Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Biserica s-a considerat, este si va fi una, fiindca este dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu. Parafrazandu-l pe A. Schmemann, L. Uspensky spune despre Biserica faptul ca ea cunoaste unitatea, si nu cunoaste uniunea. Adevarul este unul si nu se poate masura in jumatati de adevar. Cu toate ca el...
"O Candela in Carpati, Episcopia Ortodoxa Romana a Covasnei si Harghitei. Cincisprezece ani de la infiintare”", Volum publicat si tiparit cu binecuvantarea, sprijinul si coordonarea IPS Parinte Ioan Selejan – Arhiepiscopul Covasnei si Harghitei, Volum ingrijit de Dr. Ioan Lacatusu si Drd...
Cand zicem inviere intelegem revenirea la viata, renasterea dupa sfarsitul iernii sau a unui rastimp de amortire, primirea de noi forte si inviorare. Asociat cuvantul cu numele Mantuitorului, primeste o conotatie spirituala deosebita, aceea a vesniciei. Viata innoita inseamna iesirea de sub...
Tot mai des se vorbeste in mass-media romaneasca despre necesitatea educatiei si valoarea ei in formarea tinerilor si in devenirea caracterelor umane. Multi sustin ca educatia ajuta oamenii sa fie mai civilizati, cu toate ca am vazut convietuind paradoxal in oamenii simpli buna cuviinta, bunul simt...
Astazi in Romania exercitiul paternitatii duhovnicesti se reduce cel mai adesea la marturisirea pacatelor. Din nevoi practice, toti ieromonahii si toti preotii de parohie, cu foarte mici exceptii, sunt si duhovnici. Ceea ce nu este cazul Greciei unde dreptul de a spovedi il au numai unii preoti...
Prima Duminica a urcusului duhovnicesc catre Praznicul Invierii Domnului, pe care o serbam astazi, cu mare bucurie si folos duhovnicesc, este ziua in care Sfintii Parinti au restabilit, definitiv, cinstirea sfintelor icoane in Biserica lui Hristos, ziua in care a fost proclamata biruinta dreptei...
Ne apropiem cu pasi grabiti de marea sarbatoare a Invierii Domnului, sarbatoare care incununeaza urcusul nostru duhovnicesc. Este un popas de mare bucurie duhovniceasca deoarece multi dintre noi ne unim tainic cu Mantuitorul Iisus Hristos prin Euharistie.
Care este rolul participarii noastre in urcusul intalnirii cu Unul Sfant? Este chiar inima problemei si a cautarii noastre. Cine este sfant si cum putem sa devenim noi sfinti? Cum ajungem sa-L lasam sa traiasca in noi pe Unul Sfant? Sunt intrebari si preocupari care trebuie sa fie inima vietii...
Ridicarea la Dumnezeu presupune un adevarat razboi duhovnicesc cu noi insine, cu diavolul si cu atractia manifestata de materie asupra trupului material. Sfintii Parinti ne relateaza despre formele diferite de manifestare a omului cazut de la ascultarea
Toata teologia Sfantului Atanasie cel Mare este "o teologie a Logosului vazut ca Persoana dumnezeiasca egala cu Tatal. Logosul ca Persoana, care e si Ratiunea din care iradiaza ratiunile tuturor lucrurilor, si Cuvant, care vorbeste prin toate lucrurile
In primul rand am dori sa subliniem faptul ca fondul dogmatic pe care apare si se intemeiaza erorile mariologice occidentale este unul grefat de erori dogmatice anterioare, cu repercursiuni in toate capitolele de dogmatica
Frica si starile legate de ea, ca teama, nelinistea, spaima, anxietatea, angoasa, sunt fundamental legate de alipirea de bunurile materiale. Omul nu se poate deci tamadui de ele decat desprinzandu-se de lumea aceasta si aruncand toata grija la Dumnezeu, cu nadejdea
Faptul de a lucra este propriu omului ca faptura dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu. Dumnezeu insusi, dupa cum spune Hristos, lucreaza: Tatal Meu pana acum lucreaza, si Eu lucrez. Si ii indeamna pe oameni sa lucreze pentru mancarea ce ramane spre viata vesnica
Meditand asupra acestui mare mister al unitatii absolute si in acelasi timp al diversitatii tot atat de absolute intalnite in Sfanta Treime, noi, ortodocsii, avem de dat o marturie cu totul deosebita, caci teologia noastra despre Sfanta Treime este o teologie doxologica, o teologie
Atunci cand ne dam silinta sa patrundem in tainele creatiei trebuie s-o facem avand o motivatie duhovniceasca, sa renuntam la obisnuinta de a ataca cu indrazneala orice idee despre Dumnezeu si despre lume, de a gandi in desert si fara evlavie. Buna cuviinta
Exista in viata Bisericii un exemplu istoric extrem, de cea mai uimitoare si mai tulburatoare conformitate cu propovaduirea evanghelica a rasturnarii si respingerii Eticii individuale: este exemplul sfintilor nebuni intru Hristos
Plotin si Origen aduc cu un simbol al marii taieturi dintre vechi si modern in epoca. Amandoi auditori ai lui Ammonios Sakkas, neoplatonician cu reputatia altui Socrate, in urmarea cam aceluiasi "stil" al intelepciunii si invatamantului
Planificarea familiala si contraceptia nu sunt fenomene moderne. Dovezile istorice ne arata ca aproape cu 3000 de ani i.d.Hr., exista practica contraceptiei. Or, era posibila practica aceasta tocmai datorita unei prealabile idei
Omul, cea mai desavarsita creatura a intregului univers, a fost creat de Dumnezeu dupa chipul si asemanarea Sa. Alcatuit din trup material si suflet nemuritor, omul reprezinta
Provocarile bioetice majore cu care ne confruntam azi nu vin numai din partea omului. Nu rezulta toate din inventivitatea umana, care rataceste foarte usor de pe drumul cel drept. Unele dintre cele mai de temut provocari se refera