Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Aflat in inima evangheliilor sinoptice, misteriosul episod al Schimbarii la Fata a lui Iisus Hristos s-a bucurat de o atentie speciala in crestinismul rasaritean unde a suscitat multiple interpretari: exegetice, omiletice, liturgice, dogmatice, mistice si nu in ultimul rand iconografice.
In conca absidei bisericii manastirii Sfanta Ecaterina de la Muntele Sinai se gaseste un mozaic din secolul VI care infatiseaza Schimbarea la Fata a lui Hristos pe Muntele Tabor. In centrul imaginii, Hristos imbracat intr-o haina alba pluteste intr-o aureola deasupra pamantului
Schimbarea la Fata a Domnului este temelia cea tare a nadejdii noastre in schimbarea la fata a intregii noastre vieti, cea acum plina de osteneala, de dureri, de frica, intru viata nestricacioasa, asemenea lui Dumnezeu.
Teologii bizantini, in special teologii secolului al XIV-lea, isi intemeiaza doctrina lor privind vederea lui Dumnezeu pe doua serii de texte ce par a se contrazice si exclude reciproc. Intr-adevar, alaturi de pasajele din Sfanta Scriptura in care poate fi gasita negarea formala a oricarei vederi a...
Sfantul Simeon Noul Teolog a avut si are o mare influenta asupra spiritualitatii ortodoxe si mai ales asupra monahismului. Cand Irenee Hausherr publica, in 1928, pentru prima data, in textul original, Viata sfantului Simeon Noul Teolog scrisa de ucenicul lui, Nichita Stithatul
Simeon Noul Teolog (949-1022), calugar ortodox, autor de scrieri mistice. S-a nascut la Galatea, in Paphlagonia (Asia Mica), in anul 949, intr-o familie care apartinea aristocratiei bizantine cu influenta in sfera politica. Viata lui Simeon coincide in mare masura cu domnia celui mai reprezentativ...
In Sfanta Scriptura intalnim doua categori de afirmatii cu privire la vederea lui Dumnezeu. Pe de o parte se afirma ca Dumnezeu nu poate fi vazut, pe de alta parte ca El este comunicabil, deci poate fi vazut. Printre textele din Vechiul Testament care vorbesc despre imposibilitatea de a-L vedea pe...
Teologia, vorbind despre primul om, ii atribuie doua feluri de cunoastere. Primul om inainte de a cadea in pacat cunostea adevarul in doua feluri: mijlocit si nemijlocit. Cunostea adevarul in mod mijlocit prin fapturile lui Dumnezeu
Frumusetea lui Dmnezeu, ca unul ce este simplu, bun si desavarsit, nu are nici un amestec, ci ea comunica din propria ei lumina fiecaruia, dupa vrednicie, si-l desavarseste prin taina cea dumnezeiasca, facand pe fiii Perfectiunii asemenea cu chipul ei neschimbator
Realitatea lumii ingeresti si legatura dintre ea si lumea noastra sensibila suscita doua intrebari: E posibila o cunoastere a lui Dumnezeu fara mijlocirea simbolurilor? Adica, cum e cunoscut Spiritul dumnezeiesc cel mai presus de orice cunoastere, de catre spiritul creat ingeresc, fara mijlocirea...
Lucrarea de fata incearca sa precizeze intelesul adevarat al acestei energii dumnezeiesti, si calitatea ei specifica, in taria, lumina si frumusetea ei, deosebita de alte afectivitati sau manifestari sentimentale, cunoscute de persoana crestina umana. Dar iubirii crestine, greu i se poate da o
Intruparea Cuvantului nu a adus nici o schimbare in natura Sa dumnezeiasca. Dreapta Celui Prea inalt Ps. 76, 10 si-a schimbat doar fata aratata catre om si nu putem sa vorbim despre o schimbare in afara de iconomia mantuirii. Nu exista schimbare decat pentru
Cunoasterea de sine este indatorirea primordiala a omului; el este dator, inainte de toate, sa se cunoasca pe sine. Lipsit de cunoasterea de sine, gandurile lui se afla in ratacire, fiind prizonier al feluritelor patimi, stapanit de aprige pofte
Autorul judecatii este Hristos, nu in sensul ca El rosteste sentinte arbitrare, sau conform unor legi impersonale, ci in sensul ca din El se revarsa viata si fericirea comuniunii depline peste cei ce au vietuit dupa pilda Lui si s-au asemanat cu El, avand in ei inca din viata aceasta toata lumina...
Duminica, 6 august 2023, sarbatorim Schimbarea la Fata a Domnului nostru Iisus Hristos pe Muntele Taborului. Este momentul in care Hristos descopera slava dumnezeiasca in fata Apostolilor Petru, Iacob si Ioan, cu putin timp inainte de rastignirea Sa. Aceasta descoperire avea menirea sa-i intareasca...
Cum poate cineva sa poarte ceea ce noi numim viata teandrica, indumnezeita? Aceasta este propria noastra viata, insa dimpreuna cu viata cea dumnezeiasca, care o transforma pe a noastra si o indumnezeieste. Amintiti-va de capitolul al treilea al Evangheliei dupa Ioan, unde se gaseste cuvantul catre...
Simtul comun percepe suferinta numai in conditia istorica a fiintei; numai gandirea filosofica si teologica o cugeta in conditia originara si cea finala a fiintei. In acest sens putem denumi perceptia istorica a suferintei drept cunoasterea epidermica a ei
Adevarata intelepciune consta in cunoasterea voii sfinte a lui Dumnezeu si in urmarea acesteia. Din nefericire, noi ne amagim cu anumite cunostinte si credem ca ele sunt dumnezeiesti si astfel ii amagim si pe altii, daruindu-le ceva omenesc si nu dumnezeiesc.
Inca de la inceput trebuie precizat ca legatura dintre stiinta si teologie nu este caracterizata de o competitie sau de o rivalitate [5] aceasta fiind o asociere pentru adevar! Mai concret, o unire a gandirii omenesti si a celei dumnezeiesti pentru aflarea lui “Veti cunoaste adevarul , iar...
Trebuie sa se stie ca Dumnezeu stie totul dinainte dar nu le predestineaza pe toate. Cunoaste mai dinainte pe cele ce sunt in puterea noastra, dar nu le predestineaza. El nu voieste sa se faca raul si nu forteaza virtutea. Prin urmare predestinarea este opera poruncii