Manastirea Pochaev - o lavra cu istorie tumultoasa

Manastirea Pochaev - o lavra cu istorie tumultoasa


Istoria manastirii Pochaev a inceput in secolul al XIII-lea cand, cativa calugari, goniti de invazia tataro - mongola, au venit aici de pe malul rauletului Pochaev din Kiev, dand numele de Pochaev colinei pe care ulterior au zidit o manastire. Localitatea care s-a dezvoltat in preajma manastirii a capatat si ea acelasi nume in secolul al XVII-lea. In vechea Rusie numai manastirile foarte mari, cu mai multe biserici si cu un numar impunator de calugari erau numite lavre. O lavra avea obligatoriu si moaste de sfinti. Astazi Lavra Pochaev are aproximativ 100 de calugari si peste 200 de persoane in ascultare.

 

Cupolele aurite ale turlelor bisericilor din Lavra Pochaev iti atrag atentia de la cativa kilometri cand vii dinspre orasul Kremenetz, localitate situata la aproximativ 250 de km distanta de Cernauti in directia nord. Acoperisurile verzi ale celorlalte cladiri din manastire se armonizeaza cu spatiile inverzite si cu copacii care inconjoara zidurile groase ale acestei adevarate fortarete spirituale. Aleile pavate si magazinele cu obiecte bisericesti sunt intesate cu credinciosi, veniti la Sfanta Liturghie in zi de sarbatoare. Intram in Catedrala inchinata Adormirii Maicii Domnului. Cu dimensiuni impresionante, zugravita in alb si roz, catedrala are mai multe altare si icoane de o frumusete rara iar pe peretii din interior sunt pictate uriase scene biblice si scene din viata manastirii. In fiecare dimineata la ora 5,00 in catedrala se aduna calugarii si credinciosii care se roaga la Icoana Facatoare de Minuni a Maicii Domnului. E momentul in care Icoana inconjurata de raze aurii, impodobita cu pietre pretioase, este coborata incet din inaltul catapetesmei pentru ca oamenii sa se poate apropia de ea si sa se inchine.

Alexandr Sinitki studiaza teologia la Pochaev. Este seminarist in anul IV si ghid pentru pelerinii veniti la vestita lavra din Ucraina. Vom afla de la el povestea acestei minunate icoane:

“Icoana a fost pictata in stil bizantin pe lemn de tei. Dateaza din secolele X-XII. Dimensiunea ei este de 30X40 cm. Icoana a ajuns la Pochaev in 1559 cand Mitropolitul grec Neofit efectua o vizita la Kiev si aici a facut un popas la contesa Goiski careia i-a daruit Icoana in semn de multumire pentru gazduire. Prima minune savarsita de Icoana a fost atestata in 1597 cand fratele Annei, orb din nastere, rugandu-se la Icoana a capatat vederea. In semn de multumire Anna Goiski a daruit Icoana si o parte din mosie manastirii Pochaev. Dupa moartea Annei Goiski mosia a revenit nepotului sau Andrei. Fiind luteran, acesta a organizat o adevarata prigoana asupra calugarilor luand inapoi de la manastire darurile matusii sale. Le-a interzis calugarilor pana si sa ia apa de la fantana Sfantului Iov de la poalele colinei Pochaev. In anul 1643 devasteaza manastirea si fura Icoana facatoare de minuni. Duce in acelasi timp o viata plina de chefuri. In timpul unei petreceri (de altfel imortalizate intr-o fresca din biserica) Andrei Ferlei ii cere sotiei, in prezenta amicilor sai petrecareti, sa batjocoreasca icoana. Maica Domnului nu a permis insa profanarea Icoanei si sotia lui Andrei Ferlei a devenit posedata de diavol. Femeia si-a revenit numai dupa ce Icoana a fost readusa la manastire. De atunci Icoana nu a mai parasit niciodata manastirea noastra. S-au facut numeroase copii dupa Icoana si acestea la randul lor au facut multe minuni.”

 

Tot in Catedrala Adormirii Maicii Domnului din Lavra Pochaev credinciosii se inchina la Urma Maicii Domnului. Se spune ca Maica Domnului s-a aratat aici intr-o para de foc in anul 1240 si ca, in locul in care a pasit, a ramas pe stanca amprenta talpii piciorului drept. In acel loc a aparut un izvor facator de minuni. Urma Maicii Domnului se afla astazi la o jumatate de metru sub nivelul podelei bisericii. Dat fiind accesul anevoios spre Urma Maicii Domnului, calugarii au brodat Urma pe un batic de matase care este asezat mai sus de nivelul podelei, sub un frumos baldachin amenajat nu departe de intrarea in biserica. Locul unde e Urma Maicii Domnului e imbracat in argint iar mai sus se afla o icoana cu chipul Maicii Domnului, daruita manastirii in secolul al XIX-lea de familia academicianului Verbovski. In fiecare dimineata credinciosii au posibilitatea sa se inchine la Urma Maicii Domnului primind in acelasi timp si cate un pic de apa sfintita de la izvorul Maicii Domnului. S-au facut mai multe minuni in acest loc, prima fiind datata in anul 1664 cand, un taran pe nume David Goiduc s-a spalat pe fata cu apa sfintita de la acest izvor si si-a recapatat vederea.

 

Clopotnita de la Pochaev a fost construita intre 1861 si 1869 dupa proiectul arhitectului Rastarganov. Are o inaltime de 65 de metri si poate fi vazuta de la mare distanta pe colina Pochaev care la randul ei are 70 de metri inaltime. Clopotnita are mai multe etaje si este construita separat de biserica. La etajul al treilea se afla clopotele turnate in 1886 in Rusia, in renumitele ateliere ale lui Samghin. Clopotul mare cantareste 11,5 tone fiind considerat si el facator de minuni. In total clopotnita are 15 clopote trase cu multa dibacie de 2 calugari. Unul bate clopotul mare iar celalalt clopotele mici. Mai sus la etajul patru este instalat un ceas de mare precizie. Clopotele ofera celor ce vin la manastire un impresionant spectacol de sunet care rivalizeaza cu minunatele cantari bisericesti ale corului Lavrei. Acesta rasuna maiestuos in acustica impecabila a bisericilor din incinta.

 

La Pochaev, o alta biserica mare, Biserica Sfintei Treimi, construita la inceputul secolului al XX-lea, se distinge prin iconostasul aurit si mozaicul ornamental situat deasupra usilor de la intrare. O copie a Icoanei Sfintei Treimi realizate de Andrei Rubliov poate fi admirata in partea dreapta a usilor imparatesti. Alte biserici din Lavra sunt inchinate Sfintilor Antonie si Teodosie de la Pecerska din Kiev dar si celor doi mari Sfinti ai Poceaevului: Sfantul Amfilohie si Sfantul Iov ale caror moaste intregi stau marturie in racle, in biserica situata sub Catedrala Adormirii Maicii Domnului.

 

Coboram impreuna cu ghidul nostru in Biserica din Pestera:

“Aici in partea stanga, stam in fata raclei din marmura alba unde se afla moastele Sfantului Amfilohie. Nascut in anul 1894 Sfantul Amfilohie a trait 77 de ani. A murit otravit prin mancare. In viata sa pamanteana a vindecat foarte multi oameni. S-a proslavit indeosebi ca exorcist si vindecator “de oase”, tratand cu mult succes luxatiile si alte afectiuni ale sistemului osos. Dupa moarte corpul sau s-a pastrat intact pana la deshumarea ce a avut loc cu 30 de ani mai tarziu. In 12 mai 2002, ziua canonizarii Sfantului Amfilohie, la Poceaev a aparut pe cer o cruce din nori albi. Sfantul Amfilohie a avut darul cunoasterii cu duhul si al facerii de minuni.

Tot aici in Biserica din Pestera se afla moastele Sfantului Iov de la Poceaev. Sfantul Iov s-a nascut in anul 1551 si a trait exact 100 de ani. Cu o saptamana inainte si-a cunoscut exact ziua trecerii la cele vesnice. Corpul sau a stat in pamant 7 ani si 9 luni fara a avea semne de descompunere. Chiar imediat dupa moartea sa au fost semnalate minuni. Discipolul sau Dositei s-a vindecat doar atingand hainele Sfantului Iov. Acum Sfintele Moaste sunt depuse intr-o racla de argint, daruita manastirii de contesa Anna Orlova Cismenskaia. Acoperamantul a fost confectionat in Italia din marmura alba. In semn de recunoastere pentru binefacerile Sfantului Iov crestinii au adus aici mai multe candele. Aici in partea dreapta se vede intrarea in mica pestera a Sfantului Iov”, a mai spus Aleksandr Sinitki.

 

Intrarea in pestera este foarte stramta. E nevoie de mult curaj si dibacie pentru a putea intra. Se intra cu mainile intinse inainte printr-un coridor de forma cilindrica de aproximativ 3 metri lungime si cu un diametru de circa 50 de cm, dupa care brusc se coboara in panta abrupta aproape doi metri. Iesirea se face tot prin acest loc. Aici se nevoia Sfantul Iov in post si rugaciune. E pestera in care Sfantul Iov s-a rugat timp de peste 40 de ani. Se spune ca acolo Sfantul Iov se ruga impreuna cu ingerii si de multe ori, in timpul rugaciunii, din pestera iesea o lumina care se raspandea in intreaga biserica. Pestera e mica, nu incap in ea mai mult de 10 oameni. In pestera se afla o icoana si o candela. Multi credinciosi incearca sa intre in pestera. Multi nu au curaj sau nu reusesc dar cei care o fac au marea bucurie de a fi trecut un prag fizic si psihic foarte dificil si de a fi trait cateva momente unice de inaltare spirituala in locul in care s-a nevoit si s-a rugat un Sfant. Cei care ajung la Pochaev se inchina la moastele Sfintilor Iov si Amfilohie in Biserica din Pestera dar merg si la cimitirul din localitate pentru a se inchina la mormintele unde s-au aflat candva cei doi Sfinti pentru ca si in acest loc se mai petrec minuni. Credinciosii iau cu ei pamant tamaduitor de pe mormantul Sfantului Amfilohie.

 
Istoria Lavrei Pochaev a fost tumultoasa, manastirea trecand prin 10 razboaie mai mari sau mai mici pe durata celor sapte secole de existenta. Primul razboi mondial, ocuparea de catre austrieci, trecerea Lavrei sub controlul Episcopului de Varsovia intre 1920 si 1939, dupa ce partea de vest a regiunii Volan a devenit o parte a Poloniei. Anii '60 cu persecutii religioase si represiuni si multe alte incercari au clatinat poate dar nu au reusit sa distruga marea Lavra din Pochaev.

In 5 august 1990 Lavra Pochaev a celebrat 750 de ani de la intemeiere. Bisericile impunatoare, chiliile, atelierele de pictat icoane, o tipografie, un spital pentru calugari, seminarul teologic, magazinele cu obiecte bisericesti, hotelul pentru pelerini dar si gradinile si terenurile agricole fac din Lavra Pochaev un mare punct de atractie pentru crestini, un loc in care oamenii se simt mai aproape de Dumnezeu.

 

 

Dorina Zdroba - realizator Radio Romania Actualitati

Foto: Cornel Ciumandru

Pe aceeaşi temă

23 Aprilie 2014

Vizualizari: 14310

Voteaza:

Manastirea Pochaev - o lavra cu istorie tumultoasa 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact