Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Cea de-a doua trasatura prin care Imperiul bizantin se deosebeste de inaintasul sau roman este faptul ca a devenit crestin. La sfarsitul secolului al treilea, populatia din provinciile rasaritene ale Imperiului roman trecuse in mare parte la crestinism
Aproape toate bazilicile de la Constantinopol, cunoscute din texte, au disparut. in general, ele par sa fi avut un nartex si un atrium si sa fi fost inzestrate cu tribune deasupra colateralilor. Ne putem face o idee despre ele dupa bazilica Sfantul Ioan din Studion
Daca crestinii isi gasisera in traditia arhitecturala romana tipul bazilical pentru bisericile unde se celebrau slujbele euharistice, ei aveau in schimb nevoie si de edificii pentru ceremoniile comemorative
Constantin isi construise noua capitala pe un promontoriu de unde, ca si la Roma, se puteau vedea, cu oarecare bunavointa, sapte coline. El o inzestra cu cel putin doua piete mari cu porticuri, dupa o formula pe care lumea romana o imprumutase de la Orientul elenistic. Una, patrata, numita...
Sculptura a fost pusa in slujba crestinismului, mai mult inca decat inainte de triumful Bisericii. Textele mentioneaza, la Constantinopol si in alte parti, statui ale lui Hristos si ale lui Daniel in groapa leilor
Schitul Maicilor este un ansamblu manastiresc construit in secolul al XVIII-lea, la poalele Dealului Spirii. Bisericuta de la Schitul Maicilor, mica bijuterie apartinatoare a secolului al XVIII-lea, este ca o taina bine ascunsa a Bucurestilor de astazi
Manastirea Ianculesti este situata la o distanta de circa 35 de kilometri de Ploiesti, pe ruta Ploiesti - Valeni de Munte, cu deviere la dreapta in zona Comunei Magurele, circa 20 de kilometri spre Comuna Soimari
Au infipt biserica si tricolorul intr-un tapsan, la poalele Muntilor Fagaras. Crestele albite, in care se rasfrange unda Oltului, fumega la o aruncatura de bat.
Conditia proprie a crestinului e data in cea de a doua nastere a lui: nasterea din Duh. Despre aceasta conditie, vocatie, Mantuitorul descopera si invata: De nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in imparatia lui Dumnezeu
Spiritualitatea si slujirea trebuie vazute in unitatea lor profunda, atat din perspectiva divina cat si umana. Iisus Hristos, icoana si izvor al spiritualitatii noastre, care se intrupeaza de la Duhul Sfant si peste care la Botez, Duhul vine si ramane peste
A vorbi despre preotie inseamna a vorbi despre rostul si temeiul acestei slujiri; de constiinta chemarii si darului ei; inseamna a adanci aceasta chemare in lumina roadelor; mai concret, dupa Sfantul Apostol Pavel, inseamna: a sti cum trebuie sa ne comportam in casa lui
Zidit dupa chipul si in vederea asemanarii cu Dumnezeu, omul urmeaza Creatorului sau. Prin intreaga sa activitate si viata, el are de infaptuit nesfarsita sa asemanare cu Ziditorul. Fapturile vin la existenta progresiv
Constiinta ortodoxa se intreaba: a instiuit insusi Domnul nostru Iisus Hristos Duminica - Ziua invierii Sale, ca zi de sarbatoare a Bisericii? La aceasta, Sfanta Scriptura ne indreptateste sa spunem: da. Si iata temeiul. Dumnezeu incheie prin Fiul Sau facut Om - Mantuitorul nostru Iisus Hristos
Viata se naste din iubire. Omul apare pe culmile ierarhiei fapturilor ca un rod al iubirii, al unirii intre ceresc si pamantesc. Nunta pare a fi prima lui sarbatoare, cand, contempland femeia, zidita din sine, isi canta bucuria celei dintai creatii
Vatra Luminoasa. Probabil ca denumirea acestui cartier bucurestean de catre Regina Elisabeta vine de la lumina din sufletele celor pentru care aceasta a fondat
Scurta interpretare teologica a natiunii
Slujirea cuvantului este esentiala preotiei, face parte din cele trei slujiri fundamentale : invatatoreasca, sfintitoare, pastorala. Slujiri care trebuiesc privite in unitate, pentru ca viata este unitate si preotul este al unitatii. Slujirea cuvintului este esentiala firii umane insesi
Pamantul dobrogean a fost sfintit de sangele mucenicilor care ne-au lasat prin sfintele moaste binecuvantarea vietii lor traita in sfintenia invataturii lui Hristos. Pamantul scitic, desi sarac, datorita climei, este bogat spiritual. Ruinele vechilor bazilici ne dezvaluie o viata
Acest Nume Dumnezeiesc apare in teologia Sfantului Dionosie Areopagitul sec. V fie in formularea: "Iar singurul izvor al Dumnezeirii celei mai presus de fire este Tatal II, 5 fie intr-o alta: Tatal este Dumnezeire izvoratoare
Jung a explorat asiduu imensul fundament sacru al spiritului uman, intalnind aici bogata flora de imagini, simboluri, rituri, mituri si vise, continuta in toate religiile, carora le-a cautat si le-a gasit, in ultima profunzime, sensul divin.