Un punct de vedere al relatiei dintre stiinta si teologie

Un punct de vedere al relatiei dintre stiinta si teologie

Inca de la inceput trebuie precizat ca legatura dintre stiinta si teologie nu este caracterizata de o competitie sau de o rivalitate [5] aceasta fiind o asociere pentru adevar! Mai concret, o unire a gandirii omenesti si a celei dumnezeiesti pentru aflarea lui “Veti cunoaste adevarul , iar adevarul va va face liberi" (Ioan 8,32) [2] .

Atat gandirea teologica cat si cea stiintifica trebuie sa fie bazate pe un algoritm logic cu obiective clare si bine delimitate, numai pe fagasul acestui tip de gandire omul ajunge la mantuire [3]. Aceste doua domenii nu pot conlucra separat , ele fiind intr-o stransa legatura asa cum afirma si marele fizician Albert Einstein "Stiinta fara religie este neputincioasa iar religia fara stiinta este oarba" [4].

Cele doua domenii il arata pe om in chip fundamental ca fiinta dialogica [6]. Demersul sau de cunoastere daca este profund, va genera o deschidere in interiorul fiintei umane in sensul acestui "dialogic" si se traduce printr-o implinire la nivel de fiintare pe tot intregul fiintei umane.

In aceasta situatie dialogul dintre universurile de cunoastere teologic si stiintific, care a avut loc atat in interiorul fiintei umane cat si in spatiul inter-uman, in care oamenii se impartasesc reciproc din bogatia de traire si de intelegere a aproapelui lor, ne apare nu numai perfect posibil, ci si profund normal, ca unul ce se construieste pe fondul unei duble deschideri de tip dialogic, realizata de fiecare demers in parte, stiintific si respectiv teologic.

Alegand ca sistem de referinta teologia, dialogul acesteia cu stiinta necesita in primul rand intelegerea celei din urma precum si cadrul in care functioneaza aceasta. Temeiul launtric al oricarui demers stiintific il constituie investigarea realitatii pornind de la legi clare asupra carora putem oricand sa aducem argumente concise [5].

Toata problema in definirea acestei probleme complexe o constituie sistemul de referinta la care ne raportam . Einstein spunea ca intreaga stiinta este o rafinare a gandirii de zi cu zi , altfel spus acelasi principiu insa definit de relatii matematice care pot fi oricand demonstrate pana intr-un singur punct in care se ajunge la "substanta" [3] care a creat totul - Dumnezeu pe care il recunoastem ca referinta tuturor lucrurilor [3].

Stiinta poate fi benefica pentru om dar si distructiva daca nu este perceputa (inteleasa) corespunzator insa aceasta va disparea intr-o zi cand aceasta lume materiala va inceta sa mai existe [1].

Teologia are ca scop precizarea mijloacelor si a principiilor care il duc pe om pentru dobandirea vietii vesnice dupa distrugerea universului, in comuniune cu Dumnezeu.

Ian Barbour spunea : "Adu credinta ta in conformitate cu stiinta. Nu poate fi nici o contradictie, pentru ca exista doar un singur adevar ” [5]

Fiecare eveniment material trebuie sa aiba o cauza, care in plan material poate fi demonstrata insa cauza Dumnezeiasca nu poate fi demonstrata .

Altfel spus , la baza existentei noastre sta Ceva ce nu are cauza [3], Ceva care a fost din nimic si din vesnicie, iar acest Ceva trebuie sa aiba perfectiune sa includa in El totul - acesta este Dumnezeu [3], o existenta perfecta care nu este minora, aceasta trebuie sa aiba in primul rand constiinta si iubire .

Un Dumnezeu etern din veci care este izvorul existentei, care este baza existentei si care nu a primit existenta de la altcineva nici din nimic nu trebuie sa fie o singura persoana ci sa fie o persoana care iubeste alta persoana, care este iubirea mai curata intre persoana si persoana decat aceea dintre un Tata si un Fiu, exista un Tata si exista un Fiu,Tatal iubeste cum nu iubeste nici un tata pamantesc si un Fiu care raspunde la iubirea Tatalui cum nu raspunde nici un fiu pamantesc si mai este un al treilea care bucura - Duhul Sfant - care vine ca o persoana langa Tatal si se bucura cu Tatal de Fiul este proiectat de Tatal asupra Fiului si lumineaza pe Fiul, il Face mai luminos pe Fiul pentru Tatal si il face mai luminos pe Tatal pentru Fiul.

Aceasta este esenta (sistemul de referinta) - punctul de plecare al tuturor lucrurilor din lumea materiala si din cea nemateriala.

Drd. Ing. Ciprian Nistor


Bibliografie :

[1] Sfanta Scriptura , Apocalipsa Sfantului Ioan Teologul
[2] Sfanta Scriptura , Sfanta Evanghelie dupa Ioan
[3] Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae , Teologia Dogmatica Ortodoxa vol I, II si III , Editura Institutului Biblic si de Misiune al B.O.R. 1996.
[4] Albert Einstein , Cum vad eu lumea , Traducere : M. Flonta , I. Parvu ,D. Stoianovici , Editura Humanitas , Bucuresti , 2006.
[5] Ian Barbour, Religion and Science. Historical and Contemporary Issues, Editura Harper, San Francisco.1997.
[6] Maurice Thirion , Les mathematiques et le reel , Ellipses , Paris, 1999.

 

Despre autor

Ciprian Nistor Ciprian Nistor

Colaborator
2 articole postate
Publica din 15 Februarie 2012

Pe aceeaşi temă

27 Iulie 2012

Vizualizari: 3431

Voteaza:

Un punct de vedere al relatiei dintre stiinta si teologie 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact