Bazilicile din Constantinopol


Bazilicile din Constantinopol

Aproape toate bazilicile de la Constantinopol, cunoscute din texte, au disparut. in general, ele par sa fi avut un nartex si un atrium si sa fi fost inzestrate cu tribune deasupra colateralilor. Ne putem face o idee despre ele dupa bazilica Sfantul Ioan din Studion, care a fost ridicata de patriciul Studion, in 463, ca biserica parohiala, pe un teren care ii apartinea, in cinstea patronului sau, sfantul Ioan Botezatorul (plan 2; ii. 5).

Biserica era precedata de un atrium cuprins intre trei porticuri, la vest, la nord si la sud, pe cand in bisericile de la Roma si din Palestina atriumul era inconjurat de o galerie pe cele patru laturi ale sale.

La Constantinopol porticul de est al atriumu-lui s-a transformat intr-un nartex, prin inchiderea cu ajutorul unor pereti si usi a spatiilor dintre coloane care dadeau spre curtea centrala. Nar-textul, sau pronaosul, este unul dintre elementele cele mai tipice ale arhitecturii de la Constantinopol si din Grecia. Numele ii vine de la faptul ca forma lui alungita seamana cu tulpina plantei ferula nartheca.

Aici catehumenii (cei ce erau instruiti prin viu grai in vederea primirii botezului) si anumite categorii de penitenti asistau la prima parte din slujba la care erau admisi; apoi erau lasati sa plece, dupa un ritual ce pare sa se fi pastrat, cel putin in anumite regiuni, pana la Iustin al II-lea (565-578), inainte de inceperea slujbei pentru crestinii care primisera botezul si care numai ei singuri puteau lua parte la euharistie, in acel moment, la biserica Sfantul Ioan din Studion (si la edificiile asemanatoare) se inchideau usile dintre nartex si nave, pentru a ascunde privirii neinitiatilor celebrarea sfintelor taine. Nava centrala era despartita de colaterale prin doua siruri de cate sapte coloane de marmura verde invarstata cu negru, pe care se sprijinea o arhitrava in platbanda, dupa modelul antic, in locul arcadelor folosite in general in alte parti; acest lucru dovedeste un gust conservator, intalnit si in alte domenii ale activitatii artistice din capitala. Peste navele laterale si peste nartex se ridicau tribune destinate femeilor si care, din aceasta pricina, erau numite ginecee.

Partea terminala de la est se incheia cu o absida semicirculara in interior, iar in exterior avand trei laturi, dupa un tip care a aparut la Constantinopol in secolul al V-lea si s-a raspandit de aici in restul imperiului, mai ales incepand cu domnia lui Iustinian. Apareia-jul zidurilor este facut din asize de piatra cioplita in unghiuri drepte alternind cu straturi de caramizi: acest tip de apareiaj pare sa fi luat nastere si sa se fi dezvoltat in Asia Mica, sau cel putin in bazinul Marii Egee, in secolul al III-lea e.n. il regasim, de pilda, in acea parte a zidurilor cetatii Niceea construita de Claudiu II Gotul (258-269) in edificiile lui Diocletian din Nicomidia si in constructiile lui Galeriu din Salonic, intr-un oras nou, care nu avea traditii arhitecturale proprii, arhitectii si zidarii preluau procedeele de constructie din regiunile invecinate.

C. Delvoye

.

26 Mai 2008

Vizualizari: 2036

Voteaza:

Bazilicile din Constantinopol 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact