe el; primele crengi erau verzi, următoarele erau de aramă, celelalte, de argint, de aur, apoi de nestemate. Dar pe măsură ce urca, Dumitru se micşora. La crengile de nestemate, era cât un vârf de ac. Văzu, în mijlocul nestematelor, Ulciorul şi Izvorul, dar se temu să nu se micşoreze de tot până la ele şi, renunţând să le mai aducă, începu să coboare. Atunci auzi glasul Domnului, care i-a zis că nu-i mai poate da pentru oameni Izvorul, dar îi dă un leac pentru mâhnire: via. Coborât pe pământ, Dumitru descoperă că trecuse potopul cât fusese el în pom. A plantat via şi iată că vinul, prin transformarea lui în Sângele Domnului, este leacul tuturor durerilor."

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact