Cine se va urca pe varful muntelui?

Cine se va urca pe varful muntelui?

Dupa ce s-a facut sanatos, Ehmalatos a lasat coliba si s-a dus in lavra pentru a pleca din Muntele Athos. Apoi, plecand din lavra, s-a dus spre manastirea Caracalu, avand cu sine si putine cuvinte scrise ale Sfantului Nil Cavsocalivitul.
 
Insa parintele Gherasim, nestiind ca Sfantul Nil poruncise sa stea impreuna cu Ehmalatos pana cand acesta avea sa scrie toate cuvintele ce i le poruncise Sfantul, a iesit si el din Munte din cauza tanarului ce era cu ei in schit.
 
Dupa moartea celui dintai staret, a ramas egumen unul dintre calugarii schitului, care era mai inaintat in calugarie, dupa regula schitenilor, si acesta primind pe acel tanar fara barba, cauta sa-l goneasca pe parintele Gherasim, precum s-a si intamplat.

De aceea Ehmalatos s-a muta in alta parte. De atunci Sfantul Nil nu i s-a mai aratat, nici nu i-a mai vorbit; de aceea si parintele Gherasim s-a dus in lume singur si au intampinat multe ispite amandoi, incat au fost siliti sa se intoarca inapoi in Munte.
 
Si au stat impreuna un an de zile si au scris toate cate am zis pana aici si cate vom mai zice inainte, precum Ehmalatos singur spunea, zicand asa: "Cand m-am intors din lume, pentru pricina ispitelor ce am intampinat din neascultarea mea cea catre Sfantul, ca nu am scris cuvintele lui dupa cum mi-a poruncit, m-am dus in schitul Cavsocalivia si nu m-au primit parintii pentru pricinile ce le aveau asupra mea.

Si daca nu m-au primit, am plecat si am trecut pe la Lavra si, mergand catre podul lui Vila, am vazut ca vine dupa mine parintele Dionisie si, ajungandu-ma, m-a blagoslovit si m-a intrebat unde ma duc. Iar eu i-am raspuns ca la Caracalu.
 
Atunci el m-a intrebat: «De ce nu ai ramas in Lavra?» I-am zis: «Nu pot sa raman deoarece Sfantul Nil mi-a poruncit sa nu stau acolo». El iarasi m-a intrebat: «Unde ai dormit asta noapte?» Si eu i-am raspuns: «In gradina». Atunci el mi-a zis: «Si eu ma duc la Caracalu, insa ma grabesc sa ma intorc inapoi». Iar eu l-am rugat sa spune egumenului sa ma primeasca in chinovia lor si s-a fagaduit ca-i va spune.

Pe cand ma pogoram spre Vila, eu am ramas singur pe drum si m-am intristat mult, si m-am deznadajduit, incat am blestemat viata mea si am hulit-o, ticalosul, zicand intru sine: ce sunt aceste necazuri pe care le patimesc? Si satana atat m-a invartosat ca de as fi avut funie m-as fi spanzurat, ticalosul, intru desavarsita bucurie a diavolului.
 
Si asa necajit, urcam la deal catre agheasmatarul Sfantului Atanasie si, din lucrarea satanei, traista mea se ingreunase atat de mult, ca ma osteneam foarte, intrebandu-ma deznadajduit cum am sa-mi petrec ramasita vietii mele, ticalosul.
 
Astfel tulburandu-ma, am ajuns la chioscul agheasmatarului si atata intunecandu-ma din tulburarea gandului meu, nici cruce nu mi-am facut la icoana Sfantului Atanasie. Si din multele pacate ale hulirii m-am deznadajduit si am scos sfoara traistei mele si am petrecut-o deasupra grinzii chioscului si i-am facut lat ca sa ma spanzur, ticalosul.
 
Cand am luat-o in maini sa o pun de gat indata m-a ajuns ajutorul Sfantului Nil, parintele meu, ca am auzit glas zicand: «Iata pe Ehmalatos, vedeti pe Ehmalatos?» Si intorcandu-ma catre glas am vazut pe Macarie Chidonianul, pe Paisie Mitileneanul si pe alt calugar mic de statura, necunoscut, care veneau dinspre Pravata.
 
Si cum s-au apropiat de biserica Sfantului Nil, si-au facut cruce si unul dintre ei, anume Paisie, a cantat troparul Sfantului: «De viata ta cea in trup…», iar Macarie a zis condacul: «Jugul lui Hristos…», in timp ce acela necunoscut a facut otpustul: «Pentru rugaciunile sfintilor parintilor nostri, Doamne Iisuse, Hristoase, miluieste pe robii Tai. Amin». Si pe urma au sezut. Atunci m-a intrebat Paisie: «Cand ai venit in Sfantul Munte si unde ai fost afara, iar acum unde te duci?» Si eu de mult plans fiind cuprins, nu puteam sa le raspund.

Paisie mi-a zis: «Ce ai de plangi?» Iar Macarie a adaugat: «Spune care este pricina scarbei tale». Si eu le-am povestit cate mi s-au intamplat in calatoria pe mare si pe uscat si ca am venit aici si nu ma primesc in schit. Paisie mi-a zis: «Aceasta este scarba ta? Linisteste-te, ca acum te vei odihni, numai sa pui inceput bun. capsocalivitii te-au vazut fara de nici o nadejde si s-au tulburat, de aceea nu te-au primit. Nu te duce nicaieri, ca iata noi mergem la Cavsocalivia fiindca am dat casa lui Macarie si va lua sfarsit pricina. De acolo mergem la Careia, sa vii si tu acolo ca sa vedem ce putem face.
 
Atunci a intrebat si cel necunoscut: «De ce nu-l vor cavsocalivitii, ce le-a facut?» Au raspuns ceilalti: «Nu le-a facut nimic. Fara numai ca este sarac si neputincios la trup, cu totul fara de bani si necarturar, pentru aceea nu-l primesc». A zis Paisie: «Maine, cand le va veni a treia bataie, vor cunoaste care este judecata lui Dumnezeu». A zis si Macarie: «Au putine batai din acelea si putine rani am primit pana acum, iar noi tot la aceleasi rautati am ramas? In loc sa aratam pocainta, noi inmultim rautatile, adica judecata, osandirea si uraciunea». 
 
A zis Paisie: «Nebagarea de seama atrage urgia lui Dumnezeu spre fiii neascultarii». Cel necunoscut a spus: «Noi cum ne-am facut astazi? Suntem ca vai de noi, caci ne-am intunecat si ne-am scufundat in adancul pierzarii si nu cunoastem ce este dulce si ce este amar si ni se pare mai buna calea pierzarii decat calea mantuirii. Viata noastra trebuia sa ne fie dulce, dar pentru indaratnicia noastra patimim acestea. Muntele acesta se afla astazi in mare primejdie, din nebagarea de seama si neindreptarea mintii noastre.

Dar Dumnezeu asteapta intoarcerea si indreptarea noastra, ca pe a ninivitenilor. Iar de nu se vor pocai cei din muntele acesta, vor plange pietrele si copacii muntelui».
A vorbit si Macarie: «Cu cuviinta este sa ne silim, sa nu ajunga lucrurile si urgia pana acolo, caci de va ajunge la starea aceasta, ce folos este?» Iar Paisie a zis: «Bine este ca acestea pe care le-ai spus sa nu ajunga pana acolo, insa neindreptarea noastra ne va duce la aceasta stare. Nu ai auzit despre incuviintata manastire a Neadormitilor si de alte laudate chinovii care desavarsit s-au prapadit?»

A zis si cel necunoscut: «Ce spuneti? Sa stiti cu adevarat, ca de se va pocai Muntele acesta, Dumnezeu il va slavi cu daruri si cu lumina pravoslaviei cand se vor izbavi crestinii din robia agarenilor. Iar de nu se vor pocai, va fi imbracamintea lor de rogojina si cingatoarea lor de curpeni».
 
Atunci a zis si Ehmalatos: «Daca vor fi acestea asa cum ziceti, de ce m-a trimis Sfantul Nil aici?»

I-a raspuns Paisie: «Asculta, nici Sfantul Nil, nici altcineva nu este vinovat de venirea ta aici, fara numai sfintia ta, ca ai lasat cuvintele Sfantului neispravite, de aceea te-a trimis inapoi, ca sa le ispravesti. Si pana cand le vei ispravi ia aminte sa nu dezlegi nimic, fara numai sambetele, duminicile si sarbatorile cu untdelemn, iar in celelalte zile sa mananci numai linte. Sa nu indraznesti sa mananci in viata ta fasole, bob naut si sa te silesti sa ispravesti cuvintele Sfantului, cele ce nu le-ai scris si lipsesc. Auzim ca cartesti asupra Sfantului de ce te-a intors aici, insa cand vei ispravi cele ramase, atunci te vei duce ori in patria ta, ori unde vei voi. Dar fara sa le ispravesti nu esti iertat sa te duci nicaieri de la noi trei care te canonisim acum».
 
Atunci Ehmalatos, auzind acestea, a zis: «Cum sa le tin eu minte de atata vreme de cand mi le-a zis sa le scriu?»

I-a raspuns Paisie: «Eu iti voi aduce aminte si va veni una cate una in mintea ta, caci inceputul este: ‹Cine este acesta care vine?›, iar sfarsitul il vei pune: ‹Precum magnetul trage pe fier, asa si Nascatoarea de Dumnezeu tine pe muntele acesta›. Pana aici sa pui sfarsitul. Te vad ca esti stapanit de mania draceasca a cumplitei huliri si de necurata si spurcata pofta si te-ai prefacut intr-un vas necurat, caci te-ai stapanit de aceste doua urate patimi, pana acum, insa de acum sa fii izbavit de acestea. Ia aminte cu scumpatate si la acestea: sa nu primesti de acum inainte vreo vedenie a noastra sau a Sfantului Nil, caci te va insela satana».
 
Atunci a intrebat Ehmalatos: «Cine sunteti voi?» «Nu este nevoie sa stii. Numai ceea ce zicem sa faci. De acum sa pazesti invataturile Sfantului Nil, ca alta data nu ne vom mai intalni, nici vazut ca acum, nici in visul tau. Si de nu vei pazi poruncile Sfantului Nil, nici in ceasul mortii tale nu vom veni spre ajutorul tau. Iar de le vei pazi pe toate, precum te-a invatat Sfantul, vom veni impreuna la rasuflarea ta cea mai de pe urma. Iar de nu vei pazi, noi suntem nevinovati de pacatul tau, de neascultarea si de nesupunerea ta». (aici se intelege ca Sfantul Nil nu a fost cu acesti trei care s-au aratat, precum mai inainte spusese lui Ehmalatos, ca nu il va mai vedea altadata).
 
Si iarasi i-a zis Paisie: «Oriunde te vei duce, sa te supui la un preot, sa te sfatuiesti la faptele cele bune si fara sfatul lui nimic sa nu faci. Si fara de lucru in nici o zi sa nu ramai, nici sa stai fara de lucru, ci sa lucrezi impreuna cu rucodelie si rugaciunea. Rucodelia s-o vinzi voios si mai ieftin si sa nu aduni castig mult. Hrana ta si imbracamintea sa fie tot saracacioasa. Vin sa nu bei deloc, de femei si de cei fara de barba sa te departezi ca de sarpe, si nu umbla nestatornic, ci sezi intr-un loc si nu supara pe cineva pentru hrana vietii tale. Ca s-a fagaduit Sfantul sa aiba grija ta. Sa te pazesti sa nu cumperi rucodelie din Careia, cruci si engolpioane, ca sa dai pe la prieteni si pe la rudele tale pentru prietesuguri viclene. Departeaza-te de la aceasta faradelege. Oriunde vei fi sa nu te amagesti cu pricinile locului, sa nu vorbesti in ascuns cu cineva, ci sa faci toate cele bune pentru mantuirea sufletului tau. Nu judeca pe nimeni, ca sa nu faci si tu cele asemenea.
 
Cuvintele Sfantului sa nu le amesteci ca pe cele dintai, ci sa fie curate cele de acum inainte. Scopul Sfantului este ca sa va aduca la cunostinta ca ati ratacit desavarsit si cei mai multi dintre oameni nu stiu ce sunt judecatile lui Dumnezeu».
 
Atunci a zis Ehmalatos: «Oare si din acestea care scriu trebuie sa aleg ceva?»
 
Cel necunoscut a raspuns: «Nu. Ci sa le pui pe rand».
 
Ehmalatos i-a intrebat: «Cum sa le tin minte pe acestea, ca sa le scriu pe rand?»
 
Atunci i-au dat trei gogosi de chiparis, zicandu-i: «Mananca acestea ca sa se departeze dracii cei necurati ai hulii de la tine si sa-ti aduci aminte de cuvintele Sfantului, unul cate unul, fara de uitare, pana le vei scrie pe toate deplin. Dar sa le scrii cu cuvinte simple, ca sa le inteleaga toti, si cand vei ispravi, te poti duce unde vrei. Numai sa faci cu sfatuire lucrurile tale si gandurile mintii tale sa le marturisesti, ca sa ai rugaciunile parintilor si Maica Domnului sa-ti indrepteze picioarele pe calea pacii».
 
Sfinte Cuvioase Parinte Nil, de acolo, din Ceruri, roaga-te pentru noi pacatosii!
 
Doamne ajuta!

Stefan Popa
 
 

.

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
527 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

27 Martie 2013

Vizualizari: 3302

Voteaza:

Cine se va urca pe varful muntelui? 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 27.00 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 22.00 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 40.00 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic Principiile ortodoxe de creștere a copiilor al lui Philip Mamalakis a fost publicat și tradus în mai multe limbi. Faptul că a fost pus în practică de părinți de diverse confesiuni vine să confirme încă o dată regăsirea unui bun simț comun în privința 21.14 Lei
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni Nu vă întristați, fiilor, pentru ispitele pe care le înfruntați fiecare, ci aveți răbdare, și rugați‑L pe Dumnezeu, și spuneți: „Nu ne duce pe noi în ispită, Doamne, ci ne izbăvește de cel viclean!” În ispite, necazuri, mâhniri să cereți ajutor de la 21.14 Lei
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii Biserica Mântuitorului Hristos este corabia mântuirii noastre. Ori de câte ori suntem loviți de furtunile greu­tăților, ispitelor, necazurilor, venim grabnic și ne adăpostim în această corabie duhovnicească, cerând ajutorul lui Dumnezeu. Atunci când 15.86 Lei
Jane - Vacanta pe insula
Jane - Vacanta pe insula Romanul scriitoarei canadiene Lucy Maud Montgomery (1874‑1942) prezintă povestea unei fetițe aflate în pragul adolescenței, care se confruntă cu o serie de încercări dificile, cea mai dureroasă fiind separarea părinților săi. Două vacanțe pline de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact