Calea isihasta

Calea isihasta

Mare si dumnezeiesc lucru trebuie sa fie tacerea, fiind radacina despatimirii si mama nasterii omului cu deplinatate maturitate spirituala. De aceea, isihasmul nu este nici teorie, nici logica, nici idee, nefiind o cunoastere destinata mintii omenesti.

Acesta este doar o practica, un veritabil acces la pace, la liniste, la tacere, la adevarata fericire.

Isihia este pe de o parte, foarte simpla, iar pe de alta parte, destul de complicat pentru a fi inteleasa. Ea este o problema de repetitie si efort sustinut pe o perioada mare de timp, precum viata.

Isihia presupune o lupta apriga. Lepadarea de lume se propune ca o departare, ca o luare de distanta fata de ceea ce defineste lumea, adica fata de patimile in intregimea lor si de gandurile care premerg implinirii acestor patimi, ceea ce totodata reprezinta si o intoarcere la sine, sau mai bine zis o continuare a intoarcerii care a avut deja loc prin constientizarea dependentei.

Prin distanta nu trebuie sa se inteleaga ceva spatial, chiar daca aceasta forma de retragere in pustietatile cele mai aspre constituie de cele mai multe ori forma vazuta a acestei departari, pentru ca "departare [de lume, n.n.] numesc nu iesirea din ea cu trupul, ci departarea de lucrurile lumii [.] odihnirea sau golirea cugetarii de lucrurile lumii" ne destainue Sfantul Isaac Sirul. Dorinta este neindoielnic aceea de a ajunge la dragoste, in taramul anuntat de laconica apoftegma: "Pe cel in care s-a salasluit iubirea lui Dumnezeu, nimic din lumea aceasta nu-l mai poate desparti de Dumnezeu" potrivit Pustnicului Isaia.

Doar "cel ce a urat lumea, acesta s-a izbavit de tristete" afirma solemn Sfantul Ioan Scararu, indicand parca maretia libertatii la care omul este chemat. Fiindca tristetea este in stransa legatura cu dorintele pe care patimile si pricinile patimilor - lucrurile lumii - le starnesc in sufletul omului.

Scopul ascezei este, asadar, iesirea din situarea dependenta, ceea ce echivaleaza in limbajul patristic cu atingerea starii de nepatimire, in urma careia poate fi sesizata "flacara lucrurilor" potrivit Sfantului Isaac Sirul, adica ele vor fi vazute in absenta patimilor ce-l caracterizau pe omul dependent. Este o vedere "simpla", fiindca in contemplarea lumii dorinta de a pune stapanire pe lucrurile lumii, de a le poseda, de a le avea nu se mai face simtita; de aceea lucrurile pot lasa vederii si altceva decat obsesiile omului, si anume pe Cauza lor care le-a creat si le-a dat in dar omului: "Dumnezeu ne arata noua iubirea Sa prin lumea ca dar, pentru ca sa realizeze un dialog progresiv in iubire cu noi" cum ne spune Parintele Dumitru Staniloae.

Odata ce robia patimilor a luat sfarsit, caracterul dialogic al lumii se impune tot mai mult, bucuria care ii urmeaza fiind data tocmai de prezenta care, incet-incet, tinde sa devina atotprezenta. Este exersata puterea de contemplatie a omului care "cu cat capata mai multa cunostinta, inseteaza si arde si mai mult, ca unul ce bea flacara. Iar fiindca dumnezeirea nu poate fi cuprinsa de nimeni, ramane pururi insetat" potrivit Sfantului Petru Damaschin.

In aceasta noua "vedere" caracterul dependent al lumii se estompeaza, de aceea se poate spune ca libertatea omului este mult sporita si tocmai ea face cu putinta contemplarea lui Dumnezeu. Parintele Staniloae poate afirma pe buna dreptate: "Lumea nu mai are pentru mine ceva care sa ma atraga spre ea, nici in mine nu mai e ceva care sa ma impinga spre lume. Sufletul se satisface deplin prin comuniunea cu Dumnezeu cel personal, nu prin lucruri. Ele trebuie sa fie numai mediul transparent al lui Dumnezeu cel personal, semne ale iubirii Lui ne spune Parintele Staniloae".

Contemplatia lucrurilor dezvaluie atotprezenta iubirii divine, fapt care nu poate lasa inima nemiscata. Pe masura ce se inainteaza pe cale, pe masura ce omul se numara printre „fiii tainelor lui Dumnezeu“, mintea se trezeste "ca sa se uimeasca de lucruri (…). Intelesurile ce se ivesc in cei ce se linistesc, de la ele insele, fara o gandire a lor, fac amandoi ochii ca o cristelnita a botezului, prin lacrimile ce se revarsa din ei si spala obrajii cu multimea lor“ potrivit invataturilor Sfantului Isaac Sirul. Acum toate legaturile cu lumea sunt reduse la minimum, aduse de fapt in propria lor menire, in propria lor matca. Sufletul omului conduce si stapaneste trupul, si contempla in lucrurile care altadata il atrageau cu patima, pe Creatorul tuturor, pe Dumnezeul iubirii.

Contemplatia nu este altceva decat o stiinta a iubirii. Ea este o cufundare tainica, linistita si plina de iubire in Dumnezeu, a carei caldura patrunde sufletul de dragoste desavarsita. Din acel moment, sufletul intra in unire si comuniune cu Dumnezeu si simti lumina dumnezeiasca. Contemplatia iti descopera ca Adevarul dumnezeiesc nu sta in cuvinte, ci in tacere, in linistea inimii, in care ramai printr-o indelunga suferinta in iubire, caci numai cel ce sufera iubeste cu adevarat.


Asadar, prin Hristos, Dumnezeul-Om, oricine este chemat sa redobandeasca starea paradisiaca de dinainte de cadere, si chiar mai mult decat atat, indumnezeirea.

Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii! Amin!

Stefan Popa

.

Despre autor

Stefan Popa Stefan Popa

Senior editor
531 articole postate
Publica din 28 Septembrie 2012

Pe aceeaşi temă

24 Ianuarie 2013

Vizualizari: 2578

Voteaza:

Calea isihasta 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

isihasmul calea isihasta

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact