110 ani de la nasterea Parintelui Dumitru Staniloae

La 16 noiembrie 1903 se nastea la Vladeni, judetul Brasov, cel mai mare teolog ortodox contemporan, parintele Dumitru Staniloae. De la acel moment, acum, in luna noiembrie, aniversam 110 ani de la nasterea sa, ceea ce ne ofera ocazia sa evocam personalitatea si opera marelui nostru teolog. Astazi, numele parintelui Staniloae il intalnim oricand dorim sa aflam lucruri legate de teologia ortodoxa. Parintele profesor Staniloae a reusit prin opera sa teologica sa faca o sinteza neopatristica si astfel sa ne aduca in prim plan noua celor de astazi profunzimea si frumusetea gandirii patristice izvorata din paginile Sfintei Scripturi.

Pentru parintele profesor teologia trebuie inteleasa ca stiinta a mantuirii si a vietii vesnice.

Teologia sa este una a iubirii si a comuniunii personale in centrul careia sta dogma Sfintei Treimi. In acest sens, Sfanta Treime este plenitudinea persoanei in comuniune.

In demersul lui teologic accepta si traieste profund ceea ce invata Biserica Ortodoxa, teologhisind in calitate de membru si slujitor al ei si avand certitudinea ca ceea ce exprima Sfintii Parinti in invatatura Bisericii este fundamental sa o faca si el ca teolog ortodox.

In acelasi timp, parintele Dumitru Staniloae este un teolog al bucuriei. Pentru el bucuria este una dintre caracteristicile specifice ale traditiei ortodoxe. De aceea, „Ortodoxia, prin bucuria trairii in Dumnezeu, este doxologica si nu teoretica“. In centrul acestei bucurii care marcheaza teologia sa este bucuria Invierii. Parintele Staniloae prin toata opera sa teologica se marturiseste ca un om al smereniei care are constiinta patristica a faptului ca nu poate scrie nimic fara ajutorul lui Dumnezeu si ca este nevrednic sa teologhiseasca despre adevarurile credintei ortodoxe. In acest sens, putem argumenta tragedia de a fi trait cinci ani in regimul de exterminare al inchisorilor comuniste, perioada in care a cunoscut darul rugaciunii neincetate, despre care ii marturisea surazand lui Olivier Clement ca fiind „o experienta ca atatea altele, putin mai dificila pentru familia mea“ si adaugand apoi ca aceasta a fost perioada din viata sa in care a ajuns sa practice rugaciunea inimii.

Trairea acestei rugaciuni o regasim in operele sale scrise dupa 1963 in care ne arata ca forta si frumusetea Ortodoxiei se manifesta in profunzimea si bogatia spiritualitatii si teologiei ei. Parintele apare ca un continuator al teologiei Sfintilor Parinti, care isi construieste, ca si acestia, teologhisirea ca pe o rugaciune doxologica adusa Preasfintei Treimi.

Cu toate ca cea mai mare parte a operei sale a fost scrisa in perioada comunista, avem o opera teologica care insumeaza 90 de carti, 33 de traduceri, 275 de articole teologice, 22 de recenzii, 16 prefete. Acestea descopera un om care in cea mai mare parte a vietii sale a fost preocupat sa inmulteasca talantul dat de Dumnezeu prin scrierile sale care il definesc pe drept cuvant ca fiind cel mai important teolog ortodox din secolul XX.

Date biografice din viața Parintelui Dumitru Staniloae preluate din volumul Parintele Dumitru Staniloae. Biobibliografie, aparut la Editura Patriarhiei Romane, Bucuresti - 2013, sub semnatura Doamnei Virginia Popa:

1903. S-a nascut la 16 noiembrie 1903 in Vladeni, judetul Brasov; Dumitru, ultimul din cei cinci copii ai lui Irimie si Reveca; mama era nepoata de preot.

1917. La 10 februarie, pleaca la Brasov sa urmeze cursurile Liceului confesional umanist „Andrei Saguna”.

1918. I se ofera o bursa pentru clasa a IV-a de catre Fundatia „Emanuil Gojdu”.

1922. Primeste o bursa in cadrul Universitatii din Cernauti.

1923-1924. Dupa un an paraseste Universitatea pentru a se inscrie si urma cursurile Facultatii de Litere din cadrul Universitatii din Bucuresti.

1924. In Postul Mare se intalneste cu mitropolitul Nicolae Balan, care-i ofera o bursa la Centrul Mitropolitan din Sibiu.

1927. Termina anul IV la Cernauti si sustine licenta in Teologie sub conducerea prof. Vasile Loichita, cu lucrarea Botezul copiilor; primeste o bursa pentru studii de specializare la Atena.

1928. Toamna, sustine la Cernauti teza de doctorat cu titlul Viata si opera patriarhului Dosoftei al Ierusalimului si legaturile lui cu Tarile Romanesti, sub indrumarea prof. V Loichita. Centrul Mitropolitan din Sibiu ii ofera o bursa pentru Bizantinologie si Dogmatica. Pleaca la Munchen, pentru semestrul de iarna, urmand seminarul de Istorie si filologie bizantina al profesorului August Heisenberg, tatal celebrului fizician.

1929. In ianuarie pleaca la Berlin, pentru semestrul de vara, avand profesori pe Hans Lietzmann si Reinhold Seeberg, apoi la Paris si la Belgrad, pentru studii de Bizantinologie si Dogmatica si documentare asupra operei originale a Sfantului Grigorie Palama; la intoarcerea in tara este incadrat profesor suplinitor la catedra de Teologie fundamentala a Academiei Teologice „Andreiene”; aici, in decursul celor 17 ani de activitate didactica, a predat Teologie Dogmatica (1929- 1946), Apologetica (1929-1932 si 1936-1937), Pastorala (1932-1936) si Limba Greaca (1929-1934). La Cernauti i se publica teza de doctorat.

1930. Pleaca la Constantinopol pentru a cerceta si copia opera teologica a Sfantului Grigorie Palama; la 5 octombrie se casatoreste cu Maria (nascuta Mihu).

1931. In luna mai i se nasc primii doi copii gemeni, Dumitru (care moare in septembrie 1931) si Maria; la 16 octombrie, este hirotonit diacon. Apare la Sibiu Catolicismul de dupa razboiu.

1932. La 25 septembrie este hirotonit preot.

1933. La 8 octombrie se naste Lidia, avandu-l ca nas de botez pe istoricul transilvanean Ioan Lupas.

1934. La 1 ianuarie este numit redactor responsabil al ziarului Telegraful Roman, functie indeplinita, vreme de 12 ani, pana in 13 mai 1945. il cunoaste si leaga o stransa prietenie cu Nichifor Crainic.

1936. In iunie este numit rector al Academiei Teologice din Sibiu, functie indeplinita pana in 1946.

1938. Apare la Sibiu lucrarea fundamentala Viata si invatatura Sfantului Grigorie Palama

1939. Publica la Sibiu Ortodoxie si romanism.

1940. Vara, Romania intra in cel de-al Doilea Razboi Mondial. Se constituie, la initiativa poetului Sandu Tudor, grupul Rugul aprins, din care faceau parte Ierom. Ivan Kulighin, duhovnicul mitropolitului rus de Rostov (refugiat la Cernica), Ierom. Benedict Ghius, Ierom. Sofian Boghiu, Prof. Alexandru Mironescu, poetul Vasile Voiculescu, Arh. Constantin Joja, Pr. Andrei Scrima, Ion Marin Sadoveanu. intalnirile periodice la manastirile Antim si Cernica au constituit o inviorare duhovniceasca a vietii crestine in Bucuresti.

1942. Apare la Sibiu Pozitia domnului Lucian Blaga fata de crestinism si Ortodoxie, continand si articole publicate initial in Telegraful Roman.

1943. Apare la Sibiu Iisus Hristos sau Restaurarea omului.

1945. La sfarsitul lunii aprilie, moare fiica Maria (Mioara).

1946. Sub presiunea autoritatilor comuniste, reprezentate de Petru Groza, mitropolitul Nicolae Balan este silit, impotriva propriei vointe, sa-i ceara demisia din functia de rector al Academiei; ramane profesor in continuare pana in 1947. Apare la Sibiu, primul volum din traducerea FILOCALIEI sfintelor nevointe ale desavarsirii, sau culegere din scrierile Sfintilor Parinti care arata cum se poate omul curati, lumina si desavarsi. Este transferat prin „chemare” la Facultatea de Teologie a Universitatii din Bucuresti, urmandu-l la catedra de Teologie ascetica si mistica pe Nichifor Crainic.

1947. Locuieste cu sotia si fiica Lidia in casa parohiala a bisericii „Sfantul Gheorghe Vechi”. Apare la Sibiu volumul 2 al Filocaliei.

1948. Apar la Sibiu volumele 3 si 4 ale Filocaliei.

1949. Catedra de Teologie ascetica si mistica fiind desfiintata, ramane profesor de Teologie dogmatica si simbolica pentru doctoranzi.

1950. Participa la intalnirile organizate de grupul Rugul aprins, din care nu face parte, dar unde conferentiaza de cateva ori.

1955. La Sibiu, are loc un mare congres al preotilor ortodocsi; Petru Groza, membru al prezidiului refuza sa vorbeasca cu Parintele Staniloae, fapt ce va avea consecinte negative mai tarziu. Are loc canonizarea Sfantului Calinic de la Cernica.

1958. Incepe un nou si mare val de arestari in Romania, ca o conditie a retragerii trupelor sovietice. Sunt arestati membri ai grupului Rugul aprins. Este urmarit de Securitate. La 4 septembrie este arestat, se face perchezitie la domiciliul din Bucuresti. in 5 septembrie, ora 4.00 dimineata, este dus la inchisoarea din strada Uranus, pentru o luna, apoi in strada Plevnei, pentru inca o luna. in 4 noiembrie, incepe procesul inscenat, caracteristic regimului comunist. Apare la Bucuresti Teologia dogmatica si simbolica: manual pentru Institutele Teologice, in colaborare cu Nicolae Chitescu, Isidor Todoran, Ioan Petreuta - Parintele Staniloae nu a fost consemnat ca autor, intrucat, inainte de publicarea lucrarii, a fost arestat.

1959. Este dus la Aiud, avand printre alti colegi de celula pe preotul Lazarov, paroh in Dobrogea sau pe avocatul si publicistul Petre Pandrea, care-1 evoca in scrierile sale. Vreme de cateva luni este tinut in regim de izolare totala. Lidia, fiica parintelui, casatorita intre timp, naste pe unicul nepot Dumitru Horia; fiind asistenta la catedra de Fizica a Universitatii din Bucuresti - prof. Hulubei - este obligata sa paraseasca Universitatea.

1961. Toamna, este adus la Bucuresti pentru noi cercetari penale.

1962. In martie, este readus la penitenciarul din Aiud.

1963. In ianuarie este eliberat din inchisoare si lucreaza ca functionar la Biblioteca Sfantului Sinod. in octombrie este reintegrat la catedra.

1965. Este solicitat sa scrie articole si studii, de catre cei care-l cenzurasera inainte (Departamentul Cultelor se pregatea sa prezinte Occidentului imaginea unei libertati religioase).

1968. Este invitat la Freiburg si Heidelberg, de catre profesorii Paul Miron si respectiv Heyer, pentru conferinte; primeste acordul Departamentului Cultelor, ce urma politica schimbarii imaginii Romaniei.

1969. Conferentiaza la Oxford unde leaga prietenie cu profesorul de Teologie si scriitorul anglican Donald Allchin.

1971. Merge la Vatican ca membru al delegatiei Bisericii Ortodoxe Romane

1973. Apare la Bucuresti Uniatismul in Transilvania, incercare de dezmembrare a poporului roman. Devine pensionar cu titlu de profesor onorar, ramanand profesor consultant pentru cursul de doctorat.

1976. Apare la Bucuresti Filocalia, volumul 5, iar la Atena volumul Гια Ένα Ορθοδοξο Οικουμενισμό, Ευχαριστία, Πίστη, Εκκληςία (Despre un ecumenism ortodox. Euharistie, credinta, Biserica), cu o prefata semnata de Panayotis Nellas. Este declarat Doctor Honoris Causa al Facultatii de Teologie Ortodoxa a Universitatii din Tesalonic; in perioada 1929 august participa la Al Doilea Congres al Facultatilor de Teologie Ortodoxa organizat la manastirea Penteli - Atena, alaturi de preotii profesori Ene Braniste, Ion Bria, Ioan G. Coman, Dumitru Popescu si Dumitru Radu.

1977. Apar la Bucuresti volumele 6 si 7 ale Filocaliei.

1978. Apare la Bucuresti Teologia dogmatica ortodoxa pentru Institutele teologice, volumele 1-3.

1979. Apare la Bucuresti Filocalia, volumul 8.

1980. Apare la Bucuresti Filocalia, volumul 9; la Geneva, Dieu est Amour, traducere de D. Nesser; la New York, Theology and the Church, traducere de R. Berringer, cu o prefata de John Meyendorff; la Atena, Προσευχή, Eλευθεία, Aγίοτητα (Rugaciune, libertate, sfintenie). I se acorda premiul „Dr. Leopold Lucas” al Universitatii din Tübingen.

1981. Este numit Doctor Honoris Causa al Institutului ortodox „Saint Serge" din Paris. Este premiat la Londra cu distinctia onorifica „Crucea Sfantului Augustin din Canterbury”, pentru merite teologice si crestinesti. Apare la Paris Prière de Jésus et expérience de Saint Esprit, cu o prefata scrisa de Olivier Clément; la Bucuresti Teologia morala ortodoxa, vol. 3: Spiritualitatea ortodoxa (Ascetica si mistica Bisericii Ortodoxe) si Filocalia, volumul 10.

1982. I se acorda titlul Doctor Honoris Causa al Facultatii de Teologie a Universitatii din Belgrad; in noiembrie conferentiaza la New York, Boston, Detroit, Chicago, Washington. Apare la Bucuresti traducerea din Sfantul Grigorie de Nyssa, Scrieri, vol. 1.

1985. Apare la Benzinger Verlag, Gütersloher Verlagshaus, Orthodoxe Dogmatik, vol. I, in traducerea profesorului H. Pitters, cu o introducere scrisa de Jürgen Moltmann; la Paris apare Le génie de l'Orthodoxie, traducere de Dan Ilie Ciobotea (azi Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane), cu o prefata scrisa de Olivier Clément.

1986. Apare la Craiova Spiritualitate si comuniune in Liturghia ortodoxa.

1987. Apare la Craiova Chipul nemuritor al Iui Dumnezeu si la Bucuresti traducerea Scrieri, partea I, de Sfantul Atanasie cel Mare.

1988. Apare la Bucuresti traducerea Scrieri, partea a II-a, de Sfantul Atanasie cel Mare.

1990. Devine membru corespondent al Academiei Romane. Apare in aceeasi editura ca si primul volum Orthodoxe Dogmatik, vol. 2, traducere de H. Pitters, cu o prefata scrisa de Jurgen Moltmann; la Roman apare Filocalia, volumul 11, iar la Craiova volumul Studii de Teologie dogmatica ortodoxa care cuprinde Hristologia Sfantului Maxim Marturisitorul, Omul si Dumnezeu si traducerea Imnele iubirii dumnezeiesti ale Sfantului Simeon Noul Teolog.

1991. Devine membru titular al Academiei Romane. Este numit Doctor Honoris Causa al Facultatii de Teologie a Universitatii din Atena. Apare la Sibiu Chipul evanghelic al lui Iisus Hristos; la Bucuresti apare traducerea Scrieri, vol. 1, de Sfantul Chiril al Alexandriei si Filocalia, volumul 12.

1992. Este numit Doctor Honoris Causa al Facultatii de Teologie Ortodoxa a Universitatii din Bucuresti. Apare la Craiova volumul Reflectii despre spiritualitatea poporului roman.

1993. Apar la Bucuresti lucrarile Iisus Hristos, lumina lumii si indumnezeitorul omului si Sfanta Treime sau La inceput a fost iubirea. La 4 octombrie din acelasi an, Parintele Dumitru Staniloae a trecut la cele vesnice.



Sursa: basilica.ro

.
Pe aceeaşi temă

11 Aprilie 2014

Vizualizari: 1015

Voteaza:

110 ani de la nasterea Parintelui Dumitru Staniloae 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE