Moscheea Regala din Ispahan

Moscheea Regala din Ispahan


Moscheea Regala din Ispahan

Moscheea Regala din Ispahan constituie o adevarata oaza de de arhitectura sacra si de spiritualitate islamica, aceasta nefiind egalata de nici o alta locatie din Iran. Moscheea Regala se afla la o distanta de 200 de mile sud fata de Teheran.

 

Cel care a facut din Ispahan unul dinte cele mai frumoase orase din lume este sahul Abbas I cel Mare (1588-1629) din dinastia persana a Safavizilor. El este cel care a insufletit orasul prin ridicarea pietei numita Maidan si a faimoaselor moschei Luftullah si Moscheea Regala, care ilustreaza gloria artei safavide.

          

Dinastia Safavizilor din Persia, astazi Iran, a fost fondata in anul 1501 de un anume Ismail, care dupa decenii de tulburari interne a reusit printr-o serie de victorii militare asupra oponentilor sai, sa puna bazele unui stat centralizat.

Cand sahul Abbas a venit la putere, acesta a asigurat granitele in fata atacurilor din exterior, a inabusit revoltele interne si a initiat un vast program de constructii ce includea moschei, palate, o retea de drumuri pavate si caravanseraiuri - hanuri, precum si retele de irigatii.

Gustul sau pronuntat pentru frumos a fost transpus in caramida, tigla si mortar, un drum larg, numit Chahar Bagh, a fost construit pentru a impresiona vizitatorii ce intrau in oras. Prin mijlocul acestei artere largi de peste 45 de metri trecea un canal de apa construit in terase si punctat din loc in loc cu incrustatii de onix, pe care pluteau vara flori de trandafir.

Cel mai somptuos monument edificat de Abbas a fost Moscheea Regala, care inca mai domina capatul sudic al Maidanului. Deasupra moscheii se inalta o cupola cu varf ascutit de un albastru electric, ca si cand si-ar fi luat culoarea de la penele pasarii paradisului.

Din varful indreptat spre cer, impodobit cu un ornament aurit, o cascada de arabescuri - lujeri albi si maro-auriu cu margini negre - se revarsa peste o mare de turcoaz. Cupola insasi este sustinuta de un tambur de jur imprejurul caruia se desfasoara o fasie de un albastru intunecat inscriptionata cu versete sacre caligrafiate in alb, cu caractere arabe.

Intrarea in moschee este marcata de un portal imens de 28 de metri, care se deschide spre Maidan ca o gura cascata.

Intr-un cadru dreptunghiular se profileaza un arc frant, care se adanceste in interior, formand o semicupola decorata cu muqarnas - panori decorative tipic islamice numite si stalactite sau faguri datorita felului in care atarna in straturi suprapuse si sunt divizate in alveole geometrice.

Aceste muqarnas fac trecerea de la arcul frant la planul orizontal al solului. Intr-o dimensiune simbolica aceste motive decorative reprezinta, dupa cum explica istoricul iranian modern Seyyed Hossein Nasr "coborarea lacasului ceresc spre pamant". Desi portalul este invaluit in umbra, fiind indreptat tot cu fata spre nord, placile de faianta albastra si felul in care alveolele muqarnas absorb si reflecta lumina, face din intregul ansamblu o grota cristalina de culoare.

Aleea ce trece pe sub portal, ale carui usi erau odata placate cu argint, se indreapta spre vest, astfel incat curtea si sala de rugaciune a moscheii sunt indreptate spre Mecca

Curtea este inundata de un joc de umbre proiectate de galeria dubla care o inconjoara si de cele patru iwans. Acestea sunt mari nise boltite sau foisoare descoperite, asezate cu fata spre curte, in dreptul celor patru puncte cardinale si ale caror arcade se inalta asemenea unor flacari catre cer.

In centru curtii, apa unui bazin pentru purificari rituale reflecta decorul magnific de ceramica albastra si simbolizeaza starea de puritate rituala in care trebuie sa se afle credinciosii ce intra in sala de rugaciuni.

Cele doua puncte principale sunt cupola cu elanul ei vertical si medalionul auriu ca un soare si mihrabul de marmura, o nisa in peretele sud-vestic, care indica directia orasului sfant Mecca. El functioneaza ca o cutie de rezonanta amplificand cuvintele celui ce conduce rugaciunea.

          

Moscheea regala a fost inceputa in 1611, iar lucrarile au progresat foarte rapid, la ordinele lui Abbas, care se temea poate ca va muri inainte ca ele sa fie terminate. Este ceea ce s-a intamplat: cladirea a fost terminata in anul 1638, la 9 ani dupa moartea sa.

Prin economie de timp s-a utilizat faianta haftrangi - "sapte culori". In timp ce placutele de mozaic erau monocolore si trebuiau taiate cu mare atentie pentru a se ajusta perfect, tehnica haftrangi, care combina mai multe culori, era mai ieftina si putea fi folosita pentru a imbraca peretii mai rapid, insa luciul lor nu era atat de intens.

Cu toate acestea, universul albastru bogat decorat al Moscheii Regale ramane unul dintre cele mai feerice spectacole din lume.

Rrancezul Jean Hardin, care a vizitat Ispahanul la jumatatea secolului al XIX-lea scria ca: "Atunci cand sahul Abbas cel Mare a incetat sa respire, Persia a incetat sa mai prospere". Si adevarul este ca sfarsitul domniei sale a marcat inceputul declinului.

          

Insa mostenirea lor culturala si religioasa este vie in Iran, iar moscheile din Ispahan raman repere de marca ale spiritualitatii unei tari intregi.

Pe aceeaşi temă

28 Iunie 2012

Vizualizari: 7239

Voteaza:

Moscheea Regala din Ispahan 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

moschee musulmani islam

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact