Basilica din Aquileia

Basilica din Aquileia

Aquileia a fost intemeiata pe post de colonie romana, in anul 180, de-a lungul raului Natissa, pe pamantul din sudul Alpilor Julian, la o distanta de opt mile de lagunele Marii Adriatice, in Italia. Se crede ca numele localitatii a fost preluat de la unul dintre cuvintele localnicilor, anume "akylis". Colonia romana de aici servea drept fortareata de granita, avand drept rol apararea venetienilor, aliati fideli ai romanilor, in perioada razboaielor ilirice, de catre atacurile unor triburi precum "carni" si "histri".

Aquileia a ajuns foarte rapid unul dintre cele mai mari si mai instarite orase din perioada de inceput a Imperiului Roman. Localitatea va fi insa distrusa de armatele hunilor, conduse de Attila, pe la jumatatea secolului al V-lea (452). Cea mai mare parte a acestei localitati inca zace sub dealurile de pamant invechit, asteptand tacut scoaterea la lumina. Aceasta localitate inchipuie cel mai elocvent exemplu de oras roman timpuriu, din intreaga zona mediteraneana.

Insemnatatea politica a acestei localitati va fi preluata, in scurt timp, de Venetia. Cu toate acestea, Aquileia si-a pastrat valoarea si puterea spirituala, devenind resedinta episcopala, si ramanand in vigoare pana in anul 1751.

Patriarhatul din Aquileia a fost o resedinta istorica insemnata, fiind considerata chiar cel mai puternic centru episcopal din nord-estul Italiei. Basilica patriarhala din Aquileia, o cladire uimitoare ce pastreaza pana astazi un extraordinar mozaic, a jucat un rol deosebit de important in evanghelizarea crestina a unei insemnate regiuni din Europa Centrala, in evul mediu.

Resedinta de la Aquileia a jucat un rol important si in cadrul schimbarilor petrecute in centrul de la Vatican, din Roma. In aceasta basilica din Aquileia au fost tinute mai multe adunari si sinoade episcopale locale.

Episcopul Teodor a construit aici un complex in forma de potcoava, alcatuit din trei hale, insa acesta s-a dovedit neadecvat pentru adunarea inchinatorilor, astfel incat in anul 345, in locul lateralei nordice s-a ridicat o structura mai mare, potrivit nevoilor spirituale. Aceasta cladire va fi insa distrusa de hunii lui Attila, ea nefiind niciodata reconstruita.

Dupa retragerea hunilor, crestinii s-au intors in localitate, ei ridicand o noua constructie, pe ruinele leteralei sudice a vechii hale. Dupa o perioada de delasare, in secolul al IX-lea, sub episcopul Maxentius, fiind sprijiniti material de Charlemagne, crestinii vor ridica aici o adevarata catedrala. In ciuda unor distrugeri din secolul al X-lea, datorate invaziilor maghiare, si a unui cutremur de pamant din anul 988, lucrarile la catedala au fost terminate abia in anul 1031.

Basilica din Aquileia a fost ridicata initial in stilul romanic, insa elemente gotice au fost adaugate acesteia, in urma reparatiilor necesitate de cutremurul de pamant din anul 1348. Catedrala din Aquileia este o basilica cu tavan plat, zidita in forma de cruce, de catre patriarhul Poppo, in anul 1031, pe locul unei mai vechi biserici crestine. Aceasta va fi reconstruita in jurul anului 1379, in stilul gotic, de catre patriarhul Marquard von Randeck.

Fatada basilicii, zidita in stilul romanic-gotic, este legata de Biserica Paganilor si de ruinele unui baptisteriu din secolul al V-lea, printr-un culoar de piatra. Interiorul maretei catedrale cuprinde o nava foarte spatioasa, avand doua abside laterale, in spate separate de doua randuri de coloane, iar in fata adancite in lateral.

Interiorul navei este pavat cu un mozaic impresionant datand din secolul al IV-lea. Mozaicul impresionant realizat in secolul al IV-lea a fost scos la lumina abia in anul 1909, cand tencuiala adaugata peste acesta, in urma reconstructiilor, a fost indepartata.

Mozaicurile infatiseaza mai multe caractere: portrete ale ctitorilor, scene din Evanghelie, inscriptii, motive geometrice si florale, cat si tot soiul de pasari si animale. Este semnificativa scena care ii infatiseaza pe cei 12 Apostoli, ca si pescari, impreuna cu scena profetului Iona.

Tavanul basilicii dateaza din anul 1526, iar frescele pastrate fragmentar dateaza din mai multe perioade: fresce din secolul al IV-lea s-au pastrat in Capela Sfantul Petru, situata in zona absidei celei mari; fresce din secolul al XI-lea, prezente chiar in absida cea mare; fresce din secolul al XII-lea, situate in asa-numita "Cripta a Frescelor", situata in partea estica a Sfantului Altar.

In renumita "Cripta a Frescelor", asezata in capatul estic si ridicata in secolele VI-VII, se afla o serie de fresce impresionante. Capela a fost zidita spre a adaposti Moastele crestinilor Martiri. Frescele infatiseaza un ciclu de imagini despre originea crestinismului in Aquileia si viata Sfantului Hermagoras, primul episcop din Aquileia.

Imediat langa capela romanica din secolul al XI-lea, asezata in Sfantul Altar, la inceputul absidei stangi, pot fi vazute mai multe randuri de constructie, datand din perioade diferite: cel mai de jos dateaza dintr-o constructie romana din vremea lui Augustus; cel de la mijloc infatiseaza materiale diferite, mai tarzii, iar ultimul este putin innegrit, ca urmare a incendierii comandate de Attila. Ultimul strat de constructie si de mozaic infatiseaza o serie de decoratii geometrice.

 

In exterior, in spatele turnului din secolul al IX-lea si a absidei, se afla Cimitirul celor Cazuti, unde sunt inmormantati zece soldati cazuti in Razboui I Mondial, alaturi de Sfantul Hermangoras. Regiunea localitatii Aquileia a fost folosita pe post de cariera de piatra, foarte multe materiale fiind luate pentru noi constructii. Astfel, nici o cladire din vremea romanilor nu ni s-a pastrat intreaga pana astazi. Muzeul National de Arheologie pastreaza o colectie de mai bine de doua mii de inscriptii, statui si relicve gasite in sit-ul arheologic de la Aquileia.

Aquileia, fiind crezuta a fi cea mai intinsa localitate romana neexcavata complet nici pana astazi, este trecuta in lista Patrimoniului Mondial UNESCO. Actuala basilica (romano-catolica) pastreaza in ea urmele bisericii crestine din secolul al V-lea, o parte insemnata dintr-o veche manastire benedictina si un muzeu paleo-crestin.

Teodor Danalache

Pe aceeaşi temă

26 Iunie 2012

Vizualizari: 4499

Voteaza:

Basilica din Aquileia 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact