Unitatea Bisericii intre schisma si erezie

Unitatea Bisericii intre schisma si erezie

Biserica s-a considerat, este si va fi una, fiindca este dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu. Parafrazandu-l pe A. Schmemann, L. Uspensky spune despre Biserica faptul ca ea cunoaste unitatea, si nu cunoaste uniunea. Adevarul este unul si nu se poate masura in jumatati de adevar.

Cu toate ca el are mai multe aspecte, este inflexibil si neinduplecat, pentru ca nu suporta compromis. Cu alte cuvinte, Biserica ori este una, ori nu mai exista ca Biserica, acest lucru il credem si-l marturisim in articolul IX din Crez. Dupa cum am spus, unitatea este un dar de la Dumnezeu si nu o proprietate a noastra, ea a fost planul cel dintai al lui Dumenzeu, pecetluita de Mantuitorul prin Scump Sangele Sau.

In ceea ce priveste unitatea fiintiala a Bisericii este clar faptul ca ea este data dintru inceput, insa Biserica nu o poseda, ci este mentinuta in ea, cum e mentinuta in sfintenie si adevar. Unitatea Bisericii este divino-umana si nu poate fi sfasiata, cu toate ca au existat si exista separatii, unitatea teandrica n-a fost niciodata atinsa, este indisolubila sau indistructibila si aceasta pentru ca este dupa modelul unitatii, sau a tri-unitatii treimice, in sanul careia nu exista multiplicitate sau dezbinare.

Trebuie sa facem distinctie intre unitatea Bisericii, care nu poate fi atinsa pentru ca tine fiintial de Biserica si unitatea crestinilor atat de faramitata de schisme, unitate pe care defapt crestinatatea nici nu a avut-o. Apar astfel o serie de termeni si probleme care se cer analizate pentru a se vedea raportul lor cu unitatea Bisericii si in ce masura afecteaza aceasta unitate. Aceste probleme ar fi: schisma, erezia si unirea Bisericilor. In ce priveste unitatea si schisma, inca din vremea Apostolilor in Biserica au existat tensiuni si dezacorduri doctrinare. Cand spunem schisma ne gandim automat la Schisma din 1054 (16 Iulie) dintre Apus si Rasarit. Schisma este o scindare a unei unitati, in cazul de fata, a crestinatatii. Schisma a scindat Apusul de Rasarit, dar nu a atins unitatea fiintiala a Bisericii. Bineinteles ca Biserica Ortodoxa in frunte cu intreaga crestinatate nu a ramas indiferenta fata de problema grava din sec XI, cat si fata de Reforma, care nu e altceva decat o continuare tarzie a Marii schisme, inceputul procesului de faramitare a crestinatatii. Efortul depus in aceasta problema este vizibil in Miscarea Ecumenica, Christos Yannaras face cateva remarce demne de luat in seama cu privire la acest efort ecumenic care are in vizor mai mult unirea (formala) a Bisericilor, decat unitatea Bisericii: “unirea Bisericilor pare a fi o preocupare extrem de actuala si reala, un scop care poate fi urmarit si analizat, cu obiectivitate rationala, cu elucidari de tip doctrinar si concesii reciproce. in realitate unirea e o chestiune de care sunt interesate indeosebi organismele bisericesti institutionalizate in perspectiva relatilor dintre ele” .

Unitatea Bisericii reprezinta o problema caracteristica vietii oamenilor in totalitatea ei, tine de calitatea si autenticitatea vietii umane, de aceea adevarul unitatii eclesiale nu permite un polimorfism de viziuni si definiri ale Bisericii, caci ceea ce e o taina si tine in mod fiintial de Biserica nu poate fi exprimat si circumscris in niste simple acte ale sedintelor ecumeniste.

O alta notiune care se cere explicata este erezia (din limba greaca, in sens propriu inseamna alegere). Ne intrebam mai intai cum afecteaza erezia unitatea Bisericii? si (daca) este erezia o anulare (anereza) a unitatii? In primul rand sa nu uitam ca pacatul si esecul nu sunt excluse din Biserica, dar si mai important este ca acestea nu pericliteaza adevarul cel unul, ci adevarul Bisericii asuma pacatul si-l transfigureaza in unitate si comuniune de viata, caci pacatul numai atunci submineaza adevarul cand emite pretentia de-al substitui, ori exact acest lucru il face erezia, care substituie adevarul insusi cu o absolutizare a unei parti a acestuia, a unui aspect dus, impins pana la exagerare. Cat priveste intrebarea a doua, afirmam ca erezia nu este si nici nu poate fi o anulare a unitatii eclesiale, care nu se pierde si nu se divide; erezia scoate pe eretic din unitatea Bisericii, dar pe care o poate redobandi prin renuntarea la parerea/invatatura eretica.

In epoca noastra exista o aspiratie spre unitate a crestinatatii, dar in ce priveste Biserica Ortodoxa, ea e una si adevarata, nu aspira la unitate, ea deja mentine unitatea, traieste in uniate, o experiaza deja, pentru ca o are dupa modelul treimic. Unitatea Bisericii e strans legata si de Sfanta Traditie, acest lucru l-a facut pe Parintele G. Florovsky, intr-o adunare ecumenica numita Credinta si Constitutie (1952) sa puna problema "ecumenismului in timp" si a importantei acestuia, care nu e altceva decat unitatea si unanimitatea cu Sfintii Parinti, si putem incepe de la indemnul, atat de cunoscut, al Sfantului Ignatie catre Policarp al Smirnei, acela de a purta grija de unitate, caci nu e nimic mai bun ca aceasta, si pentru a ramane in Biserica e necesar sa ramanem in adevar.

Crestinatatea e un navod ce cuprinde in el multi pesti diferiti, dar Corabia lui Hristos, adica Biserica, trebuie sa traga acest navod in ea, in unitatea pe care a primit-o ca dar prin Intruparea Cuvantului si a pecetluit-o prin Duhul cel Sfant si sa desfinteze in unitate lucrarea de divizare a Turnului Babel din lumea crestina, pe care Satana o cerne ca pe grau, dar asemenea lui Simon Petru, si Biserica (Ortodoxa) are rolul de a intari, uni si ajuta pe surorile ei.

Pop Vasile

.

Despre autor

Vasile Pop Pr. Vasile Pop

Colaborator
7 articole postate
Publica din 10 Iunie 2011

Pe aceeaşi temă

30 Iulie 2012

Vizualizari: 3246

Voteaza:

Unitatea Bisericii intre schisma si erezie 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact