Sf. Sfintit Mc. Ipatie, episcopul Gangrei; Sf. Acachie si Sf. Muc. Veniamin diaconul

  

Pomenirea Sfantului Sfintitului Mucenic Ipatie, facatorul de minuni, Episcopul Gangrelor

 

Acest mare placut al lui Dumnezeu, Ipatie, Sfantul episcop al cetatii Gangrelor, din tara Paflagoniei, a fost unul din cei trei sute si optsprezece Sfinti Parinti care au luat parte la intaiul a toata lumea Sinod, ce s-a adunat in Niceea la anul 325, pe vremea imparatiei marelui Constantin (306-337), la care, cu ceilalti Sfinti Parinti, ajutand dreapta credinta si fiind plin de Duh Sfant, l-au mustrat pe Arie pentru eres si l-au dat anatemei. Si avea de la Dumnezeu mare putere in facerea de minuni, pentru ca tamaduia toate neputintele si izgonea diavolii. Asa, intr-un sat, apele cele amare care curgeau din munti, le-a facut dulci; si in alt loc a scos cu rugaciunea un izvor de ape calde, spre tamaduirea oamenilor.

   

Umbland el intr-o noapte intunecoasa, aproape de un rau, se aratau lumini aprinse din ape, luminandu-i calea, ca sa nu alunece si sa cada in repejunile apelor. A omorat apoi un balaur infricosator, pentru ca, dupa moartea marelui Constantin, imparatind fiul sau Constantie (337-361), un foarte mare balaur s-a tirat in palatul imparatesc, nestiut de unde, pazind camarile cele de vistierie, in care era aurul si toata bogatia imparateasca.

Si, punandu-si capul in usa, nu lasa pe nimeni sa se apropie.

   

De acest lucru imparatul inspaimantandu-se, a rugat prin scrisorile sale pe sfintitul lui Dumnezeu, Ipatie, ca sa vina in Constantinopol, caci era slavit numele sfantului pentru minunile ce le facea cu darul lui Hristos. Cand a venit sfantul, imparatul l-a intampinat si pana la pamant i s-a inchinat si cu toata cinstea l-a primit, rugandu-l ca prin rugaciune sa izgoneasca pe balaurul acela din vistieriile imparatesti, pe care nici o putere omeneasca nu putea sa-l alunge, desi multi din duhovniceasca randuiala, inarmandu-se cu rugaciunea, se ispiteau asupra lui, insa nimic n-au sporit; ba unii chiar au si patimit de la balaur.

   

Sfantul Ipatie a zis: "Nu poate rugaciunea noastra, o, imparate; insa poate credinta ta catre Dumnezeu!" Si, inchinandu-se pana la pamant, s-a rugat multa vreme. Dupa aceea, sculandu-se, a zis catre imparat: "In mijlocul alergarii de cai, unde este chipul tatalui tau, porunceste sa se pregateasca un cuptor si sa-l aprinda foarte tare si sa astepte pana ce voi veni acolo". Deci, indata pregatindu-se cuptorul si aprinzandu-l, facatorul de minuni, Sfantul Ipatie, luand toiagul sau cel arhieresc, a mers la camarile imparatesti si, portile vistieriilor deschizandu-le, a batut mult pe balaur cu toiagul. Si tot poporul impreuna cu imparatul priveau de departe, fiind cuprinsi de frica si de cutremur, pentru ca vedeau ca nu iese balaurul si acum ziua se sfarsea si asteptau cu totii ca sa fie omorat sfantul de catre balaur, precum aceasta si la alti preoti s-a mai intamplat. Iar arhiereul, ridicandu-si ochii la cer si chemand pe Domnul intr-ajutor, si-a bagat toiagul in gura balaurului si a zis: "In numele Domnului meu Iisus Hristos, urmeaza-mi mie!"

   

Iar balaurul, apucandu-se cu dintii de toiag, urma pe sfant ca un rob legat, caci cu adevarat il legase cu dumnezeiasca putere, marele facator de minuni. Si, iesind fericitul din vistieriile imparatesti, tot locul alergarii de cai si tirgul l-a inconjurat, ducand pe balaur. Iar cei ce priveau, vazand pe balaurul acela tinandu-se de toiag si tirandu-se, s-au inspaimantat si s-au mirat foarte tare, pentru ca balaurul era foarte infricosat, avand lungime de saizeci de coti.

   

Apropiindu-se sfantul de cuptorul cel aprins care ardea cu mare vapaie, a zis catre balaur: "In numele lui Hristos, pe Care si eu cel neinsemnat Il propovaduiesc, iti poruncesc sa intri in mijlocul focului acestuia". Iar infricosatul balaur plecandu-se, s-a aruncat cu mare repeziciune in cuptorul cel infocat si a ars in mijlocul cuptorului, iar toti oamenii care cu spaima priveau la aceasta, preamareau pe Dumnezeu ca, pe acest luminator si facator de minuni, adica pe Sfantul Ipatie, in zilele lor l-a aratat lumii.

   

Atunci, imparatul a dat mare multumire lui Dumnezeu si placutului Sau, Sfantului Ipatie, si-l cinstea pe fericitul ca pe un tata al sau. Si a poruncit sa zugraveasca pe o scandurica chipul sfantului si in vistieriile imparatesti chipul aceluia sa-l puna spre gonirea puterii celei potrivnice. Iar pe sfantul, cinstindu-l cu daruri si cu dragoste sarutandu-l, l-a eliberat intru ale sale.

   

Dar, pe cand mergea sfantul la scaunul sau, niste oameni inrautatiti care erau de eresul lui Novatian, cu zavistie multa aprinzandu-se asupra arhiereului lui Dumnezeu, s-au ascuns in calea lui la un loc stramt, langa o ripa de munte si langa un mal, inarmati fiind cu sabii si cu ciomege. Apoi deodata, fara de veste, navalind asupra lui ca niste fiare salbatice si dandu-i multe batai, de pe malul cel inalt l-au aruncat in prapastia aceea. Iar sfantul, fiind abia viu, si-a inaltat mainile in sus si, ridicandu-si ochii la cer - precum alta data Sfantul intaiul Mucenic Stefan -, se ruga pentru cei ce l-au ucis si zicea: "Doamne, nu le socoti lor pacatul acesta!" Si, inca rugandu-se, o femeie ce tinea de eresul lui Arie, luand o piatra, a lovit pe sfantul tare in cap si l-a omorat. Iar sufletul lui cel sfant, indata iesind din legaturile trupesti, s-a suit la Dumnezeu.

   

Dupa aceea ucigasii, luand trupul sfantului, l-au ascuns in niste paie ce se intamplasera acolo aproape si s-au dus. Dar n-a zabovit asupra lor pedeapsa lui Dumnezeu, rasplatind sangele cel nevinovat. Caci mai intai pe femeia aceea a apucat-o duhul cel necurat, chiar in acel loc, si o muncea pe dansa si cu aceeasi piatra cu care l-a omorat pe sfant isi batea pieptul sau neincetat; si toti s-au indracit si patimeau cumplit.

   

Mai tirziu plugarul ale caruia erau paiele, nestiind nimic despre uciderea cea nedreapta ce se facuse, a mers ca sa ia paie pentru animalul sau si a auzit glas de ingeri cantand si se minuna. Iar pe cand lua paie, a gasit trupul cel mort tot ranit de batai si mult s-a inspaimantat. Si, cunoscand pe episcopul sau, Sfantul Ipatie, a alergat la satenii sai si a vestit degraba in toata cetatea. Apoi indata locuitorii cetatii Gangrelor, adunandu-se, au mers cu multa tanguire si au luat cinstitul trup al sfantului parinte si al lor pastor si l-au ingropat cu cinste la un loc insemnat. Iar femeia cea ucigasa urma trupul sfantului care se ducea la ingropare si se batea cu piatra aceea cu care ucisese pe arhiereul lui Dumnezeu, marturisind inaintea tuturor pacatul sau. Iar dupa ce s-a ingropat sfantul sau trup, femeia aceea s-a tamaduit de muncirea diavoleasca, asemenea si ceilalti care luasera parte la ucidere si se indracisera.

   

Deci toti au dobandit tamaduire la mormantul sfantului, care, si dupa moarte aratandu-si bunatatea sa vrajmasilor, i-a facut sanatosi. Si alte minuni si tamaduiri li s-au aratat oamenilor, care veneau cu credinta la mormantul sfantului, prin rugaciunilor lui cele sfinte.

.

12 Februarie 2009

Vizualizari: 2620

Voteaza:

Sf. Sfintit Mc. Ipatie, episcopul Gangrei; Sf. Acachie si Sf. Muc. Veniamin diaconul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact