Tipurile bazilicale


Tipurile bazilicale

Tipurile bazilicale au supravietuit in provinciile si in teritoriile balcanice de la marginea Imperiului, mai ales pentru bisericile episcopale (mitropolii), fara indoiala deoarece inlesneau circulatia credinciosilor si permiteau celebrarea procesiunilor potrivit ceremonialului. Cu modificari mai mult sau mai putin insemnate regasim cele trei variante din epoca paleocrestina.

Bazilicile cu sarpanta

Acest tip s-a mentinut cu pronaosul sau, cu cele trei nave despartite prin coloane si cu etajul de ferestre in partea de sus a zidurilor navei mediane deasupra colateralelor, dar lipsit de atrium (pridvor). Avem un specimen frumos al acestui tip, de prin secolul al XI-lea sau de la inceputul secolului al XII-lea, in Macedonia rasariteana, la Mitropolia din Serres, foarte bine restaurata de serviciul grec de specialitate. Biserica are - si este un lucru exceptional pentru acea epoca - tribune peste colaterale.

Este tipul pe care Boris I al Bulgariei, dupa ce s-a convertit la crestinism in 864, l-a adoptat pentru catedrala pe care a ridicat-o in capitala sa, Pliska. Pentru a celebra ceremoniile dupa modelul acelora care se desfasurau in marile sanctuare de la Constantinopoi, el a inzestrat edificiul cu tribune peste colaterale si peste pronaos, in fata caruia se afla un pridvor (atrium) cu patru porticuri, care i-a dat infatisarea monumentala a vechilor biserici paleocrestine. S-a facut insa o inovatie separandu-se navele printr-o alternare de stalpi si de coloane simple sau duble.

Formula a fost impinsa mai departe la un grup de bazilice unde nu s-au mai folosit decat stalpi in locul coloanelor. Astfel, navele sunt de fapt despartite prin pereti strapunsi de deschideri. Este cazul bisericii Sfantul Ahile, pe malul meridional al lacului Prespa, in Macedonia, care isi datoreaza poate tribunele faptului ca ar fi fost construita de un imparat. Datarea sa face obiectul unor controverse si nu se stie daca a fost ridicata de Boris I, de tarul bulgar Samuil (976-1014), care a stramutat aici, in 983, moastele Sfantului Ahile pana atunci pastrate la Larisa, sau de imparatul bizantin Vasile al II-lea, dupa ce acesta a reluat regiunea din mainile bulgarilor in 1018.

Bazilicile boltite

Alte bazilici aveau cele trei nave boltite in leagan si intalnim aici doua formule atestate mai inainte in Lycaonia. Uneori nava centrala era oarba, fiind invelita de acelasi acoperis ca si colateralele care se ridicau aproape pana la aceeasi inaltime. Aceasta formula a fost adoptata la Trapezunt pentru biserica cunoscuta astazi sub numele de Nakip Djami (secolele X-XI) sau in Laconia la Zarafona (Adormirea Maicii Domnului, secolele XI-XII). Alteori nava mediana era mai ridicata decat colateralele si luminata de un sir de ferestre strapunse in partea de sus a zidurilor, deasupra colateralelor, dupa modelul bazilicilor cu sarpanta. Avem astfel de exemple la Trapezunt (Sfanta Ana, 884-885), la Mesembria (in Tracia, astazi Nesebar, in Bulgaria, biserica Sfantul Stefan, cunoscuta si sub numele de Mitropolia Noua) si la Kastoria (in Macedonia apuseana, Sfintii Anarghiri: secolul XI; Taxiarchis Mitropoleos: secolul XI; Sfantul Stefan: secolele XII-XIII).

Bisericile de la Kastoria merita de asemenea sa ne retina atentia pentru aspectul atat de deosebit al peretilor, care atesta gustul foarte viu al bizantinilor pentru efectele coloristice, chiar si in paramentele arhitecturale. Asizele isodome (de inaltime egala) de pietre grosolan cioplite sunt cel mai adesea despartite - dupa moda constantinopolitana - prin doua straturi de caramida, alteori prin trei sau patru. In interiorul fiecarui sir, pietrele sunt izolate prin caramizi incrucisate in asa fel incat sa formeze un motiv care ar putea fi o monograma: este o varianta a paramentului "celular", specifica pentru Kastoria. Folosirea din abundenta a mortarului este caracteristica Macedoniei. Pe alocuri, caramizile deseneaza pe fatade ornamente ceramoplastice: cercuri strabatute de raze, romburi, inscrise sub o arcada in dinti de ferastrau, ele formeaza ancadramentul si timpanul ferestrelor.

Bazilicile ca cupola

Bazilica cu cupola si-a pastrat si ea o oarecare trecere. In Lycia a fost zidita una, la sfarsitul veacului al IX-Iea sau in cursul celui de-al X-lea, la Dere Ahsi. Imitarea capitalei apare limpede in mai multe trasaturi, de traditie veche sau de origine recenta: tribune peste colaterale si bolti incrucisate in pronaos, firide arcuindu-se in proscomidie si in diaconicon, o travee intre altar si bolta in leagan care sustine la est cupola, paramente de piatra cu straturi de caramida, octogoane flancand biserica in ambele parti.

Observatiile facute de curand la Sfanta Sofia de la Ohrid au stabilit de asemenea ca o cupola, daramata de turci, se ridica peste nava centrala a acestei biserici, care ar fi fost construita de Boris I, dupa anul 864, de tarul Samuil (976-1014) sau cel mai tarziu de Vasile al II-lea cand a recucerit orasul de la bulgari in 1016. Tribunele si capelele care mai exista astazi deasupra pronaosului, proscomidiei si diaconiconului s-ar fi continuat si deasupra colateralelor.

In Serbia, bisericile cladite in ultima treime a secolului al XII-lea de Stefan Nemania, care izbutise sa se elibereze de sub tutela bizantina, sunt bazilici cu o singura nava acoperita de o cupola, cu scurte vestibuluri laterale si un altar tripartit. Cele mai vechi, ca Sfantul Nicolae de la Kursumlija, pe Toplita (intre 1168 si 1172, daca nu este chiar anterioara acestei date) au inca zidurile facute din paturi de caramizi separate prin straturi de mortar de doua ori mai groase, care ascund o alta asiza de caramizi. Dar, sub influenta Occidentului romanic, bisericile urmatoare prezinta un parament de pietre - adesea de marmura - cioplite cu o precizie desavarsita. Decorul exterior de arcaturi si de mici console, ca si portalurile cu arhivolte retrase sub un fronton si timpanele sculptate, provin din Italia. Asa cum a spus foarte frumos G. Millet, "Italia da ceea ce se vede, Bizantul ceea ce se ascunde". S-a constituit astfel o arhitectura dupa chipul tinerei Serbii independente, care stia sa combine in sinteze originale aporturile Rasaritului bizantin si cele ale Apusului latin.

C. Delvoye

.

05 Iunie 2008

Vizualizari: 2493

Voteaza:

Tipurile bazilicale 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact