Manastirea Kykkos
Manastirea Kykkos face parte din cele zece sfinte locasuri de cult din Insula Cipru, trecute in lista patrimoniului mondial UNESCO; lista cuprinde manastirea si zece biserici.
Cele noua biserici bizantine de valoare mondiala sunt urmatoarele: "Biserica Sfanta Cruce din Agiasmati", "Biserica din Araka", "Biserica Sfanta Cruce din Pelendri", "Biserica Sfantul Nicolae din Stegis", "Biserica din Podithou", "Biserica din Asinou", "Biserica Sfantul Ioan Lampadistis", "Biserica din Moutoula" si "Biserica Sfantul Arhanghel Mihail din Pedhoulas".
Manastirea Kykkos se afla in partea vestica a Muntilor Trodos, in insula Cipru, la o altitudine de aproximativ 1200 de metri deasupra nivelului marii. Manastirea Kykkos se afla la o distanta de 20 de kilometri vest de Pedoulas, si este una dintre cele mai instarite si renumite manastiri cipriote.
Cele mai apropiate localitati de manastire sunt: Tsakkistra si Kampos, spre nord-vest, Milikouri, spre sud, si Moutoullas, inspre est. In partea vestica a manastirii se intinde o minunata vale impadurita din abundenta cu vechi cedri; printre palcurile de cedri se strecoara drumul spre Paphos.
Manastirea este cunoscuta sub denumirea simpla de "Kykkos" sau de "Maica Domnului din Kykkos", insa nimeni nu stie ceva despre provenienta sau insemnatatea acestui nume. Potrivit unei traditii, numele de "kykkos" sau "kokkos" dat manastirii, sta in stransa legatura cu o anumita specie de stejar ce creste in aceste locuri ("kermes oak" - latinescul "quercus coccifera"); copacul cu pricina a fost mentionat, in zona, de mai bine de cateva secole.
O alta versiune a explicarii prevenientei numelui manastirii este aceea care il pune in legatura cu sunetele scoase de a anumita pasare din regiune; aceasta este bine cunoscuta printre localnici datorita sunetelor ei specifice: "kik-ko, kik-ko".
Manastirea Kykkos - scurt istoric
Marturiile istorice confirma faptul ca Manastirea Kykkos a fost intemeiata pe la sfarsitul secolului al XI-lea, de catre imparatul bizantin Alexios I Comnenul. La acea data, insula Cipru facea parte din Imperiul Roman de Rasarit, imparatul trimitandu-si guvernatorii in mod regulat in aceasta insula.
Guvernatorii imparatului, care locuiau aici si detineau functia de conducere a insulei, erau numiti cu titlul de "duce". Printre ei s-a numarat si unul dintre cei mai geniali si cinstiti generali ai imparatului, si anume, Manuel Boutoumites. El a locuit in Nicosia, centrul administrativ si cultural al insulei.
Boutoumites nu a reusit insa sa suporte caldura inabusitoare din vremea verii, si, asemenea multor altor nobili care au trecut pe aici, nu a stat foarte mult in insula, el plecand spre locuri mai racoroase si prielnice sanatatii sale.
In Evul Mediu, acest privilegiu, de a alege locul in care sa traiesti, era un dar oferit de imparat doar clasei inalte a societatii, precum nobili, generali sau vechi conducatori politici. Acestia calatoreau des in regiunile mai racoroase ale insulei - precum Myrianthousa - unde se odihneau plimbandu-se prin defileele muntilor din apropiere sau practicand vanatoarea.
Intr-o zi de vara, in timpul unei astfel de vacante, Boutoumites a intalnit, in timpul plimbarii sale, un pustnic eremit cu numele de Isaia. Traditia spune ca pustnicul are un comportament indiferent fata de guvernatorul bizantin de aici, motiv pentru care este pedepsit. Curand, dregatorul este lovit de o boala grava ce il face sa jure ca va cere iertare ascetului, daca se va vindeca. Tamaduirea are loc, dar Isaia ii solicita, in urma unei viziuni, sa aduca in Cipru icoana facatoare a Fecioarei Maria pictata de sfantul Luca, aflata in palatul imperial din Constantinopol.
Pustnicul l-a insotit mai apoi la Constantinopol, in vederea aducerii in Cipru a icoanei Maicii Domnului pictata, conform traditiei, de Sfantul Apostol si Evanghelis Luca. Se crede ca icoane cu pricina a fost pictata de Apostol la doar 7 ani de la Moartea si Invierea lui Hristos.
|
Icoane a fost adusa la Constantinopol din Egipt. Prin harul lui Dumnezeu, lucrator si prin Sfintele Icoane, cat si prin rugaciunile cele cu osardie inaltate, icoana a vindecat-o pe fiica imparatului Alexios I Comnenul. Aceasta suferea de o boala incurabila, asemanatoare unei paralizii, boala cu care s-a luptat, mai tarziu, si ducele de Cipru, Manuel Boutoumites; si acesta s-a vindecat de boala tot cu ajutorul Maicii Domnului.
Dupa intoarcerea lui de la Constantinopol, impreuna cu pustnicul Isaia, acesta a adus cu sine si Sfanta Icoana a Maicii Domnului, pe care, potrivit unei porunci divine, a asezat-o in locul in care Isaia a si inceput sa ridica o micuta biserica inchinata Sfintei Treimi.
|
In acest loc, in jurul bisericutei si in jurul pustnicului Isaia, avea sa se intemeieze si viitoarea Manastire Kykkos; in jurul lui Isaia au venit mai multi ucenici, lucru ce a dus rapid la formarea unei mici obsti de calugari. Din acel moment si pana astazi, manastirea se numeste cu numele de "Manastirea Imperiala si Stavropighie Kykkos".
Termenul de "stavropighie" indica faptul ca manastire in cauza se afla sub ascultarea directa a patriarhului. Potrivit traditiei, termenul se refera si la "o cruce asezata sub piatra de temelie a bisericii centrale a manastirii".
Dupa terminarea ridicarii bisericii si a cladirilor anexe, pustnicul Isaia a devenit si primul ei staret. La scurt timp dupa inscaunarea lui ca parinte duhovnicesc al celor de langa el, Isaia a dat si primele "reguli monahale" ale manastirii, conform carora vietuitorii trebuiau sa faca ascultarea necesara mantuirii lor; ei trebuiau sa tina aceste reguli.
De-a lungul lungii sale istorii, Manastirea Kykkos si vietuitorii acesteia au avut de infruntat o multime de greutati. Primul incendiu, care a cuprins in o mare parte din manastire, a izbucnit in anul 1365. In urma acestuia, biserica centrala a ars in intregime, impreuna cu multe documente si relicve.
|
La scurt timp dupa nefericita intamplare, regine Eleonora, sotia celui de-al zecelea conducator francez al Familiei aristocrate Lusignan, Peter I, a reconstruit in intregime manastirea. Daune asemanatoare celei mai sus amintite au avut loc in in anii 1541, 1751 si 1813. De fiecare data, decoratiile interioare si libraria ardeau in intregime. Din aceasta cauza doar foarte putine date scrise despre manastire au supravietuit pana in ziua de astazi.
Diversi pelerini ai vremii, atat apuseni cat si rasariteni, vorbesc in jurnalele lor despre istoria Manastirii Kykkos. Pelerinul rus Basil Grigorovich Barsky, care a vizitat manastirea in anii 1727 si 1735, a lasat anumite informatii despre perioada in care a ajuns la manastire.
In anul 1683, olandezul Cornelis van Bruyn vizita Ciprul, la acea vreme aflat sub asediul unei multimi de lacuste. El consemneaza faptul ca, "pentru a salva viata pe insula Cipru, locuitorii au organizat mai multe litanii (procesiuni si rugaciuni) cu icoana Maicii Domnului de la Manastirea Kykkos."
"Aceasta icoana este opera Apostolului Luca si se afla intr-o manastire numita Chicho (Kykkos) ce are o obste de 400 de calugari. La anumite intervale de timp, anumiti calugari ai manastirii calatoresc in Rusia, cat si in alte locuri, pentru a indeplini anumite ascultari."
|
"Manastirea este situata pe Muntele Olimp, cel mai inalt punct al insulei. In perioada de seceta, icoana este purtata, din manastire, prin toate bisericile insulei. Chipul icoanei era intors spre partea din care era asteptata venirea ploii. Acelasi serviciu divin a fost facut si in privinta scaparii de multimea lacustelor. Exact in momentul in care icoana a fost scoasa in procesiune, o multime de pasari au venit si au inceput a manca lacustele."
"Pe langa multimea pasarilor, s-a starnit si o furtuna dinspre mare - un vant puternic - ce a dus cu sine lacustele ramase. Pasarile ce au mancat lacustele nu s-au mai intors in insula Cipru niciodata. La ordinul Pasei, nimeni nu avea voie sa omoare pasarile, cel care ar fi indraznit sa faca aceasta, urmand a fi omorat." Acestea sunt consemnate de olandezul Cornelis.
Manastirea Kykkos - arhitectura si podoabe
Biserica centrala a manastirii suporta o arhitectura tipica perioadei in care aceasta a fost construita, formand o mica basilica; iconostasul acesteia dateaza probabil din secolul al XVIII-lea. O parte dintre icoanele catapetesmei apartin secolului al XVII-lea.
Frescele din partea centrala a bisericii, recent restaurata, au fost realizate de catre bine cunoscutul pictor cipriot, George Georgiou. Frescele din restul incaperilor manastii au fost realizate acum un deceniu de catre pictori greci, romani, serbi, bulgari si ciprioti. Impresionante sunt mozaicurile manastirii, o lucrare relativ recenta a artistului cipriot Philippos Kepolas.
Sub dominatia otomana, crestinilor li s-a interzis folosirea clopotelor in serviciul divin zilnic. Abia spre sfarsitul secolului al XIX-lea manastirilor li s-a permis construirea de clopotnite. Manastirea Kykkos pastreaza in clopotnita ei cinci clopote, cel mai greu avand o masa totala de 1.280 de kilograme. Potrivit unei inscriptii pastrate la baza acestuia, clopotul a fost daruit manastirii de catre tarul rus Petru cel Mare, si sotia acestuia, Catherine.
In curtea interioara a manastirii se poate ajunge pe doua intrari: una dinspre sud si alta dinspre est. Cladirile din jurul bisericii centrale, inclusiv staretia, au fost construite, impreuna cu cele din partea estica, intre anii 1700 si 1755. Restaurarea totala a Manastirii Kykkos a putut fi initiata si dusa la capat doar cu ajutorul deosebit primit din partea Prea Cucernicului Parinte Nikiphoros, actualul staret al manastirii.
Ca staret, episcopul Nikephforos a restaurat intr-un ritm impresionant manastirea centrala, a creat Centrul de Studii al manastirii, unde au loc frecvent simpozioane si intalniri intercrestine si chiar inter-religioase, a reorganizat uriasa biblioteca, a creat un laborator superdotat de conservare a manuscriselor si a icoanelor.
Manastirea Kykkos - muzeul manastirii
In biserica centrala se afla si o incapere speciala in care este pastrata cu grija si evlavie o serie de icoane vechi. Micutul muzeu eclezial (un nou muzeu, mai incapator, este pe cale de a fi terminat) este amplasat si organizat in Capela din curtea manastirii, in apropiere de usa de intrare, de o forma neobisnuita. Aici pot fi vazute cruci, relicve liturgice, vestminte, lacre aurite si alte obiecte de valoare istorica.
Alaturi de cele mentionate mai sus, muzeul pastreaza inca si o multime de carti vechi. Dintre acestea, cele mai apreciate sunte Evangheliile tiparite in limba rusa, decorate cu o multime de pietre scumpe. Acestea au fost aduse in Manastirea Kykkos de-a lungul secolelor XVIII si XIX, de catre oficialitatile rusesti, atat de catre cele bisericesti cat si de catre cele politice.
|
Astazi, Manastirea Kykkos pastreaza cu bucurie o biblioteca ce gazduieste un numar de 15.000 de volume tiparite, unele dintre ele datand pana prin secolul al XVI-lea. Colectia manastirii pastreaza un numar de mai bine de 100 de manuscrise grecesti. Dintre acestea din urma, unele fragmente ajung pana prin secolul al X-lea.
Manastirea Kykkos - focar de minunate manuscrise
Cercetatorii au ajuns la concluzia ca Manastirea Kykkos a avut un aport substantial in ceea ce priveste dezvoltarea artei picturii si a literaturii ecleziale. Acest lucru reiese si din numarul insemnat de manuscrise scrise pe pergament de-a lungul secolelor XII si XIII.
Manuscrisele, folosite zilnic in Kykkos, sunt astazi pastrate in Biblioteca Nationala din Paris, in Biblioteca Vaticanului si in marile biblioteci ale Europei. O parte dintre acestea marturisesc despre personalitatile ce au trecut sau au vietuit in Manastirea Kykkos: stareti si personalitati ale vremii.
In timpul dominatiei otomane, in insula Cipru, vechea traditie bizantina de scriere, copiere si impodobire a cartilor, a continuat nestingherita. Acest lucru, in special decorarea deosebita si neobisnuita a lucrarilor, poate fi observat in numarul insemnat de lucrari liturgice ale caligrafilor manastirii, pastrate in biblioteca manastirii, in Biblioteca Patriarhiei din Ierusalim, cat si in alte parti.
Inscriptiile si miniaturile de pe aceste manuscrise reflecta marea influenta a scolilor baroce de caligrafie din Italia, care se imbina armonios cu elementele populare ale artei cipriote.
Manastirea Kykkos - icoana Maicii Domnului "Kykkotissa"
Stilul iconografic al icoanei Maicii Domnului numita "Kykkotissa" diferea de toate celelalte icoane ce o reprezentau pe Fecioara Maria la acea data: Maica Domnului il tine in brate pe Pruncul Hristos, Hristos sta in partea dreapta, in timp ce picioarele Lui goale atarna peste bratul Maicii Sale.
La inceputul secolului al XII-lea, icoana de tip "Kykkotissa" a fost adoptata si impropriata de catre toate comunitatile crestine: in special de catre ciprioti, egipteni si greci. Mai apoi insa, aceasta s-a raspandit in toate comunitatile din Balcani. Incepand cu secolul al XVII-lea, multumita legaturilor intelectuale si culturale cu Ciprul, tipul "Kykkotissa" a ajuns sa fie adoptat si de catre crestinii din Rusia.
Incepand de pe la jumatatea secolului al XVIII-lea, imaginile sfinte reprezentate in icoane, precum cele ale Fecioarei Maria si ale Pruncului Hristos, incep sa fie acoperite cu carcase pretioase de aur, argint si pietre pretioase. Se evita astfel privirea "fata catre fata" a icoanei. Potrivit surselor aghiografice, icoana a stat descoperita atata timp cat ea s-a aflat in palatul imperial.
In anul 1576, aceasta a fost imbracata cu un vestmantul de argint bogat ornamentat; in anul 1795, icoanei i s-a facut un alt vestmant, cel vechi fiind inlocuit cu cel nou. In acea vreme, icoana se afla in partea stanga a portalului central, chiar inaintea intrarii in Sfantul Altar, adica in locul actual al Axionitei.
De-a lungul mai multor secole, Maica Domnului, prin icoana acesteia din Kykkos, a savarsit mai multe tamaduiri si minuni in manastire. Icoana este si astazi simbol al mantuirii si al rugaciunii celei bine primite in insula Cipru. Prin urmare, in insula Cipru, nu doar crestinii o cinstesc, ci si cei ce nu sunt crestini vin si cer ajutor in cele grele ale lor.
-
Biserica Asinou
Publicat in : Biserica in lume
-
Biserica Schimbarea la Fata - Palaichori
Publicat in : Biserica in lume
-
Biserica Sfanta Cruce Agiasmati
Publicat in : Biserica in lume
-
Biserica Sfantul Mamant / Mamas - Louvaras
Publicat in : Biserica in lume
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.