Colindatul, o forma fara fond?

Colindatul, o forma fara fond?

Nu cred ca exista romani nascuti in familii crestine, la sat sau la oras, pentru care perioada colindelor sa nu fie una bogata in amintiri scaldate in bucurie si lumina. Care dintre noi nu a invatat in viata sa macar un singur colind? Cine nu a mers niciodata la colindat? E cineva dintre romani, care sa nu fi primit niciodata bunavestire a colindatorilor? Indraznesc sa spun ca foarte putini, daca nu chiar nimeni.

Cu toate acestea exista romani care parca au uitat toate aceste experiente atunci cand afirma ca din colindat nu a mai ramas astazi decat o simpla forma fara fond. Pe drept cuvant, de la colindul "savant", ce isi gaseste expresia in concertele de colinde, atat de familiare noua, pana la cealalta extrema, colindatul ca prilej de cersit, tot atat de familiar noua in prezent, toate acestea erau straine peisajului sarbatorilor de iarna din vechime.

Nu doar "vesnicia s-a nascut la sat", ci si colindul crestin

Sunt de acord cu Lucian Blaga atunci cand afirma ca "vesnicia s-a nascut la sat". Am fi putut sa nu impartasim aceeasi parere daca Hristos nu s-ar fi nascut intr-o pestera. Insa acest adevar al credintei noastre, ne arata ca locurile smerite, trecute cu vederea, uneori considerate chiar “umilitoare”, pot primi si plamadi nu doar realitati mai presus de ele, ci insasi vesnicia, ba chiar pe "Cel fara de ani". Iar daca la sat s-a nascut vesnicia, nici colindul crestin nu se putea naste - si dobandi expresia cea mai curata si autentica - in alt loc decat in sanul comunitatilor satesti traditionale.

De-a lungul timpului colindele crestine s-au afirmat ca un adanc de taina al neamului romanesc. In satele de odinioara existau numeroase colinde crestine precum si forme variate, particulare, pe care le lua obiceiul colindatului de la o regiune la alta - uneori chiar de la o localitate la alta - insa, nu exista decat un singur motiv pe care se intemeia acest demers: bunavestire a Nasterii Domnului. Raspandirea acestui mesaj oferea totodata un bun prilej in care comunitatea sateasca isi putea manifesta continuitatea cu trecutul prin pastrarea cu sfintenie a datinilor mostenite de la inaintasi.

In prezent, nu mai exista doar un motiv pentru care se colinda, ci multiple si diverse motive. Aceasta este una dintre cauzele care au facut ca mersul cu colindul sa nu mai fie un eveniment intru totul autentic, insa, nu putem afirma ca este unul si lipsit de fond.

Nici macar scoaterea colindului din contextul sau originar, lumea satului, si pastrarea sa in mediul urban nu fac din colind o realitate lipsita de fond. E drept, la oras colindatul sufera o serie de mutatii si de lipsuri, dar din fericire nu "sufera" o pierdere a esentialului.

"Hristos Se naste, slaviti-L!", auzim intr-una din catavasiile Nasterii Domnului. Or, tocmai acest lucru se intampla astazi in preajma sarbatorilor de iarna. Ca si in Betleemul Iudeii, Hristos se naste, in "armonii" de cantari ingeresti si omenesti. Precum odinoara, si astazi, crestinii intampina Nasterea lui Hristos cea minunata, inaltand colinde.

Memento pentru colindator

Ce nu ar trebui sa uite colindatorul de astazi este faptul ca in demersul sau se alatura nu numai ingerilor si pastorilor din relatarea biblica, ci, mai mult, se aseamana prorocilor Vechiului Testament si stelei care au calauzit omenirea spre Hristos.

Nasterea Domnului este un eveniment deopotriva prevestit si vestit. Prevestit prin proroci si prin stea, si vestit de ingeri si pastori, dupa ce ni s-a nascut Mantuitorul. Aceste aspecte, reies din textele multor colinde romanesti care, pe de-o parte, "prorocesc" ca "ni se va naste Hristos", iar pe de alta, binevestesc ca "astazi s-a nascut Hristos". Indiferent de multimea motivelor pentru care colindatorul purcede astazi a slavi Nasterea lui Hristos, el ramane totusi "proroc" si "misionar".

Memento pentru cel colindat

Ce nu ar trebui sa uite cel colindat este faptul ca trebuie sa ramana "gazda buna", "boier", precum vestesc versurile multor colinde. De asemenea, nu ar trebui sa uite ca aparitia colindelor a avut loc intr-o vreme in care un eveniment nu putea fi aflat din mass-media. O vreme in care vestea era raspandita prin rostirea "fata catre fata".

Chiar daca noua ne este astazi mai usor sa ascultam colinde la televizor sau calculator, iar despre Nasterea Domnului sa citim in ziar, nu trebuie sa pierdem din vedere faptul ca obiceiul colindatului ne ofera ocazia de a constientiza ca bucuria Nasterii Domnului se cere impartasita cu altcineva. Colindatul trebuie sa ramana un eveniment interpersonal, viu. Or, in mare parte, si de cel colindat tine acest lucru.

Este trist ca, de multe ori, atitudinea noastra, atat a colindatorului cat si a celui colindat, nu este pe masura mesajului si bucuriei pe care colindele ni le pot oferi. Pana la urma, colindatul nu se reduce la - si nu se contorizeaza in - buzunare goale si usi inchise, cat la inimi pline si suflete deschise.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

15 Decembrie 2017

Vizualizari: 10286

Voteaza:

Colindatul, o forma fara fond? 5.00 / 5 din 5 voturi. 2 review utilizatori.

Comentarii (2)

  • Magdalena SovaPostat la 2010-12-22 16:35

    „Astazi s-a nascut Hristos”!, „O, ce veste minunată!” reprezinta emotia Craciunului, emotie ce ne umple sufletele de bucurie in fiecare an si e bine sa o pastram vie mereu dincolo de celelalte obiceiuri legate de sarbatorile ce bat la usă.

  • elena matostatPostat la 2010-12-03 00:03

    informatii utile pentru cei ce nu au idei bine sedimentate in legatura cu acest obicei

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact