Manastirea Sarov

Manastirea Sarov

Manastirea Sarov a fost intemeiata la inceputul secolului al XVII-lea in nordul provinciei Tambov din Rusia (in prezent orasul Sarov din regiunea Nizhnuy Novgorod). Manastirea Sarov este cunoscuta ca fiind manastirea de metanie a Sfantului Serafim de Sarov si locul unde acesta  a vietuit pana la trecerea sa la cele vesnice. Odinioara, o lavra infloritoare a Rusiei, Manastirea Sarov a fost inchisa in perioada regimului comunist, fiind redeschisa oficial incepand cu anul 2006.

Istroria orasului Sarov incepe in secolul al XII-lea ca asezare mordaviana. Asezarea se afla in apropiere de confluenta a doua rauri, Sarovka (original Sarov, din cuvantul finno-volgaic "sar”- mlastina) cu raul Satis.

Se cunoaste ca incepand cu anul 1654, un monah pe nume Teodosie a ridicat o coliba pe deal din apropiere. Parintele Teodosie a fost un misionar ortodox in randul paganilor si schismaticilor ce traiau in satele din apropiere.

Dupa moartea parintelui Teodosie, activitatea misionara a fost continuata de catre monahul Ioan (Ivan Fedorovich Popov) care a trait ca ascet intr-o pestera. In jurul anului 1690 a fost construita biserica subterana, sau biserica din pestera, a Sfintilor Antonie si Teodosie.

In jurul lui s-a format o comunitate si, in scurt timp, o biserica a fost construita. Sfintirea bisericii a avut loc pe 16 iunie 1706. Aceasta zi este considerata a fi ziua intemeierii Manastirii Sarov, parintele Ioan devenid ctitorul si primul staret al acestui asezamant monahal.

Parintele Ioan a fost urmat de parintele Efrem. Incepand cu acesta, la Manastirea Sarov a fost stabilita traditia staretilor prin parintii Simon, Ioachim, Pahomie (staretul in timpul caruia Sfantul Serafim a intrat in manastire in 1778) si Nazarus.

Comunitatea Manastirii Sarov in 1733 numara aproximativ 36 de vietuitori. Asa cum comunitatea monahala a crescut, a urmat extinderea si dezvoltarea intregului complex arhitectonic.

In 1744 a fost construita si sfintita prima biserica din piatra a asezamantului, avand hramul Adormirea Maicii Domnului. In 1752 a fost ridicata biserica din piatra inchinata Sfantului Ioan Predtecha, deasupra unui izvor situat la poalele dealului. De asemenea, incepnad cu acest an au fost adaugate ansamblului ziduri din piatra, doua turnuri si o poarta principala.

Cea mai impunatoare biserica a Manastirii Sarov a fost Catedrala Adormirea Maicii Domnului ce a fost sfintita in 1777, cu un an inainte ca Sfantul Serafim de Sarov sa intre in viata monahala.

In 1789 a inceput construirea unui turn-clopotnita, constructie finalizata in 1799.

Sfantul Serafim de Sarov, dupa numele de mirean Prohor, a parasit casa parinteasca la varsta de 17 ani pantru a deveni monah. La indemnul parintelui Dositei din pustia Kitaev, ajunge la Manastirea Sarov. Aici si-a indeplinit fara abateri sarcinile pe care le-a primit de la staretul sau. Hranindu-se cu dragoste si ascultare, indemna la dobandirea pacii sufletesti: "Dobandeste pacea si mii de oameni se vor mantui in jurul tau".

In anul 1780, cuviosul s-a imbolnavit de hidropizie. Din cauza acestei boli, intreg trupul ii era umflat din cauza retinerii apei din corp. Le cere fratilor din obste sa nu se ingrijoreze de stare sanatatii sale si cere sa fie impartasit cu Trupul si Sangele Domnului. Dupa ce primeste Sfanta Euharistie, i se arata Fecioara Maria, impreuna cu Apostolii Petru si Ioan. Potrivit Traditiei, Maica Domnului spune despre Prohor ca "El este unul dintre ai nostri" si il atinge, moment in care primeste tamaduire de boala care-l stapanise.

Odata ce si-a recapatat sanatatea, cu permisiunea staretului, Prohor a calatorit in intreaga tara pentru a strange fonduri in vederea construirii unei infirmerii si o caplea in semn de multumire; aceste colecte au ajutat la construirea Bisericii Sfantul Zosima si Sabatie din Solovet (sfinti praznuiti pe 17 aprilie) ce a s-a desfasurat in anul 1784.

Dupa 8 ani de ucenicie, Prohor este tuns in monahism cu numele de Serafim. Cu binecuvantarea egumenului Isaia in luna noiembrie a anului 1794 se retrage in pustie, unde a vietuit in tr-o coliba din lemn a Manastirii Sarov, cunoscuta sub numele "sihastria de departe”, pana in luna mai a anului 1810. Un ucenic al sau marturisea ca Sfantul Serafim a privegheat vreme de o mie de zile si o mie de nopti pe o piatra in rugaciune.

Dupa ce Sfantul Serafim s-a intors in Manastirea Sarov pe 8 mai 1810, acesta a stat zavorat in chilie vreme de 15 ani. Pe 25 noiembrie 1825, Maica Domnului i-a aparut din nou Sfantului Serafim, spunandu-i ca este pregatit sa se dedice slujirii semenilor. Pelerinii au inceput sa vina la Sfantul Serafim in numar atat de mare, incat aveau sa tulbure randuielile obisnuite ale manastirii.

Din acest motiv, Sfantul Serafim a primit binecuvantarea sa petreca jumatate de timp in manastire iar cealalta jumatate in padure. Inca din prima zi cand a luat din nou calea pustiei, Sfantului i s-au aratat din nou Maica Domnului cu Apostolii Petru si Ioan. In acel loc a tasnit un izvor tamaduitor. Langa acest izvor, monahii i-au construit Sfantlui Serafim o noua coliba numita "sihastria de aproape”.

Sfantul Serafim a trecut la cele vesnice in dimineata zilei de 2 ianuarie 1833, fiind inmormantat in partea sudica a Catedralei Adormirea Maicii Domnului.

In 1861 deasupra mormantului Sfantului Serafim de Sarov a fost ridicata o capela. In 1864 a fost finalizata zidirea bisericii Izvorul Tamaduirii. Incepand cu 1879, pentru pelerinii care vizitau manastirea Sarov, a fost construita o cladire cu doua etaje.

In 1897 a inceput construirea Bisericii Sfantul Serafim de Sarov ce includea si chilia sfantului. Aceasta a fost sfintita in 1903 odata cu canonizarea oficiala a Sfantului Serafim. Moastele Sfantului Serafim au fost mutate si asezate intr-o racla din marmura cu capac din argint ce a fost mutata in capela ridicata deasupra mormantului sau.

Incepand cu 1927 Manastirea Sarvov a fost inchisa de catre de guvernul. Din 1928 manstirea a fost transformata in azil pentru copiii fara parinti. Acestia lucrau la construirea unei cai ferate ce lega Sarovul de Nizhny Novgorad.

In 1931, azilul a fost inchis iar manastirea a fost folosita drept casa pentru prizonierii politici aflata sub administrarea GULAG-ului. Prizonierii lucrau intr-o fabrica de armament din apropiere. In aceasta perioada au fost distruse colibele, "sihastriile”, in care s-a nevoit Sfantul Serafim.

In 1946, un comitet in frunte cu cercetatorul Kurchatov au stabilit ca manstirea sa adaposteasca un institut de cercetare atomica.

La inceputul anilor 1950 cele doua catedrale au fost distruse, impreuna cu alte cladiri. Prima a fost Catedrala Adormirii Maicii Domnului in 1951. Catedrala Izvorul Tamaduirii a fost distrusa in 1953.

Numai 29 de cladiri ale manastirii din cele 40 s-au mai pastrat. Izvorul tamaduitor al Sfantului Serafim a fost si el ascuns si cimentat in 1950.

Odata cu indepartarea regimului comunist de la conducerea Rusiei s-au efectuat o serie de demersuri din partea Bisericii Ortodoxe Ruse pentru a redeschide Manastirea Sarov.

Au fost retrocedate unele locasuri. In 1992 a fost retrocedata Bisericii Rusiei Biserica Tuturor Sfintilor ). In 1998 Centrul nucelar din Sarov a returnat Biserica Sfantul Ioan Botezatorul.

Intre 2002-2003 a fost restaurata Biserica Sfantul Serafim de Sarov ce fusese folosita drept teatru, iar chilia sfantului a fost reconstruita in locatia initiala. De asemenea, s-au depus eforturi pentru refacerea Bisericii Pestera a Sfintilor Antonie si Teodosie.

Din 2005 o cupola si o cruce au fost adugate turnului clopotnita. S-a construit si un nou drum de acces.

In 2006 Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Ruse a luat decizia de a redeschide Manastirea Sarov, obstea cea noua numarand trei monahi.

Multe din terenurile si cladirile manastirii apartin in continuare statului rus. Accesul pelerinilor se face dupa un program special fiind restrictionat din cauza masurilor speciale de siguranta, presupuse de existenta institutului de cercetare nucleara.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

25 Mai 2012

Vizualizari: 5627

Voteaza:

Manastirea Sarov 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invierea lui Lazar de-a lungul secolelor. Volumul I: 125–1486
Invierea lui Lazar de-a lungul secolelor. Volumul I: 125–1486 De la cele mai vechi mențiuni ale minunii din Betania până la legendele și dramele liturgice occidentale, de la comentariile Părinților Bisericii la rescrierile antice și medievale, de la arta paleocreștină la Giotto, Caravaggio, Van Gogh și Rouault 90.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
In lumea rugaciuni
In lumea rugaciuni În rugăciune ține-te de regula urmă­toa­re: mai bine să spui cinci cuvinte din inimă decât nenumărate cu limba. Când bagi de seamă că inima ta e rece și n-ai chef să te rogi, oprește-te, încălzește-ți inima cu oarecare imagi­ne vie – de pildă, cea a 15.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact