Eroarea calendarului Iulian, indreptarea lui in Apus

Eroarea calendarului Iulian, indreptarea lui in Apus

Calendarul Iulian intocmit de Sosigene, neglija o mica diferenta (de 11 mi­nute si 14-15 secunde pe an), cu care anul civil sau calendaristic era de fapt mai lung decat cel tropic sau astronomic si cu care deci calen­darul ramanea in urma fata de acesta, in fiecare an. Aceasta mica dife­renta, imperceptibila intr-o viata de om, creste cu timpul si devine per­ceptibila in perioade mai mari de timp : in 128 de ani ea se ridica la o zi, in 384, la trei zile, si asa mai departe. Prin urmare, la fiecare 128 ani, anul civil al calendarului Iulian ramanea in urma celui astronomic cu o zi, iar la fiecare 384 ani cu 3 zile. Aceasta diferenta, marindu-se mereu cu timpul, a inceput sa fie observata mai ales datorita serbarii Pastilor, a carui data - variabila de la un an la altul - este legata pe de o parte de un termen solar fix, si anume echinoctiul de primavara, iar pe de alta de o data variabila, si anume luna plina de primavara (sau pascala), adica prima luna plina de dupa echinoctiu. In felul acesta, de ex.

, echinoctiul de primavara, pe care Sosigene il fixase la 24 martie, peste 384 ani (adica pe vremea Sinodului I ecume­nic) ajunsese sa cada la 21 martie. De aceea, dupa 128 ani de la Sinodul I ecumenic echinoctiul real de primavara a cazut la 20 martie al calendarului Iulian, dupa alti 128 ani la 19 martie s.a.m.d.

 

In sec. XVI, diferenta dintre echinoctiul real (astronomic) de pri­mavara si cel ipotetic (21 martie al calendarului iulian) ajunsese la 10 zile, ceea ce facea sa se calculeze gresit si luna pascala, deci si data Pastilor. Aceasta greseala a calendarului iulian, a fost indreptata in Apus, prin reforma "gregoriana" a calendarului, realizata (din initiativa Sinodului din Trident) sub papa Grigore XIII la 1582, cu concursul astronomului italian Luigi Lilio. S-au suprimat mai intai cele 10 zile, cu care anul civil rama­sese in urma celui astronomic, ziua de 5 octombrie 1582 devenind 15 octombrie. Astfel, s-a readus, in 1583, echinoctiul real de primavara la 21 martie, cum era in epoca Sinodului I ecumenic. In al doilea rand, s-a hotarat ca, de acum inainte, dintre anii bisecti seculari (1600, 1700, 1800 etc.) sa ramana bisecti numai cei care se impart exact la patru, iar cei­lalti sa fie socotiti comuni (de 365 zile) ; de ex., 1600 si 2000 vor fi bi­secti, pe cand 1700, 1800 si 1900 raman comuni. Astfel, prin suprimarea, din cand in cand, a zilei a 366-a din anii bisecti, se asigura pentru o peri­oada mai mare de timp (cel putin pentru 3400 de ani) coincidenta anu­lui civil cu cel astronomic.

Indreptarea calendarului prin reforma "gregoriana" a fost aplicata treptat (in cursul secolelor XVI-XVIII), de toate Bisericile si statele catolice si protestante din Apus, calendarul astfel indreptat fiind apoi adoptat chiar de unele state asiatice si africane necrestine, ca Japonia (1873), China (1912), Turcia (1926), Egipt (1928) s.a.

.
Pe aceeaşi temă

20 Iunie 2012

Vizualizari: 47965

Voteaza:

Eroarea calendarului Iulian, indreptarea lui in Apus 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact