Sfanta Manastire Dionisiu

Sfanta Manastire Dionisiu

Am mers la Manastirea Dionisiu la praznicul Sfantului Nifon, Mitropolitul Tarii Romanesti, ale carui sfinte moaste odihnesc aici. Intreaga oboseala a drumului s-a risipit cand, la intrare, m-a intampinat, intr-un mozaic recent, Neagoe Basarab, marele nostru voievod, unul din ctitorii de aici si vrednic ucenic al sfantului.

 

Manastirea Dionisiu - scurt istoric

 

In continuarea periplului nostru athonit urmeaza cea de a cincea manastire a Sfantului Munte: Dionisiu. Manastirea dateaza din cea de a doua jumatate a secolului 14, fiind ctitorita de Cuviosul Dionisie din Koritsa, cu ajutorul imparatului Alexie al III-lea Comnenul. In decursul timpului, manastirea a fost ajutata de imparatiii bizantini din dinastia Paleologilor si de domnitorii din TIarile Romane, care, dupa caderea Constantinopolului (1453), au ramas principalii sai sustiinatori. Intre acestia Mircea cel Batran, Neagoe Basarab, Petru Rares, Mircea Ciobanul, Alexandru Lapusneanul, Petru Schiopul, Matei Basarab si Constantin Brancoveanu.

 

 

Sfantul Nifon si Tara Romaneasca

 

Unul dintre cei mai de seama reprezentantii ai Manastirii Dionisiu, care prin ravna si smerenie s-a invrednicit a fi numarat in ceata sfintiilor, este Sfantul Ierarh Nifon, mai intai simplu vietiuitor in obstea de aici, apoi mitropolit al Salonicului si, in fine, Patriarh al Constantinopolului.

 

Scos de doua ori din scaunul Patriarhiei Ecumenice, prin uneltirea diavolului, Sfantul Nifon a acceptat in 1503 propunerea voievodului Radu cel Mare al TIarii Romanesti si a venit ca mitropolit al Ungro-Vlahiei, pentru a pune buna randuiala in treburile bisericesti de la noi. Aici el a infiintiat Episcopia Ramnicului in locul desfiintiatei Mitropolii a Severinului, cat si o noua Episcopie la Buzau.

 

 

De asemenea, s-a implicat direct in indrumarea preotiilor si calugarilor din cuprinsul intregii tiari. Roadele duhovnicesti ale activitatiii marelui ierarh nu au intarziat sa apara. Asemenea si ispita, caci Sfantul Nifon a intrat in conflict cu domnitorul care, incalcand pravilele si canoanele, cununase pe domnitia Caplea, sora sa, cu un boier care era casatorit si avea copii in Moldova. Sfantul Nifon nu a ingaduit aceasta si a fost alungat de domnitor din scaunul mitropolitan.

 

Afurisind pe calcatorii de lege, sfantul s-a retras o vreme intr-un colti de tiara, unde s-a ingrijit de el un fiu duhovnicesc, tanarul Neagoe din neamul Basarabilor, cel care avea sa ajunga domn al TIarii Romanesti. Mai apoi, batranul ierarh s-a intors in Sfantul Munte, o vreme la Vatoped si apoi, fara a se arata cine este, din nou la Dionisiu, unde cu smerenie a primit ascultarea de a se ingriji de catarii manastirii. Vadindu-se, apoi, cine era de fapt, sfantul si-a pastrat adanca sa smerenie si in 1508, dupa ce pe multii i-a folosit duhovniceste, s-a mutat la Domnul, pe 11 august.

 

 

Nu la mult timp de la plecarea Sfantului Nifon, multe necazuri si tulburari s-au abatut asupra tiarii si Bisericii noastre, iar voievodul Radu cel Mare a cazut in boala si mare suferintia, de unde i s-a tras si moartea, fiind ingropat la Manastirea Dealu.

 

Aducerea moastelor Sfantului Nifon de catre Neagoe Basarab

 

Dupa sfada intre boieri si mai multe incercari de a pune domn bun in TIara Romaneasca, la 23 ianuarie 1512, Neagoe Basarab lua domnia, "plecandu-se glasului noroadelor”.

 

 

Una din grijile evlaviosului domnitor a fost de a „curatii si tamadui gresala” lui Radu Voda si, asa cum odinioara Teodosie cel Mic adusese in Constantinopol moastele Sf. Ioan Gura de Aur, pentru a dobandi iertarea mamei lui, imparateasa Eudoxia, intocmai si Neagoe Basarab trimise boierii sai in Sfantul Munte, la Manastirea Dionisiu, pentru a cere moastele Sf. Nifon, parintele sau duhovnicesc.

 

Astfel sfintele moaste ale Sf. Nifon au fost dezgropate, asezate intr-un sicriu de lemn si purtate cu cinste catre TIara Romaneasca de boierii lui Neagoe Basarab, condusi de logofatul Danciu si de catiiva parintii din Manastirea Dionisiu, dimpreuna cu Mitropolitul Neofit de Achialos.

 

Neagoe Basarab a intampinat personal moastele la intrarea in Targoviste, imbratiisandu-le si sarutandu-le cu lacrimi, si apoi plecand cu totiii, cu alai mare, catre Manastirea Dealu, au asezat racla cu moastele sfantului deasupra mormantului lui Radu cel Mare. Toata noaptea s-a facut priveghere si rugaciuni pentru iertarea lui, iar spre dimineatia Neagoe Basarab a vazut „in atiipeala” iertarea pacatelor inaintasului sau.

 

 

Apoi voievodul a trimis sfintele moaste inapoi la Manastirea Dionisiu, intr-o racla minunata din argint aurit si cu pietre pretiioase, considerata printre cele mai valoroase obiecte de arta din Sfantul Munte. Pe interiorul capacului este pictata icoana Sf. Nifon alaturi de voivodul Neagoe Basarab, care ia binecuvantare de la el. Pe o fasie ingusta sta incrustat in greceste: „Aceasta cinstita si sfanta racla este a prea sfintiitului arhiepiscop al Constantinopolei, Romei celei noi si patriarh ecumenic chir Nifon. S-a pus la cale si s-a savarsit intru Hristos Dumnezeu, de catre prea credinciosul si iubitorul de Hristos Domn Neagoe. Patriarhul a adormit acolo in venerata si sfanta manastire a cinstitului Inainte Mergator si Botezator Ioan, la anii 7023 [1515]”. Mana dreapta si capul Sfantului Nifon au ramas domnitorului, care le-a pastrat cu mare evlavie, daruindu-le apoi ctitoriei sale de la Curtea de Arges. In secolul 18 ele au fost ferecate, iar in 1949 au fost stramutate la Episcopia Ramnicului. Acum ele se pastreaza in Catedrala Mitropolitana din Craiova.

 

 

 

Legaturile lui Neagoe Basarab cu Manastirea Dionisiu au ramas si in continuare stranse, el fiind, asa cum am aratat la inceputul acestui articol, unul din marii ctitori ai manastirii. A ridicat aici turnul de aparare, a carui pisanie glasuieste: „Ziditu-s-a acest turn din temelie cu grija si cheltuiala lui Neagoe Basarab, domnul Valahiei, in 1520”, o biserica pe locul mormantului Sfantului Nifon, un apeduct si, practic, a infrumusetiat manastirea in ansamblul ei. Tot el a mai daruit manastirii un chivot de aur cu pietre scumpe pentru capul Sfantului Ioan Botezatorul, pe care tot el il daruise Manastirii Dionisiu si care acum se afla la Istanbul.

 

Silviu-Andrei Vladareanu

Pe aceeaşi temă

29 Iunie 2012

Vizualizari: 12919

Voteaza:

Sfanta Manastire Dionisiu 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi
Impreuna cu Dumnezeu suntem puternici. Convorbiri cu duhovnici sarbi Cartea de față, a cunoscutului neuropsihiatru Vladeta Ierotici, nu este doar o culegere de convorbiri duhovnicești cu renumiți părinți ortodocși sârbi ai veacurilor al XX‑lea și al XXI‑lea, ci și o incursiune în provocările lumii actuale și răspunsurile 25.00 Lei
Despre bine si rau
Despre bine si rau În noua serie de antologii pe care v-o propunem, ­cuvântul plin de har al Sfântului Ioan din Kronstadt devine mai apropiat și mai de folos, feluritele lui cugetări duhovnicești fiind reunite și organizate aici spre o mult mai ușoară și rodnică însușire de 18.00 Lei
In lumea rugaciuni
In lumea rugaciuni În rugăciune ține-te de regula urmă­toa­re: mai bine să spui cinci cuvinte din inimă decât nenumărate cu limba. Când bagi de seamă că inima ta e rece și n-ai chef să te rogi, oprește-te, încălzește-ți inima cu oarecare imagi­ne vie – de pildă, cea a 15.00 Lei
Prin dragostea Ta si noi iubim. 500 de cugetari despre credinta, dragoste si nadejde
Prin dragostea Ta si noi iubim. 500 de cugetari despre credinta, dragoste si nadejde Apărute, fragmentar, în varii ediții, nu întotdeauna traduse din original și niciodată adunate la un loc, cele cinci sute de capete semnate de Sfântul Nicolae Velimirovici tratează despre cinci teme fundamentale ale creștinismului: despre dragoste și 30.00 Lei
Depasirea emotiilor negative
Depasirea emotiilor negative Despre mânie, enervare, invidie, mândrie, gelozie, timiditate, frică, nerăbdare, ură, descurajare, deznădejde... Viaţa noastră lăuntrică constă în principal din emoţii – şi cu cât mai mare este proporţia emoţiilor negative, cu atât suntem mai puţin 18.00 Lei
Povesti de pe strada mea - Un nou prieten
Povesti de pe strada mea - Un nou prieten Alex e un băiețel si are o surioară puțin mai mică, pe care o cheamă Oana. Sunt copii tare veseli, cărora le place să se joace afară, în aer liber. Au mulți prieteni și la școală, și în cartier. Când este timp frumos, merg să se joace în părculețul de la 8.50 Lei
Povesti de pe strada mea - Capra cu 3 lei
Povesti de pe strada mea - Capra cu 3 lei Acasă, Alex se joacă în sufragerie cu un avion, în timp ce Oana, sora sa, răsfoiește curioasă o revistă pentru copii. În bucătărie, bunicuța le pregătește ceva bun. Ce foame îmi este ! spuse Alex. Tare aș mânca ceva bun! Dar abia am stat la masă, cum 8.50 Lei
Povesti de pe strada mea - Calatorie in Tara unde toate sunt invers
Povesti de pe strada mea - Calatorie in Tara unde toate sunt invers Este seară. Soarele tocmai apune, iar lumina sa blândă îi face loc cu eleganță întunericului liniștit al nopții. Acasă, Alex și Oana se pregătesc de culcare. Mama îi strigă: Copii, hai să vă spălați pe dinți! Apoi vă spune-ți rugăciunea și - țuști! 8.50 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact