Cimitirele, clinici duhovnicesti parasite

Cimitirele, clinici duhovnicesti parasite

Cimitirele sunt adevarate clinici duhovnicesti pentru noi, cei aflati inca in aceasta viata. In pofida faptului ca au ajuns adesea subiecte de filme inspaimantatoare, cu monstri si cu duhuri razbunatoare venite din lumea cealalta, cimitirele trebuie sa ramane insa niste "propovaduitori" ai invierii noastre trupesti.

Celor veniti pentru cuvant duhovnicesc, parintele Cleopa Ilie le spunea adesea: "Cimitirul este facultatea facultatilor si scoala scolilor." El urma cu credinta un indemn al Sfantului Ioan Gura de Aur, care zice: "Mergi in cimitire, o frate, ca acolo este scoala cea mai inalta a sufletelor care ne vorbeste despre Dumnezeu."

Cimitirele, clinici duhovnicesti parasite

Daca in trecut omul nu se ferea sa vorbeasca zilnic despre moarte, omul modern secularizat a ajuns sa o ignore cu desavarsire. Toate reclamele si mesajele moderne, ca niste lupi imbracati in piei de oaie, indumnezeiesc parca tineretea, frumusetea si puterea trupului, trecand cu desavarsire peste lipsa acestuia de a birui moartea. Moartea a ajuns un subiect "tabu" al societatii contemporane, in vreme ce sexualitatea a ajuns preacinstita, ea fiind etalata (fatis sau in mod subtil) in toate locurile publice si pe toate produsele comerciale. Astfel, omul de astazi, orbit de stralucirea reclamelor mincinoase, alege sa isi traiesca viata ca si cand nu ar muri niciodata.

De cealalta parte, Sfintii Parinti nu inceteaza a ne indemna sa cugetam tot timpul la moarte, zicand: "Sa ai pururea moartea inaintea ta si nu vei mai pacatui." Parintii cei de demult aveau intotdeauna in chiliile lor un sicriu, o cruce si un cap de mort, ca sa le aduca aminte ziua si noaptea de ceasul mortii si sa aiba lacrimi de pocainta in vremea rugaciunii. Iar cand erau tulburati sau impietriti la inima, nemaiputand a se ruga, se duceau in cimitire sau la cei ce zaceau pe patul de moarte si asa dobandeau iarasi lacrimi de pocainta si ravna de rugaciune.

Indemnul de a cugeta la moarte il gasim si in Sfanta Scriptura, unde citim: "In tot ce faci, adu-ti aminte de sfarsitul tau si nu vei pacatui niciodata" (Intelepciunea lui Sirah 7, 38). La randul lor, mai toti inteleptii lumii antice au spus: "Aminteste-ti ca vei muri si vei fi mai bun!" Cugetarea la moarte, vazuta ca o stare de sanatate sufleteasca, este una dintre indeletnicirile de capatai ale tuturor traitorilor in Hristos.

Cimitirul inspira multa liniste, iar gandul la moarte starpeste toate mandriile, rautatile si miscarile cele rele ale inimii. In cimitire, printre cei ca noi, trecuti insa dincolo, omul se simte mai viu ca oricand, in vreme ce in lume si in spatiile publice ale acesteia, gandul la viata si la moartea este complet anihilat din mintea omului.

Cimitirele ajung astfel singurele marturii ale certitudinii mortii, ale unei vieti vesnice, ale unei invieri si ale unei judecati absolute. In cimitire nu au datoria de a veni doar aceia care au acolo morminte ale celor dragi, ci si aceia care doresc a se linisti si a dobandi putere. Cimitirele devin astfel locuri importante pentru cei dornici de viata duhovniceasca: aici vin preotii si rudele, spre a-i pomeni pe cei adormiti, vin toti cei care cauta a se lepada de grijile lumesti, vin si crestini trecatori, spre a se aseza pentru cateva clipe din invalmaseaza de zi cu zi a supararilor.

Moartea este un martor al Adevarului si un predicator ce nu cauta la fata omului. Moartea isi rosteste predica despre conditia cazuta a omului si despre viata vesnica netinand seama de nimic si de nimeni, nici de bogat, nici de sarac, nici de imparat, nici de viteaz, nici de batran, nici de copil. Moarta predica intr-o limba universala, fiecare putand asculta si intelege mesajul ei: "Omule, adu-ti aminte ca vei muri, adu-ti aminte ca trupul tau nu este inca vesnic!"

Moartea vorbeste lumii cu atata putere, incat face pe toata lumea sa planga. Nu este inima care sa nu se fi miscat sau ochi care sa nu fi varsat lacrimi in fata acestui predicator nemilos. Nimic nu vedem mai des decat moartea si totusi nimic nu credem mai anevoie decat moartea, iar acest lucru se datoreaza numai lenevirii noastre sufletesti, caci vazand, nu intelegem, si ascultand, nu auzim.

Cugetarea la moarte trebuie facuta insa numai urmandu-L pe Hristos, ca pe Cel ce a biruit moartea. In acest sens, parintele Arsenie Papacioc ne indeamna pe toi, zicand: "Cu totii trebuie sa traim cu constiinta mortii; nu putem ocoli moartea si toata viata ne pregatim pentru ea, dar daca il urmam pe Hristos, dincolo de moarte vom afla fericirea vesnica."

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

11 Octombrie 2011

Vizualizari: 6003

Voteaza:

Cimitirele, clinici duhovnicesti parasite 5.00 / 5 din 2 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • adelin smaduPostat la 2013-02-18 21:42

    Moartea a venit printr-un om si este o consecinta a pacatului iar noi crestinii ortodocsi trebuie sa o privim mai degraba ca o asteptare in stare de ,,adormire,, a fagaduintelor eshatologice.Din pacate,astazi oamenii cant te aud vorbind de moartea cuiva sau de moarte in general,se supara si incep sa te agreseze verbal cu ,,gandirea pozitiva,,sa gandesti pozitiv ,etc etc,concept preluat din gandirea si ideile budiste,yoghine sau hinduse care n-au nici o legatura cu invatatura ortodoxa despre viata si moarte.Si iarasi trebuie sa revenim la cateheza,care cred ca ar fi o solutie salvatoare a iesirii din mocirla in care ne tavalim acum,intoarcerea la credinta lucratoare prin iubire ,iubire care nu inseamna eros,sexualitate ci dragoste nefatarnica fata de Dumnezeu si aproapele.Altfel ,meteoritii indiferentei,ai clevetiriisi ai invidiei ai urii si ai mandriei ne vor lovi fara incetare.....

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact