Cuv. Antonie de la Iezeru-Valcea; Sf. Ierarh Amfilohie

Cuviosul Antonie de la Iezeru-Valcea

Acest fericit parinte Antonie era de neam roman si a trait pe vremea binecredinciosului voievod Matei Basarab si a voievodului martir Sfantul Constantin Brancoveanu. A crescut in dreapta credinta mergand de mic la Sfanta Biserica, unde isi gasea desfatarea sufleteasca. Inaintand cu varsta a ajuns preot, spre slava lui Dumnezeu si bucuria duhovniceasca a parintilor sai.

Lasand desfatarea lumii acesteia, a imbratisat viata monahiceasca in prea frumoasa pustie de la Schitul Iezeru, in tinutul Vilcii. Aici Cuviosul Antonie s-a aratat dintru inceput foarte sarguincios la toata osteneala si asprimea vietii manastiresti.

Atat de mare era nevointa sa, incat celorlalti vietuitori din chinovie li se parea ca fericitul Antonie ar fi in trup duhovnicesc.

Dorind sa sporeasca nevointele sale, cu blagoslovenia egumenului manastirii a mers la episcopul locului, Ilarion, sa-i ceara binecuvantarea sa plece in Muntele Athos. Episcopul cunoscandu-l ca este monah imbunatatit si poate fi multora de folos aici, a staruit ca el sa ramana in tara. Deci, intorcandu-se Cuviosul la Schitul Iezeru si vazand ca Biserica se ruineaza, s-a umplut de ravna si, cu ajutorul lui Dumnezeu, al episcopului Ilarion si cu agoniseala lui a reinnoit sfantul locas.

Dupa multe nevointe, Cuviosul Antonie s-a aprins de dorul pustniciei, pentru care fapt, cu binecuvantarea egumenului sau a iesit din schit si cercetand mai indeaproape pustia, a gasit o pestera mica intr-o stanca. Acolo, singur a sapat o bisericuta in care s-a rugat neincetat ziua si noaptea. Uritorul de oameni, diavolul insa, i-a adus multe ispite si suparari, dar pe toate le-a biruit cu darul lui Dumnezeu, cu rugaciunea si neincetata lucrare. Cine poate sa spuna privegherile Cuviosului de toata noaptea, postirile si plecaciunile genunchilor sai?

Cuviosul Antonie era mic de stat si garbov de batranete, barba deasa, scurta si destul de alba, vesel la cautatura, obrazul frumos, putin iute din fire si lesne iertator. Imbracamintea sa era simpla si numai cele de trebuinta purta.

Pentru infranarea trupului purta un briu din lanturi de fier imprejurul sau, iar hrana sa o lua abia la al noualea ceas si atunci numai piine uscata si apa, dar acelea cu masura. Vin si bautura ametitoare nu a gustat niciodata. Pe pat nu dormea, ci numai pentru osteneala statea rezemat de niste pietre. Lacrimile nu-i lipseau din ochi niciodata la rugaciune.

Cu harul lui Dumnezeu, Cuviosul cunoscand ca trecerea din lumea aceasta ii este aproape, a chemat pe ucenicul sau Nicolae, cu patruzeci de zile mai inainte si i-a spus in taina: "Sarsitul mi s-a apropiat. Dupa iesirea sufletului, sa te nevoiesti sa pui trupul meu in gropnita pe care eu am sapat-o aici in piatra".

Dupa patruzeci de zile, imbolnavindu-se Cuviosul, vorbind in pace cuvinte de invatatura pentru suflet, a adormit in Domnul.

Viata Sfantului Amfilohie, Episcopul Iconiei

Sfantul Amfilohie, din copilarie iubind pe Dumnezeu, s-a facut calugar si isi petrecea viata pustniceste. El, fugind de galcevile si tulburarile lumesti, petrecea in singuratate intr-un loc pustiu, slujind lui Dumnezeu cu osardie si nevoindu-se intr-o pestera patruzeci de ani. Murind pastorul Bisericii Iconiei, ingerul Domnului s-a aratat noaptea lui Amfilohie si i-a zis: "Amfilohie, sa mergi in cetate si sa pasti oile cele dumnezeiesti!" Dar el n-a vrut.

A doua noapte i s-a aratat iarasi ingerul Domnului si i-a zis: "Amfilohie, mergi in cetate si paste oile pe care ti le incredinteaza Dumnezeu!" Iar el nici atunci n-a ascultat pe inger, caci i se parea a fi inselaciune ceea ce i se arata si zicea in sine: "Stie si satana a se inchipui cateodata in ingerul luminii!" Iar a treia noapte, venind ingerul catre dansul, l-a strigat: "Amfilohie, scoala din patul tau!" Iar el, degraba sculandu-se, s-a infricosat si a zis: "Daca esti ingerul lui Dumnezeu sa stam amandoi la rugaciune!" Si plecandu-si Amfilohie capul, a inceput a canta: Sfant, Sfant, Sfant, Domnul Savaot! Plin e cerul si pamantul de slava Lui! Si canta si ingerul Domnului cu dansul.

Apoi l-a luat ingerul de mana dreapta si l-a dus intr-o biserica care era acolo aproape si ale carei usi s-au deschis singure. Intrand Amfilohie inauntru, a vazut lumina mare si multime de barbati imbracati in vesminte albe, care luandu-l pe dansul l-au dus catre altar si i-au dat in mana Sfanta Evanghelie, zicand: "Domnul este cu tine!" Iar unul dintre dansii, care era mai cinstit si mai luminat a zis cu mare glas: "Sa ne rugam toti!" Apoi a inceput a zice: "Darul Sfantului Duh pune pe fratele nostru Amfilohie episcop al cetatii Iconiei; sa ne rugam cu totii pentru dansul ca sa vie asupra lui Darul lui Dumnezeu!"

Dupa rugaciune, dandu-i lui pace, s-au facut nevazuti. Iar Amfilohie statea minunandu-se de acea preaslavita vedenie si de hirotonisirea sa ca episcop. Apoi s-a rugat lui Dumnezeu incredintandu-se voii Lui celei sfinte si, incepand a se lumina de ziua, a iesit din biserica, mergand catre pestera sa. Atunci l-au intampinat pe cale sapte episcopi care se adunasera de prin cetatile dimprejurul Iconiei, ca sa faca alegerea episcopului cetatii. Acelora le era poruncit de la Dumnezeu sa caute pe monahul Amfilohie.

Deci iesind, cautau pe acest fericit parinte, si intampinandu-l pe cale, il intrebara: "Tu esti Amfilohie? Spune noua adevarat, pentru ca toata minciuna este de la cel viclean!" Iar el a raspuns cu smerenie: "Eu sunt Amfilohie pacatosul!" Iar ei, luandu-l cu cinste, l-au dus la biserica, vrand ca sa-l hirotoneasca. El a inceput a zice catre dansii: "De vreme ce astfel a binevoit Dumnezeu ca eu nevrednicul si pacatosul sa fiu aratat voua spre oranduiala episcopiei, apoi nu se cuvine mai mult a tainui lucrurile cele minunate ale Lui, ci desavarsit suntem datori a le propovadui si a preamari pe Dumnezeu pentru toate".

Astfel, a inceput sfantul a le spune cum in acea noapte a fost hirotonisit de ingeri. Iar episcopii, auzind aceasta, s-au mirat foarte si proslaveau pe Dumnezeu pentru o astfel de hirotonisire minunata si n-au indraznit sa mai hirotoneasca a doua oara pe Sfantul Amfilohie. Ci cu frica plecandu-se lui si cu dragoste sarutandu-l, l-au pus pe el in scaun, in vremea imparatiei lui Valentinian si Valens.

Deci, Sfantul Amfilohie a pascut turma lui Hristos ani indelungati, caci a trait pana in vremea imparatului Teodosie cel Mare si a fiilor lui. Si fiind invatator drept credinciosilor, se impotrivea eresului lui Arie. Pentru aceasta multe prigoniri si necazuri a rabdat de la cei necredinciosi, fiind impreuna nevoitor cu fericitii parinti impotriva eresului lui Evnomie, iar la al doilea Sinod iarasi mult s-a nevoit asupra lui Macedonie, luptatorul contra Sfantului Duh si asupra celor ce tineau de eresul lui Arie.

Pentru o ravna ca aceasta dupa buna credinta si pentru viata lui plina de fapte bune, pretutindeni era vestit si iubit de Sfintii Parinti. Dar mai ales era iubit de Sfantul Vasile cel Mare si de Sfantul Grigorie cuvantatorul de Dumnezeu, care totdeauna l-au avut prieten si-i trimiteau scrisori.

Imparatind atunci binecredinciosul Teodosie, a venit la dansul Sfantul Amfilohie, rugandu-l sa porunceasca si sa izgoneasca pe arieni de prin toate cetatile. Iar imparatul n-a vrut sa faca aceasta ca sa nu razvrateasca poporul si a trecut cu vederea cererea sfantului, iar el a plecat atunci trist. Dupa cateva zile iarasi a venit la palat la imparat si ca un preaintelept a facut un lucru vrednic de pomenit. S-a plecat imparatului care sedea pe scaun, dandu-i cinstea cea cuviincioasa, si i-a facut urari pline de cuvinte frumoase.

Iar pe fiul sau, Arcadie, care era de curand la imparatie si sedea aproape de tatal sau, l-a trecut cu vederea si nu i-a dat cinstea ce i se cuvenea. De acest lucru s-a maniat foarte imparatul. Si, neputand sa rabde necinstea fiului sau, a poruncit sa-l scoata din palat cu ocara pe fericitul Amfilohie. Iar sfantul a zis catre imparatul: "Vezi, imparate, cum nu rabzi tu ocara fiului tau si te manii asupra mea? Asa si Dumnezeu, Parintele, nu rabda ocara Fiului Sau, ci se intoarce si uraste pe cei ce-L hulesc pe El, si se manie asupra celor ce se unesc cu blestematul lor eres!"

Atunci, cunoscand imparatul pentru ce Sfantul Amfilohie n-a dat cinste fiului sau, ca prin pilda aceea sa arate cum ca Fiului lui Dumnezeu I se cuvine cinste deopotriva cu Tatal, s-a minunat de lucrul lui plin de intelepciune si de cuvintele lui cele cu pricepere. Apoi, sculandu-se de pe scaun, s-a plecat lui si isi cerea iertare. Si indata a trimis scrisoare prin toata imparatia ca sa fie izgoniti cu sila arienii de prin toate cetatile.

Astfel a curatit Sfantul Amfilohie Biserica lui Hristos de eretici. Si multe cuvinte alcatuind pentru dreapta credinta si scriind carti, a ajuns la adanci batraneti si s-a odihnit in Domnul cu pace.

.

12 Februarie 2009

Vizualizari: 625

Voteaza:

Cuv. Antonie de la Iezeru-Valcea; Sf. Ierarh Amfilohie 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact