Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Din implicarea reciproca a starii de neascultare ca departare de Dumnezeu si a pornirii pasionale, nascuta din impletirea intre simtualitate si aspectul sensibil al lumii, rezulta un inteles mai complex al acestei triste cunoasteri a binelui si a raului, sau a caderii omului.
Trei din cele sapte Sfinte Taine, - Botezul, Mirungerea si Hirotonia -, nu se repeta niciodata. Teologia catolica a construit, iar sinodul din Trident a confirmat ca dogma pentru explicarea nerepetarii acestor trei Taine
Intre Fiul lui Dumnezeu si Sfanta Fecioara Maria este o dubla relatie de rudenie: trupeasca si spirituala. Cea trupeasca este definita de apelativul -Nascatoare de Dumnezeu- sau Maica Domnului, asa cum o numeste Sfanta Elisabeta
In studiul de fata ne propunem sa analizam invatatura despre om asa cum se reflecta ea in Omiliile macariene si aceasta cu atat mai mult cu cat antropologia constituie una din dominantele acestei scrieri. Intr-un discurs nu foarte sistematic insa extrem de consistent
Sfantul Pafnutie, care infatisa ucenicilor sai ceea ce-i descoperise Dumnezeu, ii sfatuia pe cei apropiati sa nu dispretuiasca pe nimeni, pentru ca nu exista conditie in care sa nu intalnesti suflete credincioase lui Dumnezeu si care fac in taina cele ce-I plac Lui
Dupa invatatura Bisericii Ortodoxe, noi stim ca moartea nu este decat trecerea din viata pamanteasca la viata de dincolo de mormant, ca cei ce sunt uniti in credinta in Dumnezeu pe pamant, nu sunt despartiti prin moarte, ca legatura spirituala si raporturile
Subiectul de fata este impus de insasi situatia actuala a omenirii, care se afla - in ansamblul ei - in plin avant spre realizarea aspiratiilor sale fundamentale, inalte si legitime. Traim astazi in timpul unor transformari rapide, substantiale si adanci. Drept aceea, se impune a reliefa
Frumusetea perceptibila in mod sensibil, dar care trimite dincolo de frumusetea sensibila, pe care mitropolitul Aleksei o constata in arta ortodoxa, isi gaseste expresia si in oameni, mai cu seama in asceti. Asceza nu este in primul rand o
Daca va ramane cunoscut prin ceva continentul european in istoria acestui astru, va fi, pesemne, prin aceea ca a stiut sa inventeze nenumarate probleme, si nu a fost in stare sa dezlege nici macar una singura dintre cele insemnate, spre folosul intregului neam omenesc. Aici trebuie avute in vedere...
Cea de-a saptea Adunare a Consiliului Ecumenic al Bisericilor (Canberra, 1991) atingea, in discutia centratii pe lucrarea Duhului Sfant in creatie, in mod serios - din perspectiva crestina - problematicii ecologica, pusa in termenii relatiei dintre om si lume
Multi crestini, nepriceputi in acest fel de razboi duhovnicesc, incapabili cu desavarsire sa abordeze starea viselor, isi creeaza multe probleme lor insisi. Nu sunt putini oamenii care vegheaza cu grija si examineaza visele noptii, fara sa cunoasca ca in acest fel sunt jucarii diavolului. De...
Eros si agape reprezinta doua atitudini si doua experiente deosebite. A infatisa comparativ caracterele acestora inseamna a prinde esentialul din spiritul a carui expresie sunt, dar mai inseamna totodata si un anume grad de simplificare si schematizare a realitatii vii
In lumea moderna, si poate chiar ceva mai devreme, teologia ortodoxa pare sa fi pierdut relatia cu spiritul traditiei Parintilor, cu criteriile constitutive acestei traditii
Sfantul Artemon - In timpul imparatiei lui Diocletian a fost mare prigoana impotriva crestinilor; de vreme ce au fost trimisi muncitori prin toate cetatile si tarile stapinirii romanilor, ca sa aduca jertfe zeilor si sa sileasca pe crestini la inchinarea de idoli, iar pe cei ce nu se vor pleca...
Sfantul si dreptul Ioachim a fost din semintia lui Iuda, tragandu-si neamul din casa lui David imparatul in acest chip: din neamul lui Natan fiul lui David s-a nascut Levi, iar Levi a nascut pe Melhie si pe Pamfir; Pamfir a nascut pe Varpafir
Opera de mantuire a lui Hristos in desfasurare Biserica, trupul tainic al Domnului in Duhul Sfant Pogorarea Duhului Sfant si inceputul Bisericii Prin Intruparea, viata de ascultare, Rastignirea, Invierea si Inaltarea Fiului lui Dumnezeu ca om, s-a pus, in paga firii noastre asumate de El, tem
Sfarsitul sutei a patra a capetelor despre dragosteScoliile unui necunoscut1. Noi nu putem invata si nu ne lasam invatati nici prin cuvinte, nici prin fapte. Dar totusi vrem sa invatam prin cuvinte si sa ne facem altora doctori, cand noi insine suntem plini de rani. Gandeste-te si la aceea ca: "Nu
21. In Hristos, care este Dumnezeu si Cuvantul Tatalui, "locuieste, dupa fiinta, toata plinatatea dumnezeirii". Iar in noi locuieste plinatatea dumnezeirii dupa har, atunci cand adunam in noi toata virtutea si intelepciunea, nemailipsindu-ne in nici un chip, dupa cat e cu putinta omului, nimic...
VI. CARACTERUL TEANDRIC AL CUVANTULUI LUI DUMNEZEU IN SFINTELE ICOANE 1. RAPORTUL DINTRE CUVANT SI IMAGINE IN LUCRAREA MANTUITORULUI Daca Sfanta Scriptura este forma scrisa a Revelatiei, dar nu Revelatia insasi, astfel Sfintele Icoane reprezinta forma ilustrata a Revelatiei, de asemenea, fara a fi
4. PROPOVADUIREA EVANGHELIEI SI SFINTELE ICOANE IN TRADITIA APOSTOLICA SI PATRISTICA Traditia patristica rasariteana a sesizat profund legatura organica dintre Evanghelie si icoana pe temeiul intruparii, Jertfei si invierii Domnului, si a nasterii Bisericii la Cincizecime prin Botez cu Duhul Sfant