Manastirea Fagetel - manastirea credinciosilor de pe valea Ghimesului si de pe valea Trotusului Mareste imaginea.

Manastirea Fagetel - manastirea credinciosilor de pe valea Ghimesului si de pe valea Trotusului, o manastire a trecatorilor

Pe drumul national 12A, la 24 de kilometri de Miercurea Ciuc si 58 de kilometri de Comanesti, in apropierea comunei Frumoasa, am poposit la sfarsitul verii trecute la manastirea Fagetel, o manastire mica dar foarte frumoasa situata intr-un cadru natural extraordinar, intr-o vale strajuita de versantii inverziti ai muntelui. Am vrut din tot sufletul sa ajung in aceste locuri dupa ce, in vara anului trecut il cunoscusem pe Parintele Arsenie de la manastirea Fagetel cu ocazia unui pelerinaj in Ucraina. Parintele Arsenie s-a apropiat foarte mult de noi, cu bunatate, cu intelegere, cu sfaturi duhovnicesti, povestindu-ne desigur si despre viata obstii de la Fagetel. Asa ca pentru foarte multi dintre noi Fagetelul a devenit un loc in care doream neaparat sa ajungem intr-o zi. Dorinta a devenit in scurta vreme realitate prin pelerinajul organizat in judetul Harghita de Biserica “Pogorarea Duhului Sfant” din cartierul Titan din Bucuresti. Iata-ne asadar la Fagetel.

Intrarea in curtea manastirii se face pe sub clopotnita construita in 1998. Biserica mica si corpul de chilii cu trapeza, situat cu cateva zeci de trepte mai sus, sunt despartite de soseaua principala prin ziduri de piatra construite in ultimii ani. Obstea de la Fagetel in frunte cu Parintele Staret, Protosinghel Andrei Moldovan ne intampina cu multa caldura sufleteasca.

- Bine v-am gasit Parinte Staret!

- Bine ati venit la noi! Manastirea Fagetel este manastirea credinciosilor de pe valea Ghimesului, de pe valea Trotusului. Manastirea se afla aproape de trecatoarea Ghimes-Palanca la 25 de km distanta. Suntem in Episcopia Covasnei si Harghitei, condusa de P.S. Ioan Selejan. Biserica manastirii Fagetel a fost ctitorita in anul 1901 de catre credincioasa Rozalia. In 1936 a fost infiintat un schit calugaresc. Primii calugari au venit de la manastirea Bogdana din judetul Bacau dar n-au stat decat cativa ani de zile pentru ca a venit odiosul Diktat de la Viena. Intre 1940 si 1945 calugarii si-au intrerupt activitatea, au plecat inapoi la manastirea lor. In 1945 s-a reintors parintele staret, Parintele Dimitrie Sova care a trait pana in 1951. Dupa 1951, o perioada, biserica manastirii a fost pustie. Prin anul 1985 a fost preluata de catre parohia Fagetel iar preotul satului Fagetel facea slujbe o data pe saptamana si la hramuri. In 1995, dupa infiintarea Episcopiei Covasnei si Harghitei, P.S. Ioan Selejan a transferat un grup de trei calugari de la manastirea Toplita si a redeschis manastirea. Aici a reinviat viata monahala. In prezent suntem 10 calugari si avem viata de obste. Se savarseste tot tipicul calugaresc, Sfanta Liturghie zilnic si parastasele pentru ctitori si pentru toti cei care au lasat pomelnice pentru cei adormiti. Hramul manastirii noastre este “Taierea Capului Sfantului Ioan Botezatorul” si in fiecare an la sarbatoarea hramului vin credinciosi din toate colturile tarii.

- Dar in celelalte zile din an vine lume la manastire, Parinte Staret?

- Manastirea fiind asezata langa soseaua nationala mai vine lume, este o manastire a trecatorilor, o manastire aflata in calea celor care trec pe aici. Vin oameni. Vin credinciosi ortodocsi dar si credinciosi romano-catolici, credinciosi reformati... Noi nu facem diferenta intre cei care calca pragul manastirii. Toti suntem fii ai lui Dumnezeu si toti trebuie sa mergem la Dumnezeu cu sufletul curat.

- Vad aici ca se mai construieste. Mai aveti nevoie de ajutor?

- Cu siguranta. Am luat hotararea impreuna cu Prea Sfintitul sa facem o biserica mare a manastirii, nu chiar o catedrala dar o biserica in care sa slujim la hram, la praznice. In biserica actuala nu incap mai mult de 100 de persoane asa ca avem nevoie de o biserica mai mare.

De altfel am asistat aici la dvs. la o minunata Sfanta Liturghie desfasurata intr-un altar de vara. A fost foarte frumos in aer liber, o zi foarte frumoasa, cu cer senin.

- Asa este. Am slujit afara pentru ca au venit si credinciosi care vor sa ramana pentru hram, stiam ca veniti si dvs. grupul de pelerini de la Bucuresti. Dumnezeu sa va binecuvanteze si sa mai faceti multe, multe popasuri in aceasta vale istorica a tarii noastre. Sa va dea Dumnezeu sanatate si bucurie!

Pentru CrestinOrtodox.ro:
Dorina Zdroba - realizator Radio Romania Actualitati
Foto: Cornel Ciumandru

Alte articole de acelasi autor:
Manastirea Sfantul Prooroc Ilie din Toplita
Manastirea Horaita
Manastirea Bistrita
Emotionantele marturisiri ale preotului Antonie Kumpata

Pe aceeaşi temă

13 Iunie 2012

Vizualizari: 24479

Voteaza:

Manastirea Fagetel - manastirea credinciosilor de pe valea Ghimesului si de pe valea Trotusului 5.00 / 5 din 1 voturi. 2 review utilizatori.

Comentarii (2)

• Dragos CristianPostat la 2011-04-05 11:42

Am fost la Manastirea Fagetel in luna mai 2010 . Zona este mirifica . peisajele sunt de vis . Am fost intampinati in biserica de un parinte cu care ne-am conversat si ne-a spus cate ceva despre istoria manastirii . La plecare am cumparat si niste cas gras de oaie foarte gustos . Recomand tuturor vizitarea acestei manastiri ! Doamne Ajuta !

• Marita DediuPostat la 2009-07-24 17:14

Am ajuns la Sf.Man.Fagetel in ziua de 3 aprilie 2009. Ne-a intimpinat cu chip luminos si vorbe bune de folos parintele Ghelasie. Ne-a vorbit despre aceasta cetate a ortodoxiei romanesti intarita la granita dintre ''tari'', in locurile in care credinta ortodoxa romaneasca a fost rastignita pe cruce sau ridicata in sreang decenii la rind. Aici o mina de calugari apara cu puterea rugaciunii si strajuiesc cu inima credinta strabuna. Dar nimic nu ar fi fost posibil daca ''EPISCOPUL DE LA IZVOARE'', IPSS Parintele IOAN, Episcopul de Harghita si Covasna nu si-ar fi adus
    hotarirea si rabdarea, credinta , nadejdea si dragostea sa faca din ele ziduri aici, la rasruce de vinturi, la rascruce de drumuri.
    Ne-am convins ca la Fagetel credinta adevarata face minuni. Ne doream atit de mult sa-l vedem pe acest minunat EPISCOP, citisem cite ceva despre IPSS,iar Bunul D UMNEZEU l-a adus la Fagetel chiar in timpul cit noi ne aflam acolo, cind nimeni nu stia ca va veni...IPSS ne-a binecuvintat si a vorbit cu noi citeva minute apoi a plecat la multele si grelele indatoriri...dar intilnirea aceasta suntem siguri ca ne-a marcat viata. Sintem siguri ca atunci, acolo, am vazut un OM AL LUI DUMNEZEU cum nu vom mai intilni in viata.
    Calatorule care strabati drumul dinspre Moldova spre Ardeal pe Valea Trotusului, la MANASTIREA FAGETEL fii cu bagare de seama; daca ai credinta si suflet curat, vei intilni acolo INGERI...Este, poate, un fel de a afla ca nimic nu e pierdut, ca nu piere neamul acesta niciodata...nu piere pentru rugaciunile acelor calugari care , la ceas de Sf. Liturghie, stau de vorba cu Dumnezeu...
    fam. Dediu Teodor si Marita, Braila

mail: dediu_anini@yahoo.com

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.