Moscheea Regala din Ispahan

Moscheea Regala din Ispahan


Moscheea Regala din Ispahan

Moscheea Regala din Ispahan constituie o adevarata oaza de de arhitectura sacra si de spiritualitate islamica, aceasta nefiind egalata de nici o alta locatie din Iran. Moscheea Regala se afla la o distanta de 200 de mile sud fata de Teheran.

 

Cel care a facut din Ispahan unul dinte cele mai frumoase orase din lume este sahul Abbas I cel Mare (1588-1629) din dinastia persana a Safavizilor. El este cel care a insufletit orasul prin ridicarea pietei numita Maidan si a faimoaselor moschei Luftullah si Moscheea Regala, care ilustreaza gloria artei safavide.

          

Dinastia Safavizilor din Persia, astazi Iran, a fost fondata in anul 1501 de un anume Ismail, care dupa decenii de tulburari interne a reusit printr-o serie de victorii militare asupra oponentilor sai, sa puna bazele unui stat centralizat.

Cand sahul Abbas a venit la putere, acesta a asigurat granitele in fata atacurilor din exterior, a inabusit revoltele interne si a initiat un vast program de constructii ce includea moschei, palate, o retea de drumuri pavate si caravanseraiuri - hanuri, precum si retele de irigatii.

Gustul sau pronuntat pentru frumos a fost transpus in caramida, tigla si mortar, un drum larg, numit Chahar Bagh, a fost construit pentru a impresiona vizitatorii ce intrau in oras. Prin mijlocul acestei artere largi de peste 45 de metri trecea un canal de apa construit in terase si punctat din loc in loc cu incrustatii de onix, pe care pluteau vara flori de trandafir.

Cel mai somptuos monument edificat de Abbas a fost Moscheea Regala, care inca mai domina capatul sudic al Maidanului. Deasupra moscheii se inalta o cupola cu varf ascutit de un albastru electric, ca si cand si-ar fi luat culoarea de la penele pasarii paradisului.

Din varful indreptat spre cer, impodobit cu un ornament aurit, o cascada de arabescuri - lujeri albi si maro-auriu cu margini negre - se revarsa peste o mare de turcoaz. Cupola insasi este sustinuta de un tambur de jur imprejurul caruia se desfasoara o fasie de un albastru intunecat inscriptionata cu versete sacre caligrafiate in alb, cu caractere arabe.

Intrarea in moschee este marcata de un portal imens de 28 de metri, care se deschide spre Maidan ca o gura cascata.

Intr-un cadru dreptunghiular se profileaza un arc frant, care se adanceste in interior, formand o semicupola decorata cu muqarnas - panori decorative tipic islamice numite si stalactite sau faguri datorita felului in care atarna in straturi suprapuse si sunt divizate in alveole geometrice.

Aceste muqarnas fac trecerea de la arcul frant la planul orizontal al solului. Intr-o dimensiune simbolica aceste motive decorative reprezinta, dupa cum explica istoricul iranian modern Seyyed Hossein Nasr "coborarea lacasului ceresc spre pamant". Desi portalul este invaluit in umbra, fiind indreptat tot cu fata spre nord, placile de faianta albastra si felul in care alveolele muqarnas absorb si reflecta lumina, face din intregul ansamblu o grota cristalina de culoare.

Aleea ce trece pe sub portal, ale carui usi erau odata placate cu argint, se indreapta spre vest, astfel incat curtea si sala de rugaciune a moscheii sunt indreptate spre Mecca

Curtea este inundata de un joc de umbre proiectate de galeria dubla care o inconjoara si de cele patru iwans. Acestea sunt mari nise boltite sau foisoare descoperite, asezate cu fata spre curte, in dreptul celor patru puncte cardinale si ale caror arcade se inalta asemenea unor flacari catre cer.

In centru curtii, apa unui bazin pentru purificari rituale reflecta decorul magnific de ceramica albastra si simbolizeaza starea de puritate rituala in care trebuie sa se afle credinciosii ce intra in sala de rugaciuni.

Cele doua puncte principale sunt cupola cu elanul ei vertical si medalionul auriu ca un soare si mihrabul de marmura, o nisa in peretele sud-vestic, care indica directia orasului sfant Mecca. El functioneaza ca o cutie de rezonanta amplificand cuvintele celui ce conduce rugaciunea.

          

Moscheea regala a fost inceputa in 1611, iar lucrarile au progresat foarte rapid, la ordinele lui Abbas, care se temea poate ca va muri inainte ca ele sa fie terminate. Este ceea ce s-a intamplat: cladirea a fost terminata in anul 1638, la 9 ani dupa moartea sa.

Prin economie de timp s-a utilizat faianta haftrangi - "sapte culori". In timp ce placutele de mozaic erau monocolore si trebuiau taiate cu mare atentie pentru a se ajusta perfect, tehnica haftrangi, care combina mai multe culori, era mai ieftina si putea fi folosita pentru a imbraca peretii mai rapid, insa luciul lor nu era atat de intens.

Cu toate acestea, universul albastru bogat decorat al Moscheii Regale ramane unul dintre cele mai feerice spectacole din lume.

Rrancezul Jean Hardin, care a vizitat Ispahanul la jumatatea secolului al XIX-lea scria ca: "Atunci cand sahul Abbas cel Mare a incetat sa respire, Persia a incetat sa mai prospere". Si adevarul este ca sfarsitul domniei sale a marcat inceputul declinului.

          

Insa mostenirea lor culturala si religioasa este vie in Iran, iar moscheile din Ispahan raman repere de marca ale spiritualitatii unei tari intregi.

Pe aceeaşi temă

28 Iunie 2012

Vizualizari: 7268

Voteaza:

Moscheea Regala din Ispahan 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

moschee musulmani islam

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact