Frescele din Castelseprio


Frescele din Castelseprio

Din luna mai 1944 Italia se mandreste cu un nou si insemnat ansamblu de fresce bizantine. Ele au fost descoperite in altarul bisericii Sfanta Maria, odinioara de plan triconc, construita in apropiere de fortareata regilor longobarzi la Castelseprio, in antichitate Sibrium, la sud de Varese. Dispuse in doua registre pe zidul absidei sudice si pe peretele interior al zidului-diafragm care desparte aceasta absida de naos, ele ilustreaza ciclul copilariei lui Iisus, de la Bunavestire pana la fuga Elisabetei si moartea lui Zaharia. Datarea lor a suscitat multe si vii controverse: unii eruditi le-au situat in secolul al V-lea, sub regenta Gallei Placidia, altii in vremea "renasterii" de sub imparatii Macedoneni, in secolul al X-lea. Pentru motive ce tin de istorie, iconografie si paleografie, pare preferabil sa fie datate in secolul al VII-lea, epoca in care calugarii bizantini se straduiau sa starpeasca erezia ariana in partea locului.

Frescele de la Castelseprio vadesc un ansamblu de calitati care, in starea actuala a documentatiei de care dispunem, le asaza pe un loc deosebit in istoria picturii bizantine. Nu te poti satura sa admiri cursivitatea si siguranta desenului, eleganta fizionomiilor, cunoasterea racursiului, firescul gesturilor, supletea draparilor, valoarea expresiva a unor notatii pitoresti, maiestria cu care sunt executate fundalurile de arhitecturi cu un aspect inca antic, fluiditatea culorilor. Spiritul clasic al acestor opere s-ar potrivi cu "renasterea" tinzand sa imite formele antichitatii din timpul domniei lui Heraclius (610-641), despre care avem unele marturii in domeniul argintariei. Caracterele de bucurie nestapanita si de spontaneitate intalnite in aceasta arta par sa arate ca participa inca din plin la traditia culturii din care se hraneste, fara acea rigiditate a formelor perceptibila in mozaicurile papei Ioan al VII-lea, si fara efortul sarguincios de imitare al miniaturistilor din vremea dinastiei Macedonene.

Inraurirea miniaturilor ce decorau un manuscris al Protoevangheliei lui Iacov pare si aici evidenta. Scenele se desfasoara in friza continua fara sa fie separate in panouri. Potrivit bogatelor amanunte furnizate de scrierea apocrifa, in scena Drumului spre Betleem asinul este minat de un " conducator de catari " si parc sa inainteze anevoie sub povara "Mantuitorului Lumii" purtat in brate de Fecioara. In urma, Iosif vorbeste insufletit cu Maria. Poarta in plin cintru a Betleemului, sub care creste un copac, aminteste de peisajele arhitecturale ale basoreliefurilor elenistice, in scena Nasterii, moasa Salomeea isi tine cu mana stanga bratul drept lovit de paralizie pentru ca, impinsa de o nelegiuita necredinta, voise sa verifice daca virginitatea Mariei ramasese intacta dupa nastere. Ea intinde bratul teapan spre Pruncul culcat in iesle ca el sa o vindece. La dreapta, Vestirea pastorilor capata aspecte bucolice. Alte cicluri decorau, probabil, absidele nord si sud.

C. Delvoye

.

28 Mai 2008

Vizualizari: 1851

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact