Inaintepraznuirea Nasterii Maicii Domnului; Sfantul Mucenic Sozont

Inaintepraznuirea Nasterii Maicii Domnului; Sfantul Mucenic Sozont

Inaintepraznuirea Maicii Domnului

Sa aveti instiintare, fratilor, ca intru aceasta zi este Inaintepraznuirea Nasterii Preasfintei si de Dumnezeu Nascatoarei si pururea Fecioarei Maria. Sa va adunati deci in biserici la rugaciune, pentru ca in aceasta zi este inceputul mantuirii noastre. Ca intru aceasta zi, pe noi cei ce am calcat poruncile lui Dumnezeu si am cazut in adancul rautatilor si ne-am facut robi patimilor, Domnului Dumnezeul nostru, vrand sa ne izbaveasca din aceasta robie si sa Se pogoare spre izbavirea noastra si cu o noua zidire sa ne innoiasca pe noi, a trimis pe ingerul Sau si a binevestit dreptilor Ioachim si Ana nasterea Preasfintei de Dumnezeu Nascatoarei, adica pe aceea care este, dupa trup, Maica Domnului nostru Iisus Hristos.

Drept aceea, acum si noi, fratilor, cu bucurie ajungand la aceasta zi, sa ne sarguim spre lucruri bune si sa ne luminam candele noastre cu milostenie, cu credinta si cu dragoste, ca prin aceasta sufletul si trupul se lumineaza, precum si Apostolul graieste: "Credinta fara de fapte moarta este". (Iacob, 2, 26). Drept aceea, se cuvine sa castigam langa credinta milostenia cu dragoste, pentru ca aceasta inalta la cer si usile Imparatiei le deschide. Ca, "cela ce miluieste pe saraci, imprumut da lui Dumnezeu". Si iarasi zice: "Mila voiesc, iar nu jertfa". Drept aceea, dar, va rog, sa nu trecem altaturi de ce ne este de folos, adica nici de cel flamand, nici de cel gol, nici de strain, ci sa-i primim pe ei ca pe Insusi Hristos, ca sa ne primeasca si pe noi Hristos Dumnezeul nostru, pentru rugaciunile acelora, si vesnica Imparatie sa ne daruiasca, pe care a gatit-o celor ce-L iubesc pe El.

Sfantul Mcucenic Sozont

Maximian, ighemonul Ciliciei, cand a intrat in cetatea Pompeiopol, facandu-se praznic idolului de aur, a adus multe jertfe. Era acolo un tanar cu neam din Licaonia, anume Sozont, crestin cu credinta, cu deprinderi bune, plin de lucruri bune, pentru ca invata ziua si noaptea legea Domnului. Acesta, pascand oile cele ne-cuvantatoare, pe cele cuvantatoare le povatuia la pasunea cea buna; pentru ca unde era el cu oile, acolo se adunau la dansul si ceilalti pastori, copii si barbati, si ii invata pe ei sa cunoasca pe unul Dumnezeu. Asa, pe multi a adus la Sfantul Botez, pentru ca darul Domnului nostru Iisus Hristos era intru dansul.

Sfintii Mucenici Sozont si Onisifor

Odata, pascand oile pe langa un izvor unde se afla un stejar mare, a adormit cu somn dulce si a avut o vedenie dumnezeiasca, care il chema pe el la nevointa muceniceasca, si i s-a mai spus ca acel loc are sa fie multora de folos, pentru ca se va sfinti cu darul cel ce se coboara de sus si multi vor afla mantuire printr-insul si vor preamari Sfanta Treime. Deci, sculandu-se din somn bunul pastor, a incredintat altora oile si a lasat in locul acela arcul sau si trei sageti spre pomenirea sa, iar el singur a intrat in cetatea Pompeiopol si a vazut paganatatea ce se inmultea si sfanta credinta scazand, si l-a durut inima de aceasta. Intrand in capistea idoleasca, unde se gasea un idol de aur, a luat de la dansul o mana si, sfarimand-o, a impartit-o la saraci. Apoi fiind mare tulburare in cetate pentru mana cea de aur care se luase de la idol, multi erau cercetati si chinuiti. Dar Sfantul Sozont, nevrand ca altcineva sa patimeasca pentru vina lui, a mers singur la ighemonul Maximian si s-a dat pe fata. "Eu sunt - zise el - cel ce am luat mana idolului vostru, pe care am zdrobit-o, iar aurul l-am dat celor ce aveau trebuinta".

Fiind cercetat pentru ce a indraznit a face un lucru ca acela si a aduce necinstire idolului lor, a raspuns : "Am facut aceasta ca sa va incredintati de puterea cea slaba a idolului vostru. Cand am luat mana de pe dansul, el nu s-a impotrivit. Sa fi zis ceva!? Nici ca l-a durut si nici nu a suspinat. Si cum putea sa se impotriveasca fiind mut si fara de suflet ? Ca de ar fi fost Dumnezeu adevarat si viu, mi s-ar fi impotrivit si nu s-ar fi lasat sa-i fac rau. Iar eu, cunoscandu-l pe el ca este idol, iar nu Dumnezeu, i-am sfarimat mana; ba inca era sa-l zdrobesc cu totul, ca sa nu va mai inchinati lucrului cel facut de maini omenesti care, desi are ochi, urechi, maini si picioare, nici nu vede, nici n-aude, nici nu graieste, nici nu pipaie, nici nu umbla si nici nu poate sa-si ajute lui ceva, cand l-ar bate cineva sau l-ar preface in bucati".

Auzind aceasta, ighemonul a poruncit ca sa-l lungeasca pe el fara mila. Deci, mai intai, l-au spanzurat si cu drugi de fier peste coaste l-au strujit; apoi incaltandu-l cu incaltaminte de fier care avea piroane ascutite pe dinauntru, l-au pornit prin cetate, iar sfantul preumblandu-se astfel, slavea pe Hristos Dumnezeu. Dupa aceasta, iarasi il spanzurara pe lemn si cu toiege de fier foarte tare il batura, cat nu numai trupul, ci si oasele i-au sfarimat. In acele munci sfantul si-a dat duhul in mainile lui Dumnezeu. Apoi, vazandu-l pe el prigonitorii ca murise, l-au luat de pe lemn, dupa porunca ighemonului si au facut foc mare ca sa-i arda trupul pentru a nu fi cinstit de credinciosi. Si cand aruncara in foc trupul lui, cel mult patimitor, deodata se facura fulgere si tunete groaznice si a cazut ploaie mare cu grindina, incat indata focul s-a stins. Iar poporul ce se afla acolo s-a raspandit de frica si a ramas trupul sfantului intreg. Si, venind noaptea, credinciosii vroiau sa ia sfintele lui moaste, dar nu puteau fiind intuneric mare. Si mahnindu-se ei foarte tare de aceasta, iata in miezul noptii, o lumina din cer a stralucit peste moaste pe care, luandu-le credinciosii, le-au ingropat cu cinste. Iar de la mormantul lui multe minuni se faceau si nu numai de la mormant, ci si de la izvorul cel de sub stejar, unde sfantul, dormind, a avut vedenia aceea. Asemenea felurite tamaduiri se dau bolnavilor, cu darul lui Hristos si cu rugaciunile sfantului patimitor. Pentru aceea, mai pe urma s-a zidit acolo o biserica in numele lui, spre lauda intru dansa a unuia in Treime adevaratului Dumnezeu, Caruia se cuvine slava in Veci. Amin.

25 Septembrie 2009

Vizualizari: 3574

Voteaza:

Inaintepraznuirea Nasterii Maicii Domnului; Sfantul Mucenic Sozont 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact