DESPRE PUTEREA DISCIPLINARA

credem ca dreptul si puterea disciplinara asupra credinciosilor, pentru diferite abateri, le are Biserica. Sunt insa unii crestini care prin cuvantul "Biserica" inteleg comunitatea credinciosilor, fara distinctie intre laici si clerici, pe cand noi, ortodocsii, intelegem ca puterea disciplinara o are numai ierarhia superioara a Bisericii, deoarece stim precis ca Hristos - Mantuitorul nostru - a dat puterea de "a lega si a dezlega" ucenicilor Sai; El le-a dat, in general, "toata puterea" (Matei, 18, 18-19; 23, 18-19) si, de asemenea, cunoastem ca dupa invierea Sa "...a suflat asupra lor (a ucenicilor Sai) si le-a zis: Luati Duh Sfant; carora le veti ierta pacatele, vor fi iertate si carora le veti tine, vor fi tinute" (Ioan, 20, 22-23).

INVATACELUL: Cu toate acestea, cand Mantuitorul, vorbind despre pedepsele disciplinare, zice: "...spune-l Bisericii" (Matei, 18, 15 -17), intelege: "spune-l comunitatii", nu spune-l conducatorilor (episcopilor), caci despre ei nu este vorba nicidecum. Cuvantul Biserica ar insemna deci comunitatea credinciosilor. Despre pedepse, de asemenea, a vorbit limpede: prima - este mustrarea intre patru ochi; a doua este mustrarea in fata a doi sau trei martori; cea de a treia este mustrarea in fata intregii comunitati iar a patra - scoaterea din sanul comunitatii.

PREOTUL: Cuvantul Biserica nu poate insemna numai adunarea credinciosilor, deoarece numai apostolilor si ucenicilor li s-a dat dreptul sa faca uz de puterea disciplinara in Biserica. "Biserica" despre care este vorba la Matei (18, 17) are acelasi inteles ca si in cazul nelegiuitului din Corint, unde comunitatea ia hotararea excomunicarii lui numai la porunca si impreuna cu apostolul Pavel, dupa cum arata textul: "Ci eu, desi departe cu trupul, insa de fata cu duhul, am si judecat, ca si cum as fi de fata, pe cel ce a facut una ca aceasta: in numele Domnului nostru Iisus Hristos, adunandu-va voi si cu duhul meu, cu puterea Domnului nostru Iisus Hristos, sa dati pe unul ca acesta satanei, spre pieirea trupului, ca sufletul sa se mantuiasca in ziua Domnului Iisus" (I Cor., 5, 3-5). Iar mai departe: "Scoateti afara dintre voi pe cel rau" (I Cor., 5, 13). Iar ceva mai jos, apostolul Pavel scrie acelorasi: "Gata suntem sa pedepsim orice neascultare, atunci Cand supunerea voastra va fi deplina" (II Cor., 10, 6). Deci, cel ce are dreptul de a se pronunta in materie disciplinara este episcopul locului. Mai este oare cu putinta ca in urma analizei acestor exemple sa se mai faca obiectia ca nu Apostolul, ci comunitatea detine acest drept? Si tesalonicenilor le scrie in acelasi inteles: "Daca vreunul nu asculta de cuvantul nostru prin epistola, pe acela sa-l insemnati si sa nu mai aveti cu el nici un amestec, ca sa-i fie rusine" (II Tes., 3, 14). Tot apostolul Pavel a facut uz de aceasta putere in cazul excomunicarii lui Imeneu si a lui Alexandru, caci ii scrie lui Timotei: "...i-am dat satanei, ca sa se invete sa nu huleasca" (I Tim., I, 19-20).

Prin urmare, apostolii au avut putere disciplinara in Biserica, nu comunitatea. De la apostoli, aceasta putere a trecut asupra urmasilor lor, episcopii si preotii; apostolii au instituit si alti apostoli, asa cum au fost Timotei in Efes si Tit in Creta. Iar lui Timotei, marele Pavel ii scrie: "Para impotriva preotului sa nu primesti, decat din gura a doi sau trei martori. Pe cei ce pacatuiesc mustra-i de fata cu toti, ca si ceilalti sa aiba teama" (I Tim., 5, 19-20). Asadar, Timotei avea dreptul si puterea de a aplica pedepse disciplinare chiar si preotilor.

INVATACELUL: Dar, dupa sfintii apostoli, cine are puterea disciplinara in Biserica ?

PREOTUL: Dupa sfintii apostoli, puterea disciplinara in Biserica a ramas la urmasii lor, episcopii si preotii, care au intemeiat legiuirile bisericesti.

INVATACELUL: Dar ce sunt legiuirile bisericesti ?

PREOTUL: Legiuirile bisericesti sunt legile date de conducatorii Bisericii, in virtutea puterii primite de la intemeietorul ei de a carmui pe credinciosi in numele Sau si a-i indatora la ascultare spre buna lor vietuire (Matei, 10, 40; Luca, 10, 16 , Ioan, 13, 20).

INVATACELUL: Unde sunt cuprinse legile bisericesti ?

PREOTUL: Cele mai insemnate sunt canoanele si cele noua porunci bisericesti.

INVATACELUL: Dar canoanele ce sunt ?

PREOTUL: Canoanele sunt legi date de sinoadele ecumenice ale Bisericii si de sinoadele locale ale ei, dar intarite de cele ecumenice. Pe temeiul invataturii Mantuitorului si a sfintilor Sai apostoli, canoanele statornicesc felul de organizare si conducere a Bisericii, precum si drepturile si indatoririle membrilor ei - clerici, monahi si credinciosi - spre buna lor vietuire.

INVATACELUL: Dar cum se numesc poruncile privitoare la indatoririle credinciosilor fata de Biserica si cate sunt ?

PREOTUL: Se numesc porunci bisericesti si sunt noua la numar, iar daca vrei sa stii pe larg despre aceste noua porunci bisericesti, ca si despre Canoane, citeste cu atentie in Pidalionul de Neamt, editia 1344 si Inv. de Cred. Ort., intreb. 29, 30, 31 si mai departe

Carti Ortodoxe
Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact