Obiceiuri la nasterea unui copil

Obiceiuri la nasterea unui copil

In credinta populara sunt o serie de interdictii si randuieli in legatura cu nasterea unui copil. Respectarea acestora asigura succesul sarcinii si sanatatea mamei si a pruncului.

In timpul sarcinii, femeia nu trebuia sa fure nimic de-ale mancarii, caci in cazul in care facea acest lucru si era prinsa „putea sa se prinda de obraz, si prinzandu-se, copilul ce-l naste se iveste cu semnul lucrului furat pe trup“. Era datoare sa-si pazeasca privirea, pentru a nu vedea ceva defectuos, iar daca se intampla acest lucru, nu trebuia sa priveasca indelung asupra defectelor. In caz contrar, exista riscul ca pruncul sa fie nascut dupa cum a aratat lucrul vazut.



Pe timpul cat „era grea”, nu avea voie sa loveasca vreun caine, caci copilul nascut va fi cainos la inima. Ii era interzis sa stea pe treptele casei. Daca implinea aceasta randuiala, era ferita de o nastere grea. Insa, si moasa trebuia sa nu fie vazuta atunci cand se indrepta spre casa unde avea loc nasterea. Daca nu venea pe ascuns si era vazuta, femeia avea sa nasca cu mare anevoie.

Femeia insarcinata trebuia sa manance orice atunci cand avea pofta deoarece exista riscul sa-si piarda copilul. Existau si interdictii alimentare: „Sa nu manance poame ingemanate, caci va face copii gemeni. Din mar inceput sa nu manance ca va face copilul cu semn (…), iar poame crude daca ar manca poate naste fara timp”.

Cele mai bune zile pentru nasteri erau socotite duminica si marile sarbatori, iar momentul cel mai potrivit pentru a avea reusita in viata, era inceputul zilei, dupa primul cantat al cocosilor.

Dupa ce copilul era nascut, urma urarea moasei: „Acest baiat / Ce l-am ridicat / Sa fie sanatos, / Si norocos, / Si mintos, / Si voios / Si frumos, / Si invatat, / Si bogat. / Om de treaba, / Luat in seama." Moasa era aceea care, pe langa rolul de a asista medical nasterea, practica toate riturile in legatura cu nasterea copilului. Ea punea in scaldatoarea noului nascut diverse plante, precum busuiocul si bujorul, miere, un ou, untdelemn si o moneda. In Muntenia se pune si paine, ca sa creasca precum painea in cuptor. Tatal copilului nu participa la acest ritual, caci el intra in casa numai dupa ce apa din scaldatoare a fost aruncata. Dintre barbati, la prima baie a pruncului putea participa doar nasul.

Apa din baie era scoasa din casa cu o deosebita solemnitate. Nasa lua o lumanare aprinsa intr-o mana si in cealalata o sticla de vin sau de rachiu si mergeau in urma moasei care ducea albia cu apa. Ea era urmata de toate femeile prezente. Femeile se tineau de mana, dansand un dans ceremonial. Apa se varsa intr-o vale, intr-un rau, iar, daca nu exista aceasta posibilitate, in apropiere, in gradina, pe straturi sau in livada, la radacina unui pom tanar. In timpul dansului se rosteau strigaturi adecvate momentului. Dupa ce se varsa apa la radacina pomului, urandu-se sa creasca copilul mare si sanatos ca pomul, moasa rasturna albia si, asezandu-se pe ea, incepea sa strige: „S-a rasturnat covata, / Sa traiasca nepoata [mama copilului, n.a.], / Si s-a rasturnat deodata, / Sa mai faca inc-o fata. / S-a rasturnat pe-un picior / Sa mai faca si-un fecior".

Dupa ce copilul era infasat in scutece noi, moasa il ducea si il dadea mamei urandu-i: „Sa fie voios, / Sanatos / Si frumos; / Lucrator, / Ascultator, / Si-ndurator; / Sa traiasca / Si sa creasca; / Sa fie harnic foc, / Sa aiba mult noroc. / Iar dumneata, cumatra, / Ca o mama adevarata / Sa traiesti / Sa poti sa-l cresti / Si sa-l povatuiesti!"

Apoi copilul era prezentat nasilor asezati la masa, cu urmatoarea urare, care aminteste de inchinarea de la inceput de Plugusor sau de oratiile de nunta din Moldova:

„Buna vremea la domnia voastra, / Cinstiti meseni si gospodari, / Dar mai cu de-ales / La dumneavoastra, cumatri mari! / Bine v-am gasit sanatosi / Si voiosi! / Iata v-aduc un fiu al dumneavoastra / De la nanasi pocmoc, I De la Dumnezeu noroc! / Poftim, cumatra mare / Daruieste finului dumnitale / Ce te trage inima, / Ce-i voi, ce ti-a placea!". Nasul raspunde: „Multamim, mosica draga! / Multamim ca l-ai adus / Si-naintea mea l-ai pus. / Ian sa-l vad cit ii de mare / De istet si de frumos / De voinic si sanatos! / Poftim, mosica draga”.

Urma un nou act al ceremonialului: se mimau diferite munci, diferite profesii, pentru ca nou-nascutul sa aiba noroc de ele, se ara cu niste bete, se cosea, se faceau capite, se torcea, se cosea etc. Dupa ce si acest ultim act al ritului propitiatoric era terminat, moasa invita femeile care doreau sa aiba copii sa sara peste covata: „Hai, sariti peste covata, / S-aveti si voi cite-o fata. / Sariti cam naltisor, / S-aveti si cate-un fecior".

Obiceiurile in legatura cu nasterea se incheiau cu taierea motului, cu ruperea turtei, care se facea in unele locuri la sase luni, in alte locuri la un an dupa nastere.

.

01 Octombrie 2009

Vizualizari: 73449

Voteaza:

Obiceiuri la nasterea unui copil 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact