Manastirea Sfantul Ioan Lampadistis

Manastirea Sfantul Ioan Lampadistis


Manastirea Sfantul Ioan Lampadistis

Manastirea Sfantul Ioan Lampadistis se afla in localitatea cipriota Kalopanagiotis; localitatea se afla in partea centrala a Insulei Cipru, pe culmile impadurite ale Muntilor Troodos. Manastirea a fost construita pe malul estic al raului Setrachos, pe partea opusa intinzandu-se localitatea Kalopanagiotis. Numele manastirii este primit de la satul Lampadis, locul in care s-a nascut sfantul ocrotitor.

In anul 1985, manastirea a fost inscrisa in lista Patrimoniului Mondial UNESCO. Manastirea Sfantului Ioan din Kalopanagiotis este una dintre primele biserici cipriote trecuta in lista Patrimoniului Mondial. Alaturi de aceasta minunata biserica din Kalopanagiotis, muntele mai gazduieste un numar insemnat de locasuri de cult.

In interiorul micutelor biserici aflate imprastiate pe culmile muntoase ale insulei, se pastreaza pana astazi unele dintre cele mai bine conservate fresce bizantine. Aceste biserici cipriote, pictate in fresca de o deosebita calitate, ofera lumii exemple vii de arta bizantina si post-bizantina apartinand secolelor XI-XIX.

Bisericutele sunt de o valoare inestimabila, culturala, istorica, duhovniceasca, o parte dintre acestea fiind recunoscute la nivel mondial. Zece dintre aceste bisericute au fost deja trecute in lista Patrimoniului Mondial, fiind aflate astazi sub protectia si purtarea de grija UNESCO.

Muntii Troodos - lantul muntos presarat cu bisericute

Lantul muntos Troodos, aflat in centrul insulei, este cel mai mare din Insula Cipru. Cel mai inalt varf din Troodos este Muntele Olimp, cu o inaltime de 1.952 de metri. Muntii acopera in mare parte aproape intreaga aripa vestica a insulei.

Locul este cunoscut, inca din timpurile antice, ca avand un bogat potential de cupru, minele de cupru fiind imprastiate peste tot. Pe langa acestea, incepand cu perioada bizantina, locul a devenit un deosebit de important centru al artei bizantine; biserici si manastiri au fost construite in acesti munti, departe de amenintarile atacurilor maritime.

Pe culmile acestor munti se afla o intreaga serie de monumente naturale si istorice: biserici si manastiri bizantine, sate pitoresti si pline de traditie. Din punct de vedere bisericesc, muntele pastreaza inca o serie de locasuri de cult deosebit de importante.

Aici se gasesc noua biserici si o manastire incluse deja in lista Patrimoniului Mondial si in purtarea de grija UNESCO. Pe langa acestea, se mai gasesc si alte manastiri, precum Manastirea Kykkos, cea mai renumita si bogata dintre toate.

Cele noua biserici bizantine de valoare mondiala sunt urmatoarele: "Biserica Sfanta Cruce din Agiasmati", "Biserica Araka din Lagoudere", "Biserica Sfanta Cruce din Pelendri", "Biserica Sfantul Nicolae Stegis din Kakopetria", "Biserica Podithou din Galata", "Biserica din Asinou", "Biserica Sfantul Ioan Lampadistis", "Biserica din Moutoula" si "Biserica Sfantul Arhanghel Mihail din Pedhoulas"; alaturi de micutele bisericute, in lista UNESCO a fost adaugata si "Manastirea Kykkos".

Kalopanagiotis

Localitatea Kalopanagiotis este renumita in Cipru, dar nu numai, pentru izvoarele sale cu apa sulfuroasa si pentru biserica din secolul al XI-lea, inchinata Sfantului Ioan Lampadistis, care inca mai pastreaza minunatele fresce din secolele XIII-XV.

          

Intemeiata initial ca manastire, biserica actuala mai este formata doar din doua bisericute si o capela, si gazduieste una dintre cele mai mari sarbatori din intreaga vale Marathasa, in data de 4 octombrie, cand se face pomenirea sfantului. Cele trei locasuri ale bisericii - al Sfantului Ioan Lampadistis, al Sfantului Herakleidios si Capela Latina - sunt acoperite de unul si acelasi acoperis puternic inclinat.

          

Prezenta a trei biserici sub un singur acoperis este un fapt unic in Cipru. Tot unica in Cipru este si curtea rectangulara, pavata cu piatra adusa de localnicii din zona; din acelasi tip de piatra s-a construit si manastirea.

Manastirea Sfantul Ioan Lampadistis - scurt istoric si arhitectura

 

Manastirea este compusa din trei bisericute legate intre ele. Acestea sunt Katolicon-ul insusi, Capela Sfantului Ioannis Lampadistis si, asa-zisa, Capela Latina, numita si Capela Imnului Acatist, construita in secolul al XV-lea.

Data exacta a infiintarii manastirii nu ne este cunoscuta. Biserica centrala a manastirii - katholicon-ul -, care este inchinata Sfantului Herakleidios, este o structura de forma patrata, cruce inscrisa cu un singur dom central, si dateaza din secolul al XI-lea. Printre frescele care imbraca pronaosul se afla si o inscriptie, datata ca apartinand secolului al XV-lea, care descrie biserica drept "katholiki", adica "biserica centrala" a satului.

Sfantul Herakleidios a fost unul dintre primii si marii crestini ai insulei. Locuitor al localitatii Lampadis, acesta a urmat Apostolilor Pavel, Marcu si Barnaba (ultimul dintre ei este si fondatorul Bisericii din Cipru) atunci cand acestia au trecut prin Muntii Troodos, in cursul calatoriei lor din anul 45.

Biserica a fost construita pentru a comemora Botezul Sfantului Herakleidios, care a avut loc in acest lor. Tot in acea vreme, o alta biserica a fost inchinata sfantului in localitatea Politiko, din apropierea anticului Tamassos, locul martiriului sau.

In secolul urmator, in partea nordica a primei biserici a fost adaugata Capela Sfantului Ioan Lampadistis, deasupra locului unde a fost inmormantat sfantul. Intr-o zi oarecare, cand preotul Kyriakos statea langa mormantul fiului sau - Ioan - in Biserica Sfantului Herakleidios, acesta a auzit o voce care i-a zis sa ridica o biserica lui Ioan.

Preotul nu a pierdut nici o clipa vremea, in scurt timp, langa prima biserica aparand o a doua. Minunile savarsite la mormantul Sfantului Ioan erau atat de multe si mari incat locuitorii zonei l-au luat imediat ca sfant ocrotitor.

Capela Sfantului Ioan Lampadistis s-a prabusit, fiind reconstruita aproape in intregime in secolul al XVIII-lea. Pe la jumatatea secolului al XV-lea, un pronaos comun a fost adaugat celor doua locasuri, in partea vestica a acestora.

In timpul celei de a doua jumatati a secolului al XV-lea, o "capela boltita" a fost adaugata manastirii, in partea nordica a Capelei Sfantului Ioan. Aceasta capela boltita a primit numele de "Capela Latina", motivul fiind supozitia ca aceasta ar fi fost ridicata pentru latinii catolici. Aceasta gazduia o copie a icoanei sale din secolul al XIV-lea, pastrata astazi in Manastirea Kykkos.

Capela Latina insumeaza mai toate tendintele artistice prezente in secolul al XVI-lea. Pe alocuri, gasim exemple clare de arta apuseana, numita si italo-bizantina, rezultat posibil al aceleiasi echipe de pictori ce a realizat fresca din Podithou.

In sfarsit, tehnica bizantina se face simtita prin prezenta Arborelui lui Iesei, infatisat pe peretele vestic. Capela Latina a fost inchinata, putin mai tarziu, Fecioarei Maria, iar tematica centrala a Capelei este Imnul Acatist al Maicii Domnului.

Undeva intre secolul al XV-lea si inceputul celui de-al XVIII-lea, un acoperis de lemn, acoperit cu tigle a fost adaugat bisericilor. Drept urmare a faptului ca manastirea detine trei biserici inghesuite sub acelasi acoperis, aspectul exterior aduce mai mult a pavilion.

Potrivit surselor scrise, manastirea a functionat pana la inceputul secolului al XIX-lea. De atunci, biserica manastirii a fost folosita pe post de biserica parohiala. Pe la mijlocul secolului al XIX-lea, una dintre camerele vechii manastiri au fost folosite pe post de clasa pentru copiii din Kalopanagiotis si din satele alaturate. Cladirile ce se mai pastreaza astazi, din vechea manastire, sunt rezultatul mai multor reconstructii si renovari ce au avut loc de-a lungul timpului.

Potrivit marturiilor localnicilor, ultimul calugar al manastirii, Hariton, a murit in anul 1926, acestuia urmandu-i la slujire, pana in anul 1945, un preot local. Dupa aceasta data, manastirea a ramas pustie, cu toate ca preotii celor doua parohii din Kalopanagiotis mai tineau din cand in cand slujbe in aceasta.

          

Alte informatii despre Manastirea Sfantul Ioan Lampadistis primim din notele de calatorie ale calugarului pelerin rus Basil Barsky, care a vizitat insula in anul 1735. Barsky a stat in acest loc timp de trei zile, din curiozitate religioasa, cum spune el, dar si pentru "frumusetea peisajului si a locului". El a numarat 12 calugari, mentionand faptul ca acestia nu pot pastra cu strictete regulile monahale, din pricina "violentelor repetate ale otomanilor".

Manastirea Sfantul Ioan Lampadistis - pictura

Manastirea Sfantul Ioan Lampadistis pastreaza inca deosebit de importanta pictura; aceasta sta in stransa legatura cu istoria arhitecturii sale. Absida bisericii sudica, a Sfantului Herakleidios, alaturi de alte parti ale bisericii, pastreaza scene fragmentate de fresca datand inca din secolele XI-XII.

Restul bisericii a fost pictat in decursul secolelor XIII-XIV. Aceste fresce sunt deosebit de valoroase, atat prin vechimea lor, cat si prin faptul ca printre ele se afla unele scene rar intalnite in pictura insulara, cum ar fi infatisarea "Sfintei Mahrame", pe coloana nordica, ce sustine domul.

Pictarea pronaosului apartine unei date mai tarzii si este opera unui zugrav din Constantinopol, care a venit in Cipru dupa incidentul neplacut din anul 1453. Aceste fresce sunt fidele stilului bizantin din capitala, insa nu ating aceeasi calitate.

Spre deosebire de frescele celor doua biserici, frescele intalnite in Capela Latina, datand din jurul anului 1500, sunt tributare stilului "italo-bizantin", care imbina elemente bizantine cu elemente renascentist-italiene.

In fapt, aceasta Capela Latina detine cel mai amplu set de acest gen din intreaga insula. Daca istoria legata de numele capelei este adevarata, cum ca aici au slujit catolicii, inseamna ca slujirea celor doua mari confesiuni sub acelasi acoperis este urmarea tolerantei intalnite in Cipru dupa Conciliul de la Ferrara-Florenta (1439).

Icoana Sfantului Ioan Lampadistis este asezata in iconostasul bisericii, acoperit cu aur in anul 1776. Acesta este infatisat in picioare, avand in mana dreapta un sul de hartie si in stanga o cruce; icoana este inconjurata de alti prelati ortodocsi si sfinti.

Biserica Sfantului Herakleidos pastreaza un deosebit si vechi iconostas. Acesta este cel mai vechi iconostas de lemn cunoscut, impodobit cu blazoane, animale si alte motive artistice, si dateaza inca din secolele XIII-XIV.

Un alt element important al manastirii sunt Moastele Sfantului Ioan Lampadistis, care sunt pastrate, cu mare evlavie, intr-o racla. Capul Sfantului Ioan Lampadistis este pastrat intr-o sfanta lacra, aurita si argintata, ce dateaza inca din anul 1641. Acesta este asezat intr-o nisa din peretele cepelei sale; deasupra acesteia, peretele pastreaza multe dintre semnaturile pelerinilor ce au trecut pe aici, in vremuri de mult trecute.

