Apostolul Toma: un indoielnic ce ne preface in credinciosi

Apostolul Toma: un indoielnic ce ne preface in credinciosi

Apostolul Toma este cinstit pe 6 octombrie si in a doua duminica dupa Pasti. Dupa unii exegeti, numele Toma este forma ebraica a lui Teom, sau Tauma, iar numele de Didim, cum a fost consemnat pentru istorie, inseamna in latineste "geaman", adica s-a nascut deodata cu un alt frate. In mod simbolic, acest nume poate defini si caracterul sau, impartit in doua: cand credincios avantat, cand indoielnic.

Dovada Invierii avea sa o constate Toma la opt zile de la acest eveniment. Iata ce spune Evanghelistul Ioan despre acel moment: "Si dupa opt zile, ucenicii Lui erau iarasi inauntru si Toma, impreuna cu ei. Si a venit Iisus, usile fiind incuiate si a stat in mijloc si a zis: Pace voua! Apoi a zis lui Toma: Adu degetul tau incoace si vezi mainile Mele si adu mana ta si o pune in coasta Mea si nu fi necredincios, ci credincios".

Toma a atins ranile Mantuitorului si, cutremurat, a spus: "Domnul meu si Dumnezeul meu", iar Iisus i-a zis: "Pentru ca M-ai vazut, ai crezut! Fericiti cei ce n-au vazut si au crezut".

In aceste cuvinte ale Domnului descoperim lauda si pentru viitor smerenia acelora care, in decursul veacurilor, vor trebui sa creada in El, bazati pe predica Apostolilor si vederea minunilor lor.

A fost randuiala lui Dumnezeu absenta lui Toma de la prima aratare a lui Hristos ucenicilor, ca, prin pipairea urmelor cuielor din trupul Lui si a coastei Lui, sa se dea o dovada si mai hotarata despre invierea Lui reala. Hristos S-a dezvaluit Mariei numai prin rostirea numelui ei, lui Luca si Cleopa li S-a dezvaluit pe drumul spre Emaus prin talcuirea Scripturilor cu privire la El si prin frangerea painii, prin care L-au cunoscut (Lc.24, 13-24). Celor unsprezece ucenici Hristos S-a dezvaluit in seara zilei invierii prin aratarea mainilor si a coastei ranite. Lui Toma ii va dovedi ca a inviat cu trupul prin ingaduinta de a pipai in trupul Lui urmele cuielor si ale sulitei. A iesit cu trupul din lumina ce-i coplesea in grade diferite, dupa cum a fost necesar. Insa faptul ca Hristos nu sta mereu intre ucenicii Sai dupa inviere, ci apare din cand in cand, arata ca trupul Lui inviat nu mai era ca cel dinainte de inviere. Modul Lui obisnuit era de a fi coplesit de lumina, pe care insa oamenii nu-l pot vedea asa cum il vor vedea in viata viitoare. Li Se arata numai atat cat era necesar ca sa-I convinga ca a inviat in mod real.

Sfantul Chiril nu exclude supozitia ca Toma credea deplin in invierea lui Hristos, dar socotea ca El Se afla intr-un trup care nu mai poate fi vazut. Cand el spune: "daca nu voi pune degetul meu in semnul cuielor nu voi crede...", el spune de fapt: "Nu voi crede ca El mai poate fi vazut, de nu voi pune degetul meu in urma cuielor". Dar tocmai aceasta mare bucurie produsa in el de invierea lui Hristos, vecina cu necredinta ca poate fi vazut, l-a facut sa doreasca puternic sa-L vada si sa se convinga prin pipairea urmelor cuielor.

Asadar, Apostolul Toma nu este un necredincios. Toma se odihneste in "coasta" Mantuitorului. Ramane in El. Astfel, Toma va fi in lume, dar nu al lumii, va fi misionar prin care se vor dezvalui "cele nearatate si cele ascunse ale Intelepciunii lui Dumnezeu". Zicand: "Domnul meu si Dumnezeu meu", Toma exprima si relatia afectiva, de iubire: "Esti al meu Doamne!". Toma gaseste fundamentul suprem al existentei sale.

Trebuie sa marturisim ca Apostolii nu au ajuns la credinta in Invierea Domnului ca niste naivi, lipsiti de spirit critic sau ca niste spirite inclinate cu usurinta spre inchipuiri si suferind de vreo slabiciune care sa le dea halucinatii. Le-au trebuit dovezi concrete, reale, spre a se convinge de fapta minunata si nu usor de admis a Invierii Domnului.

Daca Domnul a voit sa le arate ingerilor ca a mers in iubirea fata de oameni pana la moarte, de ce nu ar fi voit sa ne dovedeasca aceasta si noua in veci, aratand lui Toma ca pastreaza urmele cuielor in trupul inviat? De unde s-ar fi stiut ca trupul inviat era al lui Hristos? Daca Hristos n-ar fi voit sa le arate oamenilor dragostea pana la jertfa pentru ei, ar fi sters urmele cuielor.

In Sfanta Liturghie primim Sfantul lui trup, dar in chip nevazut. El e prezent in mod real, dar nu-L vedem. Il sesizam cu sensibilitatea spirituala a credintei, dar nu cu simturile trupului. Ne impartasim de trupul Lui inviat. De aceea nu-L vedem, cum nu-L vedeau permanent nici ucenicii. Dar in faptul ca ni se da spre impartasire avem dovada invierii Lui. Nevazutul nu este lipsa vazutului in El, ci coplesirea vazutului de lumina ce se naste din strabaterea trupului de spiritualitatea bunatatii, fiind un fenomen de mare si neinteleasa taina.

Conform informatiilor care provin de la Origen si Eusebiu de Cezareea, Apostolul Toma a predicat in Partia, apoi in India, unde a murit ca martir, strapuns cu lancea. De la numele lui, crestinii de pe coasta Malabarului din India se numesc pana astazi "tomiti". Mormantul lui Toma se afla in Madras. In jurul anului 1500, portughezii au gasit in mormantul sau cateva oseminte. Potrivit traditiei siriene, negustorul Khabin a dus osemintele lui Toma la Edessa (Turcia) si au fost ingropate in cimitirul Regilor. Moastele sale sunt prezente in mai multe tari: o parte din moastele sale se afla la Ortana, in Italia, capul sau in insula Patmos si o mana se afla la biserica Sfantul Denis, din Paris.

Cum se vedeau semnele stricaciunii in trupul nestricacios?

Pe aceeaşi temă

03 Octombrie 2024

Vizualizari: 11528

Voteaza:

Apostolul Toma: un indoielnic ce ne preface in credinciosi 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact