Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Ca toate sectoarele vietii si activitatii umane, asa si sectorul - religie - isi are contrafacerile lui. Sectorul acesta al contrafacerilor religioase desemnat, de obicei, prin numirea generala de fals misticism. Falsul misticism este buruiana rea care napadeste ogoarele sufletesti
Cuvantul "icoana" este de origine greaca: eikon inseamna "imagine" sau "portret". Pe vremea cand imaginile crestine erau in formare, Bizantul desemna prin acest cuvant orice reprezentare a lui Hristos, a Fecioarei, a unui sfant, a unui inger sau a unui eveniment
Sex si Sexualitate Daca traditia biblica si patristica par sa puna sexualitatea si placerea sexuala intr-o lumina nefavorabila, trebuie precizat ca puterea ei coplesitoare ne duce la pacat, deci sexualitatea nu este in sine rea sau pacatoasa. Legea ebraica, de pilda, prescrie pedepse aspre pentru
d) Slujirea apostolica a "talantilor" Mantuitorului Hristos ca daruri ale Duhului Sfant in Biserica. In starea primordiala, omul se pogora de la pomul cunostintei la radacinile pomului vietii pe un drum de "adancire", ca un botez. Cuvantul care era viata urma sa arate pe acest drum si slava Lui c
Teandria apostolica, temeiul marturisirii de credinta a Bisericii Reactia Bisericii Ortodoxe la provocarile ereziei ariene in secolul IV a fost garantie atat a profilului originar al Bisericii Apostolice care traia pe Hristos ca "Mire" si ca "Domn", cat si pentru continuitatea acestei trairi in...
Ortodoxia este taina Intruparii lui Dumnezeu si a dumnezeirii omului. Comunitate dogmatica, liturgica si duhovniceasca in care spiritualitatea fireasca este martiriul, Biserica Ortodoxa este Biserica Sinoadelor si a Parintilor. Ortodoxia nu reprezinta un tezaur pasiv, apartinand trecutului, ea este...
Incep prin a spune ca duhovnicia, asa precum cred ca s-a mai spus, este centrul vietii bisericesti, iar viata bisericeasca nu este ceva deosebit, fiindca omul este prin fire bisericesc. Biserica este firea omului, este venirea intru fire a unui om, a unui Adam iesit din firea lui
Desi epoca apostolica nu avea neaparata nevoie de icoane, pentru ca amintirea Celui intrupat marturisea nemijlocit despre existenta Sa, iar cuvantul Evangheliei propovaduit la toate neamurile lumii de atunci pastra inca vie prezenta Sa, totusi, graiul imaginii, ca marturie a
Avva Daniel, unul din marii parinti ai Patericului a povestit despre un alt mare batran din partile de jos ale Egiptului ca acesta, in simplitatea lui, zicea ca Melchisedec este Fiu al lui Dumnezeu. I s-a dat, asadar, despre el de veste fericitului Chiril
Importanta unei astfel de tratari astazi este de netagaduit, observand problemele aparute in societatea secularizara din tara noastra, o societate aflata pe calea integrarii depline in marea familie europeana - Uniunea Europeana-, raspunsurile asteptate de la Biserica pentru rezolvarea crizei...
Omul modern crede ca intru sine si prin sine se legiuesc toate, se rostuiesc toate, toate se inchipuiesc, dar tot ceea ce gandeste in acest registru este numai inchipuire. Goliciunea de chip a legislatiei seculare contemporane
2. TEMPLUL DUHULUI SFANT IN INIMA SFINTILOR Duminica tuturor Sfintilor, intaia dupa Pogorarea Duhului Sfant, este sarbatoarea bucuriei lui Dumnezeu pentru rodul harului Sau pe pamant prin Jertfa Mantuitorului Iisus Hristos. Inca din Vechiul Testament se aduce aminte de acest eveniment: "Trimite-v
TEANDRIE APOSTOLICA SI ECLEZIOLOGIE PATRISTICA Teandrie apostolica si Filocalie patristica a. Misterul teandric in filocalia mistagogica La "invierea" ucenicilor prin invierea si aratarile Sale, Mantuitorul i-a numit pe ucenici "frati" (Ioan 20,17), dupa ce, la chemarea si indreptarea lor
Multi crestini nu realizeaza ca evenimentele relatate in Cartea Facerii au un caracter literar si istoric, acestea facand parte din temelia credintei crestine. Toate doctrinele biblice ale teologiei isi trag radacinile, direct sau indirect, din Cartea Facerii.
Toate confesiunile crestine invata ca omul a fost mai bun inainte de cadere decat dupa cadere, deosebindu-se prin alese insusiri sufletesti si trupesti. Dar la determinarea mai concreta a acestei stari primordiale
Origen, Pseudo-Dionisie si Maxim, depasind cadrul polemicii impotriva ereticilor, dadusera deja le iveala "sisteme" de gandire teologica. Sistemul pe care-l gasim la Sfantul Ioan Damaschin este foarte diferit. Nu este vorba de o creatie noua
Structurat launtric pe o mentalitate dualista si o reprezentare magica a realitatii, evul mediu - mai ales occidental, dar nu in exclusivitate - poate fi caracterizat ca era a miracolului supranatural. Omul medieval stia ca traieste intr-o lume stranie, vazuta si nevazuta
Exista o multime de incercari de a-l defini pe om. Pentru Aristotel, omul era un animal social. Pentru Bergson si Blaga, un animal care fabrica unelte. Pentru Feuerbach, omul este ceea ce mananca. In sfarsit
Genialitatea e apropiata adesea de copilarie. O anumita puritate estetica, o anumita naivitate, care e uneori incredere in orice, dar mai ales incredere in propria-i misiune, o anumita predominare a instinctelor originare, o anumita spontaneitate proaspata
La sfarsitul anului trecut, ne-a parasit arhimandritul Ioasaf O. Popa, duhovnic, carturar si predicator de talie, dar care a trait toata viata intr-o mare smerenie.