Dintre semnaturile aflate deasupra Sfintelor Moaste ale Sfantului Ioan Lampadistis, cea mai renumita si valoroasa este cea a calugarului pelerin Barsky. Semnatura marturiseste urmatoarele: "1735.. imi continui mai departe drumul, ca parte a pelerinajului meu.. eu, ultimul intre calugari, rus moscovit si cetatean al Kiev-ului, Vassil.."

Colectia de semnaturi din jurul Sfintelor Moaste sunt o marturie a faptului ca manastirea a fost loc de pelerinaj inca din vremuri stravechi. Cea mai mare parte a semnaturilor apartin grecilor ortodocsi din Asia Mica ce veneau si vizitau Insula Cipru. Semnaturile fac parte si ele din monumentul istoric de valoare mondiala.

          

Deosebit de cele trei biserici, manastirea mai ingrijea si de cladirea chiliilor, de camerele pentru pelerini si de o presa de ulei. Una dintre camere este folosita astazi pentru a pastra multe dintre icoanele vechi ale manastirii si ale bisericilor din Kalopanagiotis.

Sfantul Ioan Lampadistis - viata si minunile

Viata Sfantului Ioan este una impresionanta. Tot ceea ce stim despre el provine dintr-un manuscris din anul 1640, astazi pierdut, scris de catre un preot pe nume Sava din localitatea Sfantul Theodoros Agrou. Lucrarea a fost copiata de catre calugarul Kirililos de la Manastirea Stavrovouni, in anul 1903. Manuscrisul cuprindea viata sfantului si rugaciunea rostita in biserica sa, intr-o zi de 4 octombrie.

Ioan si-a primit numele de la locul natal, satul Lampadis, asezat intre Galata si Kakopetria. Acesta era ultimul fiu al preotului localnic Kyriakos, si al sotiei sale, Anna, care a trait in vremea Arhiepiscopului Nichifor.

Tanar fiind, tatal sau l-a randuit sa invate sa citeasca si sa scrie pe textul Sfintei Scripturi. Ajuns la maturitate, parintii cautau sa-i gaseasca o tanara si cuminte fata din vecinatate. Nu se stiu prea multe despre logodna tanarului Ioan, insa viitorii sai socri s-au dovedit a fi deosebit de rai.

Pentru motive nementionate in manuscris, acestia i-au dat tanarului sa manance peste otravit, lucru ce i-a cauzat orbirea. Ca urmare a acestui fapt, acestia i-au chemat parintii sa-l ia, nemaifiind bun de casatorie. Tristetea parintilor era fara margini, insa a tanarului nu era ingrijoratoare. Acum vedea altfel lumea si oamenii.

Traind astfel inca 12 ani, tanarul Ioan si-a cunoscut mai din-nainte sfarsitul, pe care l-a si impartasit servitorului casei. Acesta i-a cerut, ca ultima dorinta, un strugure din via tatalui sau, insa servitorul nu avea voie sa se atinga de aceasta, mai inainte ca parintele sa dea binecuvantarea recoltei. Servitorul l-a ascultat intru toate pe tanat.

Tatal, suparat pe neascultarea fiului, l-a plesnit peste fata pe acesta. Tanarul Ioan, vazand supararea tatalui sau, i-a spus servitorului sa inapoieze creanga de vie la locul ei, de unde a luat-o. Ascultand de acesta, servitorul a ramas fara cuvinte vazand cum strugurii se lipesc la loc, de coarda de vie. Pana la intoarcerea servitorului, tanarul Ioan a murit.

Dupa moartea Sfantului Ioan Lampadistis, lumea, nu de putine ori, a vazut lumina venind dinspre mormantul sau. Informandu-l la tatal tanarului, acesta din urma nu a crezut, zicand ca este lumina lumanarilor. 

Cei posedati veneau la mormantul sau pentru a primi binecuvantare si a se vindeca. Vazand ca nimic nu-i face pe pelerini sa nu mai vina la mormantul fiului sau, tatal a hotarat sa deschida groapa. Sfintele sale Moaste erau stafidite si frumos mirositoare. Moastele au fost duse, cu mare cinste si bucurie in Biserica Sfantului Herakleidios din Kalopanagiotis.

Pe aceeaşi temă

27 Iunie 2012

Vizualizari: 6327

Voteaza:

Manastirea Sfantul Ioan Lampadistis 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